DualSense کنترلر کنسول پلی استیشن ۵ معرفی شد
ما با کنسول نسل نهمی جدید سونی به یک نقطۀ جالب رسیده ایم ، زیرا می خواهیم ظاهر کنترلر PS5 جدید خود را در طراحی نهایی به توسعه دهندگان که در حال اجرای ویژگی های منحصر به فرد در بازی های خود می باشند، برسیم.به گفتۀ مسئولان اصلی برنامهریزی برای کنسول، این کنترلر ارتباط قویتری با گیمر دارد و احساس حضور مجازی او در جهان بازیهای ویدیویی را تقویت میکند. اما در ابتدا ، ما می خواستیم که همه در جامعه پلی استیشن نگاه اول به کنترلر های بی سیم DualSense ، داشته باشند ، و از تعامل با دنیای مجازی در بازی های PS5 ، چشم خود را در مورد چگونگی کنترل این کنترلر جدید ، جذب حواس خود بشنویم. ویژگی های کنترلر دوال سنس به همراه Tempest 3D AudioTech PS5 ، احساس جدیدی از غوطه وری را به بازیکنان منتقل می کند.
DualSense کنترلر کنسول پلی استیشن ۵
هنگامی که کنسول پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد ، کنترلر بی سیم دوال شاک ۴ بازخورد مثبت زیادی را از طرف گیمرها و توسعه دهندگان بدست آورد که هنوز بهترین کنترلر پلی استیشن و همچنین معرفی ویژگی های آینده نگری مانند دکمه Share است. این ما را به سؤال بعدی سوق داد – چگونه می توانیم بر این موفقیت بنا کنیم؟
هیدیاکی نیشینو در مورد کنترلر PS5 گفت :
این کنترلر ارتباط قویتری با گیمر دارد و احساس حضور مجازی او در جهان بازیهای ویدیویی را تقویت میکند. در حقیقت وی اعتقاد دارد صدای سهبعدی پرجزئیات تولیدشده توسط Tempest 3D AudioTech پلیاستیشن ۵ در ترکیب با ویژگیهای دوالسنس باعث میشوند PS5 بهتر از همیشه مخاطب را درون بازیها غرق کند.
پس از ملاحظه اندیشی ، تصمیم بنا شد تا قسمت اعظمی از آنچه گیمرها دوست دارند در مورد DualShock 4 دست نخورده باقی بمانند ، در عین حال عملکرد جدیدی را اضافه کرده و طراحی را نیز اصلاح کنیم. بر اساس بحث و گفتگو با توسعه دهندگان ، نتیجه گرفتیم که احساس لمس در گیم پلی ، دقیقاً مانند صدا ، برای بسیاری از بازی ها تمرکز بزرگی نبوده است.
ما با PS5 یک فرصت عالی برای نوآوری با ارائه سازندگان بازی توانایی کشف چگونگی افزایش احساس غوطه وری از طریق کنترلر جدید ما داشتیم. به همین دلیل ما بازخورد هاپتیک را اتخاذ کردیم که انواع مختلفی از احساسات قدرتمندی را که هنگام بازی احساس می کنید. ما همچنین محرک های تطبیقی را در دکمه های L2 و R2 DualSense گنجانده ایم تا بتوانید واقعاً تنش اقدامات خود را حس کنید ، مانند کشیدن کمان برای شلیک .
بازخورد هاپتیک
دوالسنس از Haptic Feedback بهره میبرد و به همین خاطر لرزشهایی به مراتب دقیقتر و قابل فهمتر از DualShock 4 دارد. مثلا در یک بازی ریسینگ جدید، Haptic Feedback کاری میکند که لرزش واردشده به دست مخاطب دقیقا حرکت اتومبیل روی جادهی خاکی، شنی یا آسفالت را یادآور شود. همچنین کنترلر مورد بحث از قابلیت Adaptive Triggers برای دکمههای L2 و R2 بهره میبرد.
موردی که سبب میشود بازیکن موقع انجام کارهایی همچون هدفگیری و شلیک با یک کمان یا سلاح گرم، تفاوت آنها و کاهش و افزایش تنش را لمس کند. مثلا وقتی کمانی را در دست بگیرید که کشیدن آن برای شخصیت اصلی آسان نیست، Adaptive Triggers برای نشانهگیری آن کمان از انگشتان شما فشار بیشتری را میطلبد؛ بدون اینکه بیش از حد یا به شکلی آزاردهنده چنین کاری را انجام دهد.
باتوجهبه درگاه USB-C کنترلر با سرعت بالاتری نسبت به قبل شارژ میشود. درحالیکه پس از دوالشاک ۴ کنترلرهای ویدیوگیمی زیادی همچون کنترلر رسمی کنسول ایکسباکس سری ایکس با الهام از آن دسته دکمهی Share را به خود افزودند، دوالسنس این دکمه را با دکمهی دیگری به اسم Create جایگزین میکند.
Light Bar دوال سنس PS5
دکمهای که درکنار قابلیتهای نرمافزاری پلیاستیشن ۵، به عقیدهی سونی به گیمر فرصت تولید محتواهای تصویری و ویدیویی جذاب و تازهای از بازیها را خواهد داد. هیدیاکی نیشینو میگوید با نزدیکتر شدن به زمان عرضهی PS5 اطلاعات بیشتری را دربارهی قابلیتهای ویژهی این بخش با کاربرها به اشتراک خواهد گذاشت.
نخستین کنترلر رسمی با بدنهی دورنگ کنسولهای پلیاستیشن سونی مکان قرارگیری Light Bar را نیز تغییر داد تا این بار در بالا و کنارههای تاچپد قرار بگیرد و بیشتر و بهتر دیده شود. راستی سونی میگوید این کنترلر را پس از امتحان کردن صدها طرح مختلف ساخت و به گیمرهایی متعدد با سایز دستهای مختلف اجازهی امتحان کردن آن را داد.
سران پلیاستیشن دوالسنس را دارای بهترین ارگونومی بین کنترلرهای این پلتفرم تا به امروز میدانند و امیدوار هستند که بازیکنان به سرعت موقع تجربهی بازیها آن را بهعنوان بخشی جداناشدنی از دست خود ببینند.
دوالسنس اصلاحاتی اساسی روی موارد ارائهشده توسط کنترلرهای قبلی ما انجام میدهد و نشاندهندهی تمایل پلیاستیشن به حرکت واقعی به سمت نسل بعد با PS5 است. این کنترلر درکنار دیگر ویژگیهای خلاقانهی پلیاستیشن ۵ تجربهی گیمرها از بازیهای ویدیویی را با گذر زمان دگرگون خواهد کرد؛ پلیاستیشن همیشه پس زدن مرزهای «بازی کردن» را دوست دارد. خطاب به جامعهی طرفدارها باید بگویم که از آنها به خاطر به اشتراک گذاشتن هیجانشان برای عرضهی PS5 در تعطیلات/اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی سپاسگزارم؛ به خاطر اینکه درکنار ما مشغول طی کردن این مسیر هستند. منتظر هستیم تا در ماههای آتی مواردی دیگر دربارهی PS5 همچون ظاهر آن را با شما به اشتراک بگذاریم.
– جیم رایان، رئیس و مدیر اجرایی مرکز سرگرمیهای تعاملی شرکت سونی