بررسی بازی Resident evil 4
داستان
داستان این بازی ۶ سال پس از وقایع ۱۹۹۸ راکون سیتی رخ میدهد ، اینک لیان برای دولت آمریکا کار میکند و جزو حافظان رئیس جمهور آمریکا و خانواده وی بود ، پس از چند وقت دختر رئیس جمهور یعنی اشلی گراهام توسط گروهی ناشناخته ربوده میشود ، طبق شایعاتی برخی گفته بودند که فردی بسیار شبیه به دختر رئیس جمهور در یکی از روستاهای کشور اسپانیا دیده شده ، لیان به همراه دو نفر دیگر به آنجا میروند تا بررسی بیشتری کنند
ولی ناگهان با گروهی از مردم روستایی مواجه میشوند که قصد کشتن آنها را داشتند ، دو همکار لیان توسط گاندوها با ماشینشان در رودخانه می افتند و میمیرند ، لیان نیز متوجه رفتار غیرطبیعی آنان میشود و میفهمد که آنها به انگل لاس پلاگاس مبتلا هستند
اشلی
سرانجام لیان به کمک هانگن که او را در پیش برد این معموریت کمک میکرد موفق به پیدا کردن اشلی در یک کلیسا میشود ، اما سدلر رئیس گروه به ظاهر مذهبی لوس ایلامینادوس با هر کاری که شده میخواهد مانع از خروج او و اشلی شود ، لیان میفهمد که ویروسی به اشلی منتقل شده و او آلوده است و هنگامی که سدلر بخواهد میتواند کنترل او را به دست گیرد
، چندین بار اشلی توسط افراد سدلر ربوده میشود ولی هربار لیان او را پیدا کرده و برای فرار تلاش میکنند ، در آخرین لحظات بازی لیان مجبور به نبرد با سدلر میشود و پس از تلاش فراوان با کمک ایداوانگ موفق به نابود کردن او میشود ، لیان و اشلی با استفاده از قایق موتوری که ایدا در اختیارشان قرار داد توانستند از جزیره در حال نابودی جان سالم به در برند.
پروسۀ سخت بازی Resident Evil 4
شینجی میکامی فردی است که به هیچ وجه به کم ترین راضی نبوده و شاید تعجب کنید وقتی بفهمید که پروسه ساخت Resident Evil 4 سه بار از ابتدا آغاز شد، زیرا در تلاش های قبلی، بازی به اصلاً باب میل وی نبود. پس از اینکه میکامی به طور کامل مسئولیت ساخت بازی را بر عهده گرفت، در اولین قدم شاهد تغییر زاویه دوربین از آن مدل کلاسیک همیشگی اش، به پشت سر و شانه شخصیت اصلی بودیم. دومین حرکت در جهت زیر و رو کردن یک باره این فرنچایز، خلاص شدن از شر اکشن های خشک بازی بود که در این نسخه شما می توانید به طور کامل دشمن را نشانه گرفته و به هر نقطه از بدن وی که می خواهید شلیک کنید.
سومین حرکت مفید، خلاص شدن از شر زامبی های احمق و کند بود که با موجوداتی سریع تر و باهوش تر تعویض شدند که می توانند فکر کنند و با یکدیگر برای نابودی شما همکاری کنند. مشکلات دانه به دانه در حال رفع شدن بودند و برای اولین بار در سری، شاهد نور خورشید بودیم که جایگزین محیط همیشه شب نسخه های گذشته شد (البته مه غلیظی که محیط را احاطه کرده را فراموش نکنید).
پس می توانیم از این نکات کوچک این نتیجه را بگیریم که، هر نکته ای که از Resident Evil یک Resident Evil را می سازد، در این نسخه فراموش شده و برای هر کدام از آن ویژگی ها، قابلیت های جدید و منحصر به فردی قرار داده شده است. بازی در تمامی پلتفرم هایی برای آن ها پورت شده بود، در مجموع ۶ میلیون نسخه فروخت و تبدیل به پر فروش ترین بازی در سبک ترس و بقا شد.
گیم پلی
تمامی سلاح های شما به جز چاقو و RPG و اسنایپر ، به یک لیزر قرمز مجهز بودند و شما میتوانستید به راحتی با آن نشانه گیری کنید برخلاف نسخه های قبلی که نشانه گیری خودکار انجام میشد ، یکی از نقاط ضعف بازی زیاد بودن تقریبی مهمات بود ، شما با کشتن زامبی ها ، شکستن جعبه ها و … میتوانستید پول ، مهمات و … در بازی بدست آورید که این برخلاف نسخه های کلاسیک بود
، شما در نسخه های کلاسیک شاهد کمبود مهمات بودید و وقت کمی را برای مبارزه با زامبی ها صرف میکردید ولی در این نسخه مهمات زیادست و با کشتن زامبی ها به پول و مهمات بیشتری هم میرسید علاوه بر این با سلاح سردی که در دست دارید میتوانید برخی از زامبی ها را بدون تفنگ هم بکشید.
کمپین ایدا
Assignment Ada یک حالت مینی کمپین سرگرم کننده است که تقریباً یک ساعت طول می کشد. هرچند که روش های جداگانه ، یک کمپین اضافی ۴ تا ۵ ساعته است که نشان دهنده وقایع کارهایی است که آدا به موازات داستان لئون انجام می داد ، و چگونگی ارتباط آن. این یک گسترش بسیار جذاب به کمپین اصلی بازی است. بهترین بخش در مورد اصلی ترین برنامه اصلی و Separate Ways این است که هر دو دارای New Game Plus هستند ، بنابراین پخش مجدد این موارد با به روزرسانی های فعلی ، باعث می شود تا دوباره اطلاعات بیشتری کسب کنید.
با این نسخه جدید ، چند نکته وجود دارد که باید با این نسخه دوباره ذکر کنید. اول از همه ، به نظر می رسد افزایش فریم ورک باعث شده است تا لک لک های هدف لئون بیشتر شود … خوب ، متزلزل. در حالی که هدف قرارگرفتگی واقع گرایانه و چالش می افزاید ، ظاهراً یکنواخت تر از تکرارهای قبلی به نظر می رسد. دوم ، مجموعه Trophy به طور مستقیم از نسخه PS3 HD ریخته می شود ، بنابراین شما فقط ۱۲ غنیمت را دریافت می کنید و هیچ پلاتینیومی برای کسب درآمد ندارید. به طور جدی Capcom؟ آخر اینکه ، گزینه های کنترل کمی عجیب است.
لیان اس کندی
لیان اسکات کندی (Leon S. Kennedy) می باشد که موظف شده تا به یک روستای اروپای شرقی دور افتاده و کم رنگ سفر کند و سر از ماجرای دزدیده شدن دختر رئیس جمهور آمریکا که ظاهراً در آن جا قرار دارد، در بیاورد. تجربه حوادث و رخداد های بازی، بدون اینکه دقیقاً بدانید چه چیزی در انتظارتان است، بخش مهمی از لذت بخش بودن بازی Resident Evil 4 را تشکیل می دهد
؛ پس کافیست به این نکته اشاره کنیم که داستان بازی، پر از غافلگیری های عجیب و غیر منتظره می باشد و بازی حتی در این نقطه نیز متوقف نشده و با تشدید کردن حس خطر و ترس به میزان زیاد درون خون شما، بیش از پیش شما را به ادامه دادن بازی ترغیب می کند. روایت داستان بازی به کمک میان پرده های زیبا (چه داخلی و چه تمام CGI) شکل فوق العاده ای پیدا کرده و یادداشت هایی هم که هر از گاهی پیدا می کنید، روایت این داستان را وارد مرحله جدیدی کرده اند (درست به مانند چیزی که در The Last of Us مشاهده کردیم). با این حال پیش خود فکر نکنید که این موارد، قدرتمند ترین ویژگی بازی در روایت داستان می باشند.
سیستم دیالوگ ها و مکالمه میان شخصیت ها به قدری پخته و کامل می باشد که باعث شده است تک تک عناوین قبلی در سری با توجه به این مورد، کوچک و حقیر به نظر برسند. Resident Evil 4 ساخته و پرداخته شده تا سری را وارد یک مسیر جدید و به شدت جدی کند (چیزی که در ادامه راه سری کمتر شاهد آن بودیم).
محیط
و این نسخه از رزیدنت اویل ۴ ویژگی های زیادی از آن دارد. اما این بدان معنی نیست که از نظر نسخه های GameCube و PS2 برتری دارد. مدل ها و محیط های کاراکتر به زیبایی طراحی شده اند. آنها همچنین آشکارا با مراقبت و جزئیات آگاهانه ایجاد شدند. نکته های ویژه شخصیت های رئیس هستند که با پیشرفت ، ابتذال و تحمیل تر می شوند. اما فضای بسیار زیادی در ترجمه از بین رفته است. از آنجا که مه غلیظ از بین رفته است ، همه چیز واضح تر به نظر می رسد اما نسبت به گذشته شوم کمتری است.
همچنین این بدان معناست که شما متوجه بسیاری از بافت های با وضوح پایین هستید که با جنبه های قابل توجه تر تصاویر بیشتر در تضاد است. با این حال ، برش بزرگترین اشکال گرافیکی است. در حالی که نسخه GameCube بازی سینما را در زمان واقعی به نمایش می گذارد ، این صحنه صحنه های از قبل PSD را وام می گیرد. آنها مبهم و کاملاً فشرده بر روی رایانه شخصی هستند و همچنین کمی ناخوشایند هستند. علاوه بر این ، جدا از وضوح نمایشگر ، نمی توانید تنظیمات بصری را تنظیم کنید.
در حقیقت ، به یادماندنی ترین جنبه های بازی با صدا به همان اندازه هیجان انگیز همراه است ، مانند غرش کارفرمایان غول پیکر یا زمزمه های مزاحم روستاییان در هنگام نفوذ در فضای شخصی شما. با توجه به آنچه ارزش دارد ، فناوری Pro-Logic II پشتیبانی می شود در حالی که واقعی Dolby 5.1 نیست ، اما به احتمال زیاد به ویژه اگر از بلندگوهایی مناسب استفاده می کنید ، تجربه شما را خیلی تحت تأثیر قرار نمی دهد.
کنترلر
بازی Resident Evil 4 از کنترل های ماوس پشتیبانی نمی کند ، هرچند که یک صفحه کلید ملایم و دست و پا گیر را ارائه می دهد. تعداد زیادی بازی کنسول محور با یک گیم پد بهتر بازی می کنند ، اما در اینجا حتی تلاشی برای اجرای کنترل های رایانه ای شخصی وجود ندارد. برای تجربه بازی به روشی که قرار است بازی شود ، باید یک گیم پد را وصل کنید.
به هر روشی که انتخاب کنید ، کنترل ها یک مسئله را در لحظات مشهور حساس به متن ارائه می دهند که به چند دکمه تقسیم ثانیه نیاز دارند. اگر در نهایت با استفاده از کنترل های صفحه کلید استفاده کردید ، حتماً آن را به خاطر بسپارید که دکمه ۱ کدام یک از کلید هاست ، دکمه شماره ۲ و کدام کلید است. همین مسئله در مورد یک کنترلر وجود دارد ، هرچند گرفتن دکمه های سمت راست کمی ساده تر است زیرا نمودارهای درون بازی متناسب با کاربران گیم پد است.
اثری خالق العاده
نسل هشتم بازیهای ویدیویی، با اینکه عرصه عرضه بازیهای جدید و اوریجیال جذابی بوده است، ولی شخصا حس میکنم که در این دوران ناشران و بازیسازان بزرگ دیگر آن جرات گذشته را برای خلق بازیهای کاملا جدید ندارند و به همین دلیل هم شاهد عرضه بازیهای ساختارکشن جدید زیادی نیستیم و این نوع بازیها بیشتر در بین آثار مستقل دیده میشوند.
نسل هشتم همچنین سرآغازی بود بر عرضه ریمستر بازیهایی که در گذشته امتحان خودشان را پس دادهاند. حال برخی از این بازیها به معنای واقعی کلمه بازیهای خوب و قابل قبولی هستند که شاهکارهای قدیمی را با جلوههای بصری امروزی عرضه میکنند و برخی هم مانند نسخه جدید رزیدنت ایول ۴، فقط یک عرضه مجدد به حساب میآیند و تغییری در آنها دیده نمیشود.
هنگامی که همه این مسائل را پشت سر گذاشتید و به کنترلر خود متصل شدید ، متوجه خواهید شد که این همان بازی Resident Evil 4 است که تعداد زیادی بازیکن از آن قدردانی کرده اند. این یک بازی اکشن با قدم با دقت و غالباً نفس گیر است که شما را با لجن کشیدن تقریبا زامبی ها ، شعار دادن به فرهنگیان ، و دعوا های چالش برانگیز علیه کارفرمایان غرغوان ، شما را در لبه صندلی خود نگه می دارد. شما این عمل را از نمای شخص سوم مشاهده می کنید ، و هنگامی که سلاح آماده می کنید ، دوربین از نزدیک نزدیک می شود.
کنترل اسلحه
هنگامی که اسلحه خود را ترسیم کردید ، نمی توانید حرکت کنید ، اما می توانید هدف بگیرید. همه این احساسات عمدی احساس می شود ، اما کاملاً با سرعت اندازه گیری شده دشمنان به شما نزدیک می شوند. با این حال ، شما نباید این کار را انجام دهید به این معنی که این عمل هیجان انگیزتر از یک تیرانداز سنتی است. اینها دشمنان خطرناکی هستند ، و باید قبل از سقوط آنها را پر از سرب کنید.
مبارزه اساسی جایی است که بازی بیشترین درخشش را نشان می دهد. زرادخانه شما متشکل از تپانچه ، اسلحه ، تفنگ و موارد دیگر است که اسلحه ها نتایج معتبری به دست می آورند. قرار دادن روستائیان با برخورداری از مزرعه باعث می شود اسلحه های خود را رها کنند.یا می توانید آنها را به زانو شلیک کنید تا لحظه به لحظه روی زمین بیفتند. از آنجا که مهمات بسیار زیاد نیست ، قادر به اداره جمعیتی از روحیه دهنده های متلاشی کننده با حداکثر تعداد عکس ممکن است اولویت اصلی باشد.
ارتقا اسلحه ها
میتوان سطح مولفههایی همچون پرکردن اسلحه و یا قدرت شلیک را افزایش داد. قابلیت جالب دیگر این بخش، سیستم فروش داراییهای بازیکن است. در بسیاری از مکانهای بازی اشیای ارزشمند و گرانبهایی نهفته شده که پیدا کردن آنها میتواند میزان امتیاز کسب شده بازیکن را افزایش دهد و این فرآیند با فروش جواهر به شخص بازرگان صورت میگیرد. باید اشاره داشت که تنها قادر به فروش اشیای ارزشمند نیستید و امکان فروش تمامی آیتمهای موجود در Inventory بازی اعم از اسلحهها و … وجود دارد.
حضور فرد بازرگان تاثیر قابل توجهی در رویارویی با دشمنان میگذارد و بدون وجود اسلحههای قابل خرید، مبارزه با باسهای بازی مطمئنا بسیار سخت و طولانی جلوه میکرد. سری Resident Evil پس از تاثیرگذار بودن خود در ژانر ترس و بقا، به داشتن باسهای ترسناک مشهور است؛ بازی Resident Evil 4 نیز از این قاعده پیروی میکند و با هیولاهای وحشتناک خود لحظات ترسناکی را شکل میدهد. مواجهه با سدلر، سالازار و یا وردوگو تفاوت چندانی با قرارگرفتن در یک کابوس دلهرهآور ندارد و به واسطه روایت درگیرکننده داستان و فضاسازی درست محیط، این ترس وبه مخاطب منتقل میشود.
فرنچایز یعنی چه؟