بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare
اکتیویژن بازی مورد انتظار خود را در دسترس گیمران قرار داد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت از جمله بخش چند نفره بازی که غوغایی به پا کرد ولی این بازی یک اعصاب خوردکردنی هایی دارد ولی در برابر ابهت کاپیتان دوست داشتنی پرایس ناچیز است،به بررسی این بازی با ما همراه باشید.
سه نکات تا به اینجای کار از بازی
۱-حالت Spec Ops پس از مدتها بازگشته است
برای اولین بار در Modern Warfare 2 از آن رونمایی شد، بازیکنان مراحلی را تجربه میکردند که سازندگان قادر نبودند آنها را در خط اصلی بازی قرار دهند. ایده اصلی این بخش از مرحلهای در پایان مدرن وارفر به نام Mile High Club گرفته شده بود. پس از غیبت چند سالهای، بخش Spec Ops دوباره به کال آو دیوتی بازگشته و تغییراتی نیز داشته است.
این حالت از بازی به سه روش به نامهای Operations ،Missions و Survival قابل بازی خواهد بود. Operations مناطق وسیعی را در بر میگیرند و برای انجام آنها بازیکنان باید چندین هدف مختلف را تکمیل کنند. Missions ماموریتهای کوتاهتری هستند که در آنها مهارت بازیکنان در استفاده از سلاحهای مختلف بازی و سرعت عمل آنها در انجام ماموریت مورد سنجش قرار میگیرند. بازیکنان با توجه به عملکردشان امتیازی دریافت خواهند کرد و میتوانند در گرفتن بالاترین امتیازات با یکدیگر به رقابت بپردازند.
در بخش Survival افراد باید با دشمنانی که به مرور زمان قویتر میشوند در محیطی نسبتا بسته به مبارزه بپردازند. با کشتن دشمنان، بازیکنان پول دریافت کرده و میتوانند با آن تجهیزات و سلاحهای بهتر خریداری کنند. البته قسمتهای دیگر حالت Spec Ops به طور کامل در اختیار تمام بازیکنان قرار خواهند داشت و محدود به کنسول خاصی نمیشوند.
۲-مدرن وارفر حالت زامبی نخواهد داشت
این بخش از بازی به آنچنان محبوبیتی رسید که حتی اینفینیتی وارد نیز حالتی شبیه به آن را در Infinite Warfare قرار داد که البته به اندازه تریآرک در انجام این کار موفق نبود. متاسفانه ساخته جدید اینفینیتی وارد بخش زامبی نخواهد داشت. با وجود سه بخش تک-نفره، چند-نفره و Spec Ops که خود نیز شامل چند قسمت مختلف میشود، سازندگان دیگر وقتی برای ساخت یک بخش دیگر نداشتند و تمرکز خود را روی بهبود بخشهای فعلی گذاشتند. البته حالت Survival در بخش Spec Ops از نظر هسته گیمپلی بسیار شبیه به این بخش است با این تفاوت که دشمنان بازی به جای زامبیها، انسانهای عادی خواهند بود.
۳-قابلیت شخصیسازی سلاحها پیشرفتهتر شده
این قسمت پیشرفتهتر از همیشه در بازی وجود خواهد داشت. به طوری که کوچکترین بخشهای هر سلاح قابل شخصیسازی خواهد بود، اما این شخصیسازی به این معنا نیست که بازیکنان قادر خواهند بود یک ابرسلاح به وجود بیاورند. تعداد آپگریدهایی که بازیکنان میتوانند روی هر سلاح قرار دهند فقط پنج عدد است؛ حتی اگر سلاح دارای موارد بیشتری برای شخصیسازی باشد.
داستان MW
یک سواری تمامعیار از جریانات سیاسی چند سال اخیر است. گروهی تروریستی به بهانه بیرون انداختن نیروهای نظامی آمریکایی، به جان کشوری در خاورمیانه افتادهاند و از آنجایی که از سوی نیروهای روسیه پشتیبانی میشوند، کشور به عرصه نبرد میان قدرتها و عملیاتهای پیچیده اطلاعاتی تبدیل شده است. یک داستان کاملاً استاندارد با شخصیت های جذاب و خفن،برای چنین عنوانی داریم که قرار نیست فکرتان را درگیر کند؛ صرفاً به شما دلیلی میدهد که مراحل را پیش ببرید.
اما هرچه کلیات داستانی همان کلیشههای خستهکننده همیشگی هستند، این جزییات و اتفاقات کوچک است که بیشترین خودنمایی را میکند. این نسخۀ جدید توانسته برای معدود دفعات در تاریخچه این سری، از چارچوب کلی خیر در برابر شر خارج شده و داستانی چندجانبهتر ارائه کند؛ فقط با این نقص که هیچوقت روی آن لحظات و جزییات کوچک تاکید نمیکند.
بازی به دفعات چنین تصمیماتی را نشانتان میدهد، اما قبل از اینکه فرصتی برای تردید کردن به درستی کارتان داشته باشید، با یک دیالوگ یا یک اتفاق روی شانههایتان زده و میگوید کار درست را کردهاید. این پتانسیلی شدیداً از دست رفته است و به همان اندازه که تعبیه چنین سکانسهایی در بازی جای تحسین دارد، عدم استفاده حداکثری از آنها ناامیدکننده خواهد بود. همواره کاپیتان پرایسی در بازی حضور دارد که به شما یادآوری میکند در جبهه درست هستید.
این تنوع و طراحی مراحل است که برخی از بهترین لحظات کمپین داستانی Modern Warfare را رقم میزند. بازی در چندین مقطع و عمدتاً چند مرحله در میان، دست به کاری کاملاً جدید میزند که گرچه برخی از آنها را قبلاً هم در کال آو دیوتی دیدهایم، اما اینبار به قدری درست طراحی شدهاند که دلتان میخواهد آن سکانس برای دقایق بیشتری ادامه پیدا کند.
پرایس
جنگ مدرن و مبتنی بر جنگ خلیج فارس ، Modern Warfare شما را در درجه اول به عنوان افسر سیا الکس و کایل گریک SAS بازی می کند که در تلاش هستند تا گاز شیمیایی دزدیده شده را که توسط یک سازمان تروریستی در اروزیکستان ربوده شده ، بازی کنند.
در حالی که الکس با شورشیان در کشور تخیلی – نبرد با نیروهای روسی که آن را اشغال کرده اند ، تعبیه شده است – گاریک با برخورد با تأثیر درگیری بر لندن ، در قالب یک حمله تروریستی ، قبل از انشعاب بیشتر ، شروع می کند. ما سعی می کنیم زیاد خراب نشویم.
بله ، تبلیغات مدرنی غربی در جنگ مدرن وجود دارد و حتی نمونه ای از تاریخ بازنویسی شده تا ایالات متحده بهتر به نظر برسد. در مأموریتی با عنوان “بزرگراه مرگ” ، به شما یادآوری می شود که چگونه روسها هنگام حمله ، این جاده حیاتی را بمباران کردند و کسانی را که سعی در فرار داشتند کشتند. این یک اشاره ی روشن به واقعه مرگ بزرگ بزرگراه سال ۱۹۹۱ است – که در واقعیت ، ارتش ایالات متحده نیروهای عراقی را که در حال عقب نشینی بودند ، قتل عام کرد.
و ما تنها کسانی نیستیم که چنین احساسی را تجربه می کنیم: تبلیغات ضد روسی بسیار فراتر از حد است ، در واقع ، که فروشگاه پلی استیشن در روسیه فروش این عنوان را نمی فروشد و پخش کننده های برجسته روسی بازی را ترک کردند.
گرافیک
کیفیت بافتهای بازی و همینطور متحول شدن انیمیشنها و در راس همه این تغییرات نورپردازی بی نظیر بازی با وجود ۶۰ فریم بر ثانیه بودنش دستاورد بسیار خوبی برای استدیو Infinity Ward به شمار میرود. هرچند در کنسول پایه PS4 شاهد بعضا افت فریمهایی هستیم که تجربه بازی را مختل میکند و این مورد زمانی بسیار وخیم میشود که بازی در حال ذخیره سازی آن مرحله و Checkpoint باشد و ممکن است در این هنگام فریم تا ۱۰ نیز افت کند!
ماموریت
از دید دو شخصیت Kyle Garrick و Alex روایت خواهد شد.این دو سرباز در طی کمپین داستان مخصوص به خود را نیز دارند اما بدون شک شخصیت اصلی داستان کسی نیست به جز فرح، تصمیمات او روایت را جلو میبرد در حالی که گروه کاپیتان پرایس کارها را انجام میدهند. داستان بازی Call of Duty: Modern Warfare هنگامی پتانسیل واقعی خود را نشان میدهد که درباره درگیریهای شخصیت کارکترهای بازی است. هنوز هم قبل از شروع هر ماموریت باید به صحبتهای نظامی زیادی گوش بدهید که البته این بار در قالب کاتسین روایت میشوند و مطمئنا جذابیت بیشتری دارند.
ماموریتهای کمپین بازی نیز از تنوع خوبی برخوردار است و به مانند Call of Duty 4 شاهد مراحل متفاوتی خواهید بود. از درگیریهای پرسرعت و کشتارها گرفته تا نفوذ کردن در مناطق دشمن که همه چیز به آرامی پیش میرود و فقط یک اشتباه همه چیز را با شکست مواجه خواهد کرد. یکی از مراحل جالب بازی که در ابتدای کمپین نیز قرار دارد Clean House نام دارد.
بخش گیم پلی
در بخش گیمپلی هم با یک عنوان شوتر نظامی طراز اول طرف هستیم. در حالی که چند شماره قبلی بیشتر به سوی یک شوتر فانتزی پیش رفته بودند و سرعت عمل و استفاده از قدرت های مختلف نقش به سزایی در پیشبرد بازی داشتند، در این شماره همه چیز به کل عوض شده و حالا با گیمپلی به شدت کندتر و واقعگرایانه ای طرف هستیم. دیگر خبری از دابل جامپ و یا پرک های مخصوص نیست و همه چیز با قدرت اسلحه و جنگهای کند زمینی پیش میرود.
البته این بدان معنا نیست که با یک گانپلی منسوخ شده طرف خواهیم بود، بلکه در بسیاری از موارد سازندگان سعی کردهاند تا مکانیزم های جدیدی را در قلب گیمپلی جای دهند. به عنوان،امکان تعویض خشاب اسلحه در هنگام زوم کردن وجود خواهد داشت. اسلحهها حالا قابلیت mount شدن دارند و تقریبا از تمام آبجکتهای محیط میتوان به عنوان کاور استفاده کرد. حتی در هنگام نبرد با دشمنانی که در فاصله دورتر نسبت به شما قرار دارند، جهت وزش باد میتواند هدف را تغییر دهد. اسلحهها هنگام تیر اندازی دارای لگد بیشتری هستند و تعویض خشاب هم کندتر صورت میگیرد.
جزیئات و موارد نسبتا کوچکی که وقتی آنها را در کنار هم قرار میدهیم باعث ایجاد تغییرات فراوانی در Modern Warfare شدهاند. حتی به لطف فیزیک پیشرفته و موتور جدید، نبرد ها و عکس العمل دشمنان به برخورد تیر هم بسیار نزدیک به واقعیت است. تمام این تغییرات در تمام بخشهای بازی اعم از تکنفره و چند نفره باعث دمیده شدن جان تازه در روح سری شدهاند. البته تمام تغییرات به مواردی که اشاره کردم خلاصه نمیشود و مواردی مانند دوربین دید در شب و حتی امکان کنترل هواپیما های RC جزو موارد جدیدی هستند که به بازی اضافه شده و استفاده از آنها هم بسیار جذاب و جالب است.
بخش چند نفره
به عنوان کسی که برای سالیان متمادی از تجربه کال آو دیوتی و آشوب همیشگیاش دوری کرده، این بار میتوانم بگویم که یک بازی برای اوقات آزاد چند ماه آتیام پیدا کردهام. همانطور که نسخه بتای بازی نشان داده بود، وقتی بخش چندنفره Modern Warfare را تجربه میکنید، این احساس وجود دارد که در حال تجربه چیزی هستید که به نوعی با ترکیب برخی از بهترین شوترهای چند سال اخیر به دست آمده.
نشانههایی از رینبو سیکس در طراحی پیچ و خمهای نقشهها و سنگینی اسلحه دیده میشود. چابکی ایپکس هنگامی که در ارتفاعات مختلف مشغول مبارزه هستید حس میشود. بتلفیلد هم به طور یقین منبع الهام بسیاری از تغییرات گیمپلی و مدهای جدید بوده. و البته که ماهیت همیشگی کال آو دیوتی هم هنوز آنجاست؛ پنهان زیر لایههای مختلفی که به صورت دستچین شده روی هسته همان گیمپلی سالخورده سوار شدهاند و جانی تازه به آن بخشیدهاند.
تنوع مدها نخستین چیزی است که باید دربارهاش صحبت کرد. یکی از تصمیمات موفقیتآمیز تیم توسعه Modern Warfare، خلق حالتهای بازی متعدد است که حقیقتاً تکرارپذیری بازی را برای حداقل یک سال آینده تضمین خواهند کرد. Gun Fight به صورت خاص حالتی بود که بیشترین وقت را صرفش کردم و از هر لحظهاش لذت بردم.
دید سایت های معتبر دنیا به بازی
هاردکور گیمر
۱۰۰-۹۰
مدرن وار فار یک پکیج بسیار کامل که محتوایی لایق اسم مدرن وارفر را برای مخاطب به ارمغان میآورد. اینفینیتی وارد بدون شک با این بازی به روزهای خوبش برگشته و بازی هم تقریبا در تمام زمینهها عالی است.
گیم اینفورمر
۱۰۰-۸۸
بازی آنقدر تجربه متفاوتی در مقایسه با سهگانه اصلی است که حتی میتوانست با اسم کاملا متفاوتی هم منتشر شود. هرچند تمام ایدههای اینفینیتی وارد در این بازی عملکرد بینقصی ندارند، اما همین نمونههای موفق هم برای تبدیل شدن آن به اثری خیلی خوب کافی هستند. با اینکه جای خالی حالتی مثل بلکاوت از نسخه قبلی در بازی حس میشود، اما هنوز هم با یک تجربه چندنفره بسیار خوب طرف هستیم؛ به طوریکه خود Gunfight بهتنهایی دلیل خیلی خوبی برای رفتن به سراغ این اثر است.
آیجیان
۱۰۰-۸۲
Call of Duty: Modern Warfare بهترین بخش داستانی را در بین نسخههای ۱۰ سال گذشته این مجموعه دارد و تجربهای سریع و بسیار متنوع ارائه میدهد.
گیمزرادار
۱۰۰-۸۰
Modern Warfare تجربهای سریع و هیجانانگیز است و بهنوعی تعریف و بنچمارک جدیدی از یک شوتر اولشخص پرتنش ارائه میدهد.
گیماسپات
۱۰۰-۷۰
Modern Warfare ارجاعات خوبی به نسخه اصلی مدرن وارفر دارد و البته تجربهای است که دنبالههای بعدیاش را هم پایهریزی میکند. البته نباید از یک سری ضعفها در زمینه ارائه تجربه Co-Op و همینطور پرداختن بخش داستانی آن به برخی مفاهیم غیرضروری ولی حاشیهساز چشمپوشی کنیم.