بررسی فیلم Tomb Raider
در ژانر اکشن و به کارگردانی رور اوثاگ است، فیلمنامهنویس آن ژنو رابتسون-دمر و آلستیر سیدتون طراحی شده است،فیلم از بازی ویدیویی خود ایده گرفته شده است.به بررسی فیلم Tomb Raider می پردازیم.
داستان
لارا کرافت دختر جوانی است که هنوز مرگ پدرش را باور ندارد. او زندگی بی برنامه ای را پشت سر می گذارد و هیچ فعالیت مشخصی هم ندارد و به نظر می رسد که زندگی برای او با پوچی همراه شده. لارا علی رغم وجود تمام شواهد مبنی بر مرگ پدرش، کماکان به دنبال سرنخی از اوست و سرانجام پس از اینکه موفق می شود پیامی مخفی را از پدرش بیابد، تصمیم می گیرد تا به آخرین نقطه ای که وی در آن رویت شده سفر نماید که جزیره ای عجیب و مرموز در ژاپن می باشد. لارا پس از سفر به جزیره متوجه حقایقی می شود و…
ناپدید شدن ریچارد
هفت سال پس از ناپدید شدن ریچارد کرافت ، لارا خانواده ثروتمند خود را رها کرد و در عوض به عنوان پیک که برای رسیدن به اهدافش تلاش می کند ، برگزیده شد. چند صحنه اول برای اثبات ورزشکاری او به طرز چشمگیری روی صحنه می رود ، اما با گذشت زمان از زندگی ، نمی توان شخصیت لارا را فراتر از فشار ملایم قرار داد. این واقعیت که او هیچ علاقه قبلی به باستان شناسی و یا تمایل به ماجراجویی نداشت ، باعث می شود او با وجود بهترین تلاش های آلیشیا ویکندر برای زندگی به لارا ، در کنار شخصیت بازی های ویدیویی ، یک قهرمان سرسخت را رقم بزند.
او فقط پس از کشف مخفیگاه باستان شناسی پدرش ، چیزی را برای مراقبت از خود پیدا می کند. او سپس از تحقیقات خود در جزیره غیرمستقیم یاماتایی و ملکه ماوراء طبیعی آن ، هیمیکو ، برای جستجوی او استفاده می کند.پیوند ذاتی بین والدین و فرزند ممکن است نیازی به توضیح نباشد ، اما وقتی هر خاطره ای که از لارا و پدرش در کنار هم می بینیم محدود به عزیمتهای دردناک می شود ، دیگر اینکه او بخش عظیمی از زندگی خود را از لارا مخفی نگه داشته است. پدری که او فکر می کرد همیشه در سفرهای کاری نبود ، در واقع زندگی خود را برای تحقیق در مورد موجودات ماوراء طبیعی ریسک می کند در حالی که یک سازمان شیطانی ، تثلیث ، سعی در سوءاستفاده از کار خود داشت.
مقبره
در طول دست یافتن به محل اصلی مقبره، گروه لارا با موانع و تلههای متعددی روبهرو میشود که در کمال لوس بودن هیچ استرسی از بابت بروز مشکل خاصی در این قسمتها به بیننده وارد نمیشود. به طوری که انگار سازندگان فیلم مجبور شده اند که در این قسمت از ماجرا تلههای قدیمی را در محیط اطراف مقبره کار بگذارند تا کمی لارا و همراهانش این طرف و آن طرف بپرند و به تصور خودشان بیننده را هیجانزده کنند. همان فرمول قدیمی و پر ایرادی فیلم ادامه دارد که دیگر فیلمهای اقتباسی از بازیهای ویدیویی آن را امتحان کردند و با شکستهای بزرگی هم مواجه شدند.
لارا حالا برخلاف خواسته پدرش و هوش و استعدادی که دارد، قید تحصیلات آکادمیک را زده و مشغول به سرگرمیهای دیگر است و برای گذران زندگیاش حتی رو به پیک موتوری شدن آورده است. او روزی توسط یک سلسله وقایع به یک سری از اسناد و مدارک از پدرش دست پیدا میکند که با مرور آنها مشخص میشود پدر او به جزیرهای دورافتاده در ژاپن رفته تا بتواند با پیدا کردن مقبرهای راز یکی از خداوندگاران باستانی این مردم را کشف کند.
والتون
والتون گوگینز در نقش ویلین فیلم ظاهر شده است. بازی او در این نقش و در نبود، پرداخت پرمحتوا به کارکتر شخصیت منفی، قابل قبول است. نکته مهم داستانی در جایی است که کارگردان فیلم به جهت نبود پرداخت و زمان کافی به معرفی ریشه این شخصیت به طور دقیقتر و بهتر، تصمیم گرفته است تا از گوگینز بازی بیشتر و کاریزماتیکتری بگیرد و بیشتر او را سرسخت، بیرحم و البته دلتنگ از خانوادهاش نشان دهد.
از آن دست شخصیتهایی که هر کاری میکنند تا نزد خانوادهی خود باز گردند، حالا این عمکلرد از دید دیگران بیرحمانه باشد یا نه! بازی گوگینز در قالب شخصیت “متیئوس ووگول” توانسته تا حدی تصور و شکاف نبود یک ویلین پخته را تا حدی پر کند و او را هدفمندتر کند، همانند کاری که استیون اسپلیبرگ معمولا در آثار ایندیانا جونز خود و با معرفی شخصیتهای شرور جدید انجام میدهد.
تامب رایدر
این Tomb Raider جدید به طرز حیرت انگیزی به عنوان یک اسطوره تنظیم شده است ، و یک حق رای جدید را ممکن کرده است ، که تا حدی تأکید بر پیری و خسته کننده لرد ریچارد است. اتفاقاً مادر فقید لارا کاملاً بی ربط است و هرگز به آن اشاره نشده است ، و هرگز به خودی خود فلاکت نمی زند.
این عمل وقتی زندگی می کند که لارا در دفتر Glitzy Croft در لندن حضور پیدا کند تا این کار را به خانوادگی که توسط وکیل شرکت تحویل داده شده است انجام دهد: یک نقش عجیب و غریب برای درک جیکوب می سازد. او همچنین در معرض نگاه تحمل امانت دار خانواده اش ، آنا میلر است که با کریستن اسکات توماس با نگاهی عجیب و غریب در چشمانش بازی می کند ، گویا تازه فهمیده است که هزینه آن هنوز هم می تواند به کمیسیون عامل وی منتقل شود.
باستان
جعبه پازل باستانی ژاپنی ، دارایی مرحوم لرد ریچارد ، به او تحویل داده و در آن فوراً یک کاغذ حیاتی پیدا می کند ، و سپس نوت بوک پدرش را که حاوی یادداشت های دست نویس پنهان بالا ، نقشه ها و نقشه های خط است. این سند قابل توجه این است که او را در سفر به هنگ کنگ و سپس خود این جزیره ژاپنی هدایت کند ، جایی که او حقیقت وحشتناک را در مورد اتفاقی که برای این مرد در زندگی افتاده است کشف خواهد کرد.
در طول همه اینها ، لارا انواع و اقسام چالش ها و مصیبت های ایندیانا جونز را پشت سر می گذارد ، وام گرفتن چنان اتفاقی و گسترده که به راحتی می توان فراموش کرد که این واقعاً مشتق است. در هیچ کجای فیلم به سختی سطح سنگی وجود ندارد که تراشنده ، تخته پانل شده یا سنبله فلزی بزرگ را آشکار نکند – و همه با یک مهندسی مرموز خاص که امکان حرکت قابل توجهی را بدون منبع برق فراهم می کند.
جزیره
این جزیره و اسرار آمیز، یک آنتاگونیست بهتر و پرتحرک تر برای لارا را اثبات می کند. در حالی که فقط یک مقبره در اینجا مورد حمله قرار گرفته است ، و این چیزی را که شما قبلاً در یک فیلم ماجراجویی دیگر مشاهده نکرده اید ، وجود دارد ، اما هنوز هم جالب ترین قسمت Tomb Raider است. گفته می شود ، بسیار جالب خواهد بود که یک مقبره کوچک یا مجموعه معماها برای لارا به تنهایی کار کند تا او را به عنوان یک ورزشکار بهتر به عنوان یک روشنفکر مستقر کند.
متأسفانه ، به ویکاندر فرصت زیادی داده نشده تا لارا کرافت شخصیت خوبی داشته باشد. صحنه ای که در آن برنده جایزه آکادمی می درخشد ، صخره ای در یک صحنه کلیدی از بازی ۲۰۱۳ است که در آن لارا برای اولین بار مجبور به کشتن برای بقا می شود. این یک تیرانداز آرام و تأثیرگذار است که لارا در تلاش است تا قتل یک شخص دیگر را درونی کند.
این شرم آور است که شاهد روند سازگاری های ضعیف بازی با فیلم با یک شخصیت به بزرگی لارا کرافت ادامه دهید. در این داستان جدید منشاء Tomb Raider ، تکین لارا برای پیدا کردن پدرش صاف است زیرا رابطه آنها جالب نیست ، و این شکست توسط یک داستان و شخصیت های بی پرده پیچیده می شود. صحنه های مبارزه به سبک MMA و دنباله های اکشن پرماجرا تر او ، به آلیشیا وایکاندر فرصتی عالی برای نشان دادن قدرت جسمی خود می دهد ، اما بدون یک انگیزه قانع کننده ، لارا کم عمق به نظر می رسد.
دیدگاه سایت های معتبر دنیا به فیلم Tomb Raider:
اینکو کانگ | اسلیت
۸۰ از ۱۰۰
البته تا به آن زمان میتوان گفت فیلم Tomb Raider یک اثر بسیار خوب محسوب میشود که دارای روندی بسیار خوب، صحنههای بسیار قوی و هیجانهای زیادی است که آدرنالین بیننده را بهعنوان یک تعقیب کننده تا حد بسیار زیادی بالا میبرد.
جیمی گراهام | توتال فیلم
۶۰ از ۱۰۰
آلیسیا ویکاندر توانست عملکرد خیلی خوبی در این نقش به نمایش بگذارد اما در هر صورت میتوان گفت که این نسخه از فیلم توم ریدر، هنوز راه بسیار زیادی دارد تا بتواند خود را به موفقیتهای سه اثر ابتدایی این مجموعه برساند.
میراندا سانچز | آی جی ان
۵۵ از ۱۰۰
فیلم Tomb Raider علی رغم تلاشهای بسیار زیادش، نتوانست شخصیتها و انگیزههای خاص و جذابی را به وجود بیاورد. اما حداقل توانست صحنههای اکشن و سرگرم کنندهای را برای مخاطب به نمایش دربیاورد.
مایکل فیلیپس | شیکاگو تریبون
۵۰ از ۱۰۰
یک ساعت اول نسخه بازسازی شده فیلم لارا کرافت، آنقدرها هم که برخی منتقدان میگویند بد نیست. اما بعد از آن ما به نیمه دوم فیلم میرسیم. نیمه دوم این فیلم واقعا بد است.
جان نوجنت | امپایر
۴۰ از ۱۰۰
این فیلم، سبک متفاوتی از سری فیلم توم ریدر را به نمایش گذاشته است. اما به عنوان یک فیلم ماجراجویی و اکشن باید گفت که کاملا اثری کند و ناخوشایند بود.
تاد مک کارتی | هالیوود ریپورتر
۴۰ از ۱۰۰
او در گذشته آثار مختلف زیادی را ایفا کرده و حالا پا به نقش خیلی جذاب و خفنی گذاشته که در گذشته دو بار توسط آنجلینا جولی ایفا شده است. اما در کنار بازیگر اصلی باید به این موضوع هم توجه داشت که داستان مشتق شده فیلم و همچنین شخصیتهای مکمل مقوایی آن، درست از فیلمهای سریالی دهه ۱۹۸۰ به این اثر آورده شدهاند.
برایان ترویت | یو اس ای
۳۸ از ۱۰۰
آلیسیا ویکاندر بهشدت در تلاش است که خود را خیلی شبیه به شخصیت توم ریدر و وضعیت فیزیکی بدن او کند اما تمامی این تلاشها بینتیجه مانده و در نهایت او یک بازی شل و بسیار سست را بهنمایش گذاشت.
جیک کول | مجله اسلانت
۲۵ از ۱۰۰
این فیلم به اصطلاح اقتباسی براساس مجموعه بازی ویدئویی، در حدی هم نیست که بتوان گفت حتی براساس بخش آموزشی این بازی ویدئویی هم ساخته شده است.