بررسی بازی Ratchet & Clank
بازی تاثیر برانگیز
شما باید به چند عکس از تصاویر نگاه کنید تا بگویید این بازی چقدر زیبا است ، اما من از سطح جزئیات در محیط ها بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتم. می توانید علائم و تابلوهای تبلیغاتی را برای شوخی های اندک بخوانید ، از ساختمان ها و مجسمه ها نزدیک شوید تا تخم مرغ های پنهان عید پاک و سایر موارد را بگیرید. در اینجا یک تن در انتظار کشف است و وقتی آن را با بازی ۲۰۰۲ آن مقایسه کنید ، حیرت انگیز است که تا چه حد به نتیجه رسیده است.
ارائه Ratchet و Clank در یک ناحیه مسطح است: در حالی که داستان اصلی از طریق صحنه هایی که مستقیماً از فیلم گرفته می شود ، پیشرفت می کند ، که بسیار زیبا به نظر می رسند ، هر صحنه اصلی که در این بازی وجود دارد ، تمایل به خیلی مسطح و حتی در نقاط بی جان است. به هر دلیلی ، بیشتر صحنه های اصلی بازی از انیمیشن بسیار کمی برخوردار هستند. گفت و گو بین دو چهره ایستا و بین خود قطع می شود ، راتچ برای تأکید چشم های خود را به بالا و پایین می چرخاند ، اما هیچ کس واقعاً حرکت نمی کند. در بازی ای که به همه جزئیات دیگر به جزئیات توجه می کند (و در حالی که در حال حرکت است انیمیشن زیبا را به نمایش بگذارد) ، من از نحوه نمایش داستان ناامید شدم.
جذابیت های بازی
سازندگان از داستان و شخصیتهای مربوط به نسخه سینمایی هم استفاده کردهاند. در حقیقت، پایه و اساس داستان این نسخه بر مبنای همان داستان اولین نسخه از سری است ولی برخی از جزئیات به خاطر نزدیک شدن نسخه سینمایی به بازی، نسبت به نسخه اول تغییر یافتهاند. داستان این نسخه نیز همچون اکثر نسخههای قبلی حول ماجراهای رچت و کلنک (Ratchet و Clank) و تلاش آنها برای نجات کهکشان میگردد.
البته داستان بازی در خود جذابیتهایی نیز دارد و خیلی هم سرراست و ساده نیست، ولی در کل آن چنان هم پیچیده و عجیب و غریب نیست و همچون نسخههای قبلی سری است. اتفاقات و رویدادهایی که در بازی رخ میدهند آن قدر جذاب هستند که بازیبازان را تا انتها با خود همراه کنند و با توجه به سبک و سیاق بازی، میتوان گفت که Ratchet & Clank از لحاظ داستانی نمره قابل قبولی میگیرد. از داستان بازی بهتر اما شخصیتهای آن هستند. رچت و کلنک به عنوان دو شخصیت محوری داستان، از لحاظ شخصیت پردازی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و هنوز هم شاهد ظرافتهای بسیاری در شخصیتهای آنان هستیم
گیم پلی
گیم پلی بازی مبتنی بر رد شدن از موانع و پریدن از جایی به جای دیگر و البته مبارزه با دشمنان بسیار جالب میشود. این چیز جدیدی نیست و از همان نسخه اول بازی هم شاهد آن بودهایم؛ البته بی انصافی است که آن را دقیقاً هم طراز با نسخه اول بدانیم (حتی بدون در نظر گرفتن ویژگیهای جدید) چرا که گیم پلی بازی اکنون از همیشه روانتر و جالبتر به نظر میرسد. یکی از ویژگیهای جدیدی که به گیم پلی بازی افزوده شده است (البته آن را کاملاً جدید نمیتوان خواند، بلکه در اولین عنوان سری وجود نداشت) قابلیت ارتقای اسلحهها است.
شما میتوانید اسلحههای مختلف را در این نسخه ارتقا دهید و ویژگیها و قابلیتهای جدیدی به آنها اضافه کنید. بدون شک یکی از بهترین بخشهای بازی همین سیستم ارتقای اسلحه است و به شدت جذاب و جالب از آب در آمده است. این سیستم شما را تشویق میکند تا حتی اسلحههایی را که در نگاه اول فکر استفاده از آنها هم به ذهنتان خطور نمیکند را هم ارتقا دهید تا ببینید چه ویژگیهای جدیدی به آن اضافه میشود و چه تغییراتی را به خود میبیند.
سلاح
نارنجک های مختلف، آتش زا و بسیاری دیگر از جمله اسلحه های عادی بازی هستند اما گزینه های عجیب و غریب دیگری هم در اختیار دارید که خنده به لب تان خواهند آورد. برای مثال اسلحه ای در بازی داریم که دشمنان تان را تا چند ثانیه به حرکات موزون وا می دارد و جالب اینکه همه دشمنان انیمیشن خاصی برای واکنش به این سلاح دارند.
از باس فایت ها گرفته تا کوچک ترین و شکننده ترین جنبنده ای که علیه شما حرکتی می کند، همه شان را می توانید به پیکسل تبدیل کنید، گویی آن ها متعلق به بازی های دهه ۹۰ میلادی هستند.Hookshot گجت جدیدی است که جایگزین Swingshot بازی قبلی شده است. HS از نظر ماهیت کلی خود تغییر چندانی نداشته است و تنها اکنون چهار نفر میتوانند از آن استفاده کنند. و یا Versa-Targets گجت بینهایت بدرد بخوری که میتوانید مثل یک هلیکوپتر کوچک از آن آویزان شده و پرواز کنید. اما خبر خوب برای طرفداران مجموعه نیز بازگشت Mr.Zurkon دوست داشتنی است که با دیالوگها و کری خواندنهای خندهدار خود جذابیت خاصی به بازی بخشیده است.
برای تفکیک بهتر بازیکنان نوار سلامتی هر کدام از شخصیتها با رنگ مخصوص خود متمایز شدهاند. در صورت مرگ هر یک از شخصیتها دیگر بازیکنان میتوانند با پرداخت ۴۰ بولتز ناقابل او را به بازی بازگردانند. با مرگ تمامی شخصیتها نیز بازی به اتمام رسیده و مجبور میشوید از آخرین Check Point بازی را ادامه دهید.
گرافیک
طراحی شخصیتها و محیطها بسیار جالب انجام شده است و دنیای بازی پر از رنگهای شاد و مختلفی است که باعث شدهاند گاهی از فرط زیبایی بازی آرزو کنید تا یک شب خواب Ratchet & Clank را ببینید! دنیای Ratchet & Clank بسیار متناسب با داستان و شخصیتهای آن است و این موارد وقتی دست به دست هم میدهند، تجربهای بینظیر برای بازیبازان خلق میشود.
خوشبختانه در بازی مشکل فنی حادی هم وجود ندارد. گیم پلی بازی سریع است و به همین جهت افت فریم در بازی میتواند بسیار آزار دهنده باشد، اما، خوشبختانه در بازی کوچکترین خبری از مشکل آزار دهنده افت فریم نیست و بازی کاملاً پایدار و روان اجرا میشود. بازی از رزولوشن 1080p بهره میبرد و نرخ فریم بازی هم روی ۳۰ قفل شده است.
دنیاهای سرسبز Ratchet & Clank نیز از ویژگی های ساده بسترهای نرم افزاری برخوردار هستند ، اما این بازی بیشتر از آنچه در بازسازی بازی در شیوه ترکیب گیم پلی متمایز شده است. برخی از این سناریوها مواردی هستند که طرفداران اصلی آن را به خاطر خواهند آورد: مسابقه هاوربورد ، پازل های لیزری و چند بخش هیجان انگیز که Ratchet را روی ریل ها خرد می کنند. اما تعدادی از مجموعه های جدید و بسیار بیشتر نیز وجود دارد. مناطقی که Ratchet برای پرواز کامل و پرواز سه بعدی به کشتی خود می رود ، قابل توجه ترین آنهاست. سهولت و شفافیت این بیت ها باعث می شود تا یک طراح اصلی از یک حلقه اصلی گیم پلی لذت ببرید اما نسبتاً ساده است.
بخش شوتر
بخش شوتر بازی متاسفانه در زیر سایه عناصر پلتفرمر بازی به نسبت کم رنگ شده و دیگر جذابیت و اکشن گذشته را ندارد. کم شدن سرعت شلیک اسلحهها نیز مزید بر علت شده و در مجموع باعث میشود بازی از این حیث چندان چنگی به دل نزند. البته هنوز شلیک کردن اولین و بهترین راه برای تاثیر گذاری در محیط است که همیشه با پخش شدن بولتزهای فراوان پاسخ داده میشود. A4O نیز مشکلی در طراحی بخش شوتر خود ندارد بلکه مشکل در تاکید کم بازی بر روی این بخش جذاب خود است.
همانطور که گفته شد شما میتوانید All 4 One را به صورت تک نفره و یا گروهی بازی کنید. با ورود به بخش تک نفره به انتخاب خود کنترل یکی از چهار شخصیت موجود را در دست گرفته و وارد بازی میشوید. خوشبختانه سازندگان تمرکز بسیار خوبی بر روی ویژگیهای منحصر به فرد هر کدام از شخصیتها داشته و بازی کردن با هر یک از آنها لذت ویژه خود را داراست. هر یک از ۴ شخصیت قابل بازی A4O یک اسلحه مخصوص و یک Melee انحصاری دارند که با توجه به ویژگیهای خاص آنها طراحی شده است.
کلانک
در حالی که بسیاری از سیارات Ratchet & Clank دارای یک طرح کلی مشابه برنامه اصلی هستند ، مناطقی که از jetpack استفاده می شود در طراحی کاملاً اصیل و بسیار سرگرم کننده هستند. هر وقت منفجر شدم به هوا و شلیک دشمنان ، احساس عجله کردم. من فقط آرزو می کنم این بازی به من اجازه می داد که بیشتر اوقات این کار را انجام دهم.
ربات کوچک Clank قادر است به مکانهایی برسد که Ratchet و سایر شخصیت ها قادر به آن نیستند ، اما او نمی تواند آسیب زیادی وارد کند و فقط می تواند با استفاده از مشت های فلزی خود – بدون اسلحه های عجیب و جالب اینجا بجنگد. این بدان معناست که مناطق Clank در حل معما متمرکز هستند اما با تعداد معدودی از برخوردهای جنگی متوسط ، و همچنین چالش های سبک Crash Bandicoot به سمت دوربین روبرو می شوند. معماها به اندازه کافی هوشمندانه هستند ، اما آنها کمی بیش از حد بر روی بازگشت به عقب متمرکز شده اند تا سایر قسمت های خسته کننده بازی Clank را جبران کنند.
دید سایت های معتبر به بازی Rachet and clank
آی جی ان
۹۰ از ۱۰۰
Ratchet & Clank یک نقطه اوج برای تمام کارهایی است که استودیوی اینسومنیاک طی ۱۴ سال گذشته با این مجموعه انجام داده است. این بازی شخصیتهایی را که از مدتها پیش به آنها عشق میورزیم دربر میگیرد و آنها را در حال انجام مجللترین ماموریتشان به نمایش میگذارد. سیستم سلاحهای عمیق و باارزش، دنیایی زیبا و رنگارنگ و داستانی جذاب و شگفتانگیز، این بازی را به یک ماجراجویی تبدیل میکنند که تمام صاحبان پلیاستیشن ۴ باید تجربهاش کنند.شاید فرنچایز راچت و کلنک در زیر مجموعه بازی های پلتفرمر قرار بگیرد اما دارای المان های سبک شوتر نیز بوده و ترکیب این دو سبک باعث شده تا شاهد تنوع بیشتری در گیم پلی باشیم.
جدیدترین قسمت بازی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در سیاره ای مجبورید سوار ربات شوید، جای دیگر باید یک قایق را برانید، شاید هم تنها گزینه رد شدن از موانع دشمن سفینه هوایی باشد و نمونه های دیگری که در طول بازی می بینید.برخی مشکلات بازی همینجا نمود پیدا می کنند. Blake Hester در نقد خود گفت هدف گیری بازی مناسب نبوده و دوربین گاهی اوقات مانع دید درست می شود. این مشکل برای سفینه هوایی، که به اعتقادش کنترل سختی دارد، نیز به چشم می خورد. از دیدگاه بخش پلتفرمر بیشتر نظر شخصی تعیین کننده نتیجه نهایی است.
گیم اسپات
۸۰ از ۱۰۰
Ratchet & Clank درست مانند بازی اصلی سال ۲۰۰۲، پویا و سرگرمکننده است. یک اثر دوستداشتنی و مفرح و یک فانتزیِ قدرت واقعی که پر است از موشکها و گجتهای منحصربهفرد. به راستی معرفی دوباره یک مجموعه کلاسیک به نسلی جدید کار دشواری است، اما Ratchet & Clank یک نمونه درخشان است که نشان میدهد این امر چطور میتواند به وقوع بپیوندد.
گیم اینفورمر
۸۲ از ۱۰۰
بازیهای Ratchet & Clank همواره یک مثال برجسته از تکنولوژی نسل جدید بودهاند و در حالی که محیطهای جدیدترین شماره این مجموعه کمی قدیمی به نظر میرسند، جزییات بکار رفته در طراحی شخصیتها و انفجار پیچها و چرخدندهها واقعا تماشایی است. رنگها در این بازی چشمگیر هستند، محیطهای آن به دنیاهای بیگانگان میمانند و با انفجارها و موشکهایی که صفحه را مثل آتشبازیهای چهارم جولای (روز آزادی ایالات متحده) روشن میکنند، قلب ماجراجویی درست همان جایی است که باید باشد.
ویدیو گیمر
۸۰ از ۱۰۰
توصیه کردن بازی به گیمراها کار آسانی است. این بازی بسیار سرگرمکننده است، ظاهر دلپذیری دارد، از گیمپلی خوبی بهره میبرد و در واقع میتواند مثل یک کامپاککن (مادهای برای رفع مزه غذا از دهان) برای بازیهای متداول عمل میکند. بازیکنهای جدید با یک تجربه تروتازهتر مواجه میشوند، اما طرفداران مجموعه از کاری که اینسومنیاک در این بازی انجام داده لذت خواهند برد. یک بازسازی خوشساخت از مجموعهای که به ندرت قدم اشتباه برمیدارد.
یو اس گیمر
۹۵ از ۱۰۰
یک بازی فوقالعاده است که انجام آن با لذت زیادی همراه خواهد بود. تنوع و جذابیت گیمپلی این بازی، از مسابقه دادن گرفته تا مبارزه و حل پازل (و البته سکوبازیهای فراوان) واقعا عالی است. اگر مجموعه سلاحهای سرگرمکننده، میانپردههای معرکه و گرافیک و صدای باشکوه را نیز به آن اضافه کنید، یک بازی بهیادماندنی خواهید داشت که بازسازی استادانهای برای مجموعه Ratchet & Clank است.
تلگراف
۱۰۰ از ۱۰۰
در حالی که همه ما منتظر Uncharted 4 هستیم تا توناییهای پلیاستیشن ۴ را نشانمان بدهد، استودیوی اینسومنیاک از طریق لنز یک فیلم انیمیشن، قدرت این کنسول را به نمایش گذاشته است. Ratchet & Clank نه تنها بهترین بازی خانوادگی است که طی سالهای اخیر تجربه کردهام، بلکه یکی از بازیهای برجسته پلیاستیشن ۴ و بازگشتی مقتدرانه به دوران باشکوه سکوبازی سهبعدی است.