گیم

مارک سرنی: سیستم خنک کننده پلی استیشن ۵ طرفداران را بسیار خوشحال خواهد کرد

سونی باید دارای یک راه حل برای سیستم خنک کننده قوی کنسول باشد که نه تنها به طور کافی گرما را کنترل، بلکه باعث کاهش سر و صدای فن نیز می شود. واقعیت این است که PS5 در اطراف دفع حرارت مناسب از محل کار ساخته شده است.

CPU هشت هسته‌ای Zen 2 و پردازنده گرافیکی ۱۰.۳ ترافلاپس Navi 2X بدون شک عملکرد فوق‌العاده‌ای را به نمایش خواهند گذاشت، اما طبیعتاً توان بالای این کنسول، مصرف انرژی بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت. از طرفی، مصرف انرژی الکتریکی بیشتر، به معنای حرارت تولیدی بالاتر در سخت‌افزار سیستم خواهد بود. مسلماً سونی نیز از این مسئله آگاه بوده و با طراحی مجدد کنسول جدید خود، تلاش کرده تا عملکرد CPU و GPU را با مدیریت گرمای تولیدی سیستم به حداکثر برساند.

مارک سرنی: سیستم خنک کننده پلی استیشن ۵

آقای مارک سرنی در خصوص مشکلات مربوط‌به این حوزه در نسل‌های قبلی پلی‌استیشن می‌گوید:

با فرض اینکه شما قادر به مدیریت مشکلات مربوط‌به توان مصرفی و حرارت تولیدی سیستم باشید، حرف‌های زیادی در بحث سرعت بیشتر قابل ارائه خواهد بود. درواقع این همان موضوعی است که ما همواره بهترین عملکرد ممکن را در آن به جا نگذاشتیم.

از دلایلی که در پاسخ به این ایرادات مطرح می‌شوند، به بحث فرکانس پردازنده‌های کنسول ما مربوط می‌شود. درواقع در گذشته فرکانس CPU و GPU دستگاه براساس توان الکتریکی مورد نیاز برای پردازش بازی‌ها و در نتیجه حرارت تولیدی در داخل کنسول تعیین می‌شد.

مصرف انرژی در بازی‌های مختلف، می‌تواند اختلاف زیادی با هم داشته باشد. وقتی ما God of War را روی پلی‌استیشن ۴ اجرا می‌کنیم، می‌توان از صدای فن دستگاه متوجه مصرف بالای انرژی در حین اجرای آن شد. اما انرژی مصرفی، به‌صورت ساده به کیفیت موتور گرافیکی بستگی ندارد. درواقع این موضوع بیش از همه چیز به محتوایی که در هر لحظه نمایش داده می‌شود مربوط خواهد بود. توضیح فنی این قضیه کمی دشوار خواهد بود اما به‌طور کلی پردازش هندسه متراکم تصاویر انرژی کمتری را در مقایسه با هندسه ساده‌ی تصاویر مصرف می‌کند. این همان موضوعی است باعث می‌شود تصور کنیم که چرا نقشه بازی Horizon: Zero Dawn با وجود تعداد مثلث‌های کمتر باعث می‌شود تا حرارت تولیدی PS4 به‌شدت افزایش پیدا کند.

مارک سرنی

معمار ارشد پلی استیشن، در بحث فناوری اخیر خود ، درباره نحوه کار این روش جدید بحث می کند. از نظر سخت افزاری ، PS5 این بار از فن و منبع تغذیه بسیار بیشتری برخوردار خواهد بود ، و این انتظار می رود زیرا تراشه ۷ نانومتری برای دستیابی به عملکرد اوج به قدرت بسیار بیشتری نیاز دارد (برای مقایسه ، Xbox Series X دارای ۱۳۰ بخار و بخار بسیار زیاد است.

کلید خنک کننده سیستم نسل بعدی در واقع با CPU و GPU پلی استیشن ۵ گره خورده است ، و حالت تقویت همیشه کنسول به جای مانع بودن ، در واقع امکان خنک کنندگی بالا را فراهم می کند.انتخاب CPU و GPU در این کنسول، درکنار میزان حافظه رم و حتی حافظه ذخیره‌سازی SSD با درنظرگرفتن مسئله حرارت تولیدی صورت گرفته است. مقیاس تمامی این قطعات برای مدیریت و به حداقل رساندن حرارت تولیدی و بهینه‌سازی هرچه بیشتر دستگاه تعیین شده است.

در ادامه گفت و گو PS5 آقای سرنی ادامه داد:

روند کاری ما در طراحی کنسول‌های نسل‌های قبل به این صورت بود که باید حدس می‌زدیم حداکثر توان مصرفی در طول عمر کامل این کنسول تا چه مقدار بالا خواهد رفت. درواقع ما خودمان را برای بدترین حالت ممکن آماده کرده و سیستم خنک کنندگی کنسول را برای این شرایط آماده می‌کردیم. در این حالت، صدای تولید شده از فن‌های دستگاه در شرایطی که توان مصرفی بازی در مقادیر متوسط پیش‌بینی شده‌ی ما قرار داشت، در کمترین حالت ممکن قرار داشت. اما در مواقعی که با بازی‌های پرمصرف مواجه بودیم، نویز زیادی از فن‌های دستگاه شنیده می‌شد. در این روش، اگر درباره حداکثر توان مصرفی اشتباه می‌کردیم، ممکن بود کنسول بیش از اندازه گرم یا اصطلاحاً اورهیت کرده و به‌صورت خودکار خاموش شود.

mark-cerny مارک سرنی: سیستم خنک کننده پلی استیشن 5
مارک سرنی سیستم خنک کننده پلی استیشن ۵

معماری کنسول

سرنی در ادامه توضیح می‌دهد که طراحی سخت‌افزار PS5، در میان تاریخچه‌ی توسعه‌ی کنسول‌های پلی‌استیشن یک تحول بزرگ محسوب می‌شود.  تأمین انرژی سیستم در نرخ تقریباً ثابتی صورت گرفته و این موضوع موجب شده تا سیستم خنک‌کننده‌ی این کنسول به خوبی از پس حرارت تولیدی آن برآمده و فرکانس پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی کنسول نیز براساس حجم بارگذاری نوسان داشته باشند.

نتیجه‌ی این کار می‌تواند منجر به عملکرد روان و پایدار سیستم خنک کنندگی کنسول حتی تحت فشار بالاترین توان پردازشی مورد نیاز برای جلوه‌های تصویری ۴K با نرخ فریم 60FPS یا رزولوشن ۱۰۸۰p با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه با فعال بودن جلوه‌های Ray-Tracing شود.درنهایت، سرنی ادعا می‌کند که طرفداران پلی‌استیشن از سیستم خنک کنندگی کنسول PS5 کاملاً راضی خواهند بود. ضمن اینکه رونمایی کامل از کنسول به‌زودی انجام خواهد شد. لذا منتظر ما باشید.

مشخصات فنی کنسول PS5

  • پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر ۳.۵ GHz
  • پردازنده گرافیکی (GPU): پردازنده گرافیکی با معماری شخصی‌سازی شده RDNA 2، قدرت ۱۰.۲۸ ترافلاپس و ۳۶ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر ۲.۲۳ گیگاهرتز
  • حافظه: ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 و ۲۵۶ بیتی
  • پهنای حافظه: ۴۴۸ GB/s
  • فضای ذخیره‌سازی داخلی: ۸۲۵ گیگابایت اس‌اس‌دی شخصی‌سازی شده
  • فضای ذخیره‌سازی خارجی قابل ارتقا: درگاه SSD از نوع NVMe
  • پشتیباتی از هارد اکسترنال USB
  • درایو نوری: درایور بلوری ۴K UHD
منبع
tweaktown
0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا