طی خبری قیمت وانت نیسان دیزل به ۱۳۰ میلیون تومان راه پیدا کرد،و به بررسی کامل این خبر در این مقاله می پردازیم.
اولینبار در سال ۱۳۴۹ وارد ایران شد و خیلی زود توسط خودروسازی زامیاد به تولید رسید. عرضهی جهانی نیسان جونیور ساخت ژاپن در سال ۱۳۶۱ خورشیدی به پایان رسید؛ اما این وانت تا امروز هنوز در ایران تولید میشود. تا سال ۱۳۷۷، زامیاد Z24 با موتور ساخت ژاپن به دست مصرفکنندهی ایرانی میرسید که عملکردی رضایتبخش داشت. حالا وانت نیسان با پیشرانهی دیزلی ۲/۸ لیتر ساخت چین عرضه میشود. وانت نیسان جونیور که در کشور ما، عمدتا با رنگ آبی تولید شد؛ ظرفیت حمل استاندارد ۲۸۰۰ کیلوگرم دارد؛ اما بسیاری از رانندگان تا وزن ۵۰۰۰ کیلوگرم از قسمت بار این وانت استفاده میکنند.
شوک تازه به بازار خودروی ایران، قیمتگذاری وانت نیسان Z28 دیزلی با رقم ۱۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. این قیمت برای ثبتنامکنندگان با موعد تحویل دیماه ۹۸، منضور خواهد شد. درحالیکه سهمیهبندی بنزین با محدودیت استفاده از کارت سوخت برای وانت نیسان بنزینی، ۳۰۰ لیتر در ماه تعیین شده؛ افزایش قیمت مدل دیزلی همزمان با افزایش تقاضا سؤالبرانگیز است. در سال جاری، سهمیه گازوئیل برای وانتهای حمل بار، مثل نیسان Z28 که با اصطلاح پرمصرف طبقهبندی میشوند، ۴۰۰ لیتر در ماه خواهد بود. این شرایط، مسلما قیمت نهایی وانت نیسان دیزلی در بازار آزاد را افزایش خواهد داد و احتمالا تا ۱۴۵ میلیون تومان بالا خواهد برد. نسخهی بنزینی وانت نیسان صفر کیلومتر مدل ۹۸، با قیمتی در حدود ۸۰ میلیون تومان معامله میشود.