خودرو

قویترین شورلت نوا کوپه در کشور

اغلب طرفداران خودروهای کلاسیک می دانند که یک مرسدس بنز سیاه جاگوار درخشش و اصالت خاص خود را به همراه دارد اما وقتی صحبت از قدرت و گشتاور میشود اسامی خودروهای آمریکایی می‌درخشند مالک قویترین نوا کوپه کشور که آن را هیولا نامیدیم با دفتر مجله ماشین تماس می گیرد و برای تست خودروی خود اعلام آمادگی می‌کند و با هماهنگی های لازم این نوا از سمنان با استفاده از خودرو بر به تهران منتقل شده و برای ایجاد زمین لرزه مهیب در تهران آماده می گردد.
خودرو مورد بررسی نسل چهارم و شورلت نوا است که مدل سدان آن وفور در کشورمان یافت می شود اما مدل کوپه آن به تعداد کمی وجود دارد. شورلت نوا در این نسل از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ تولید شد و به فروش خوبی دست یافت. نوا در میان جوانان به دلیل داشتن کمترین آپشن و ضعیف ترین موتور در مدل C3 و همچنین تعداد و فراوان آن در خیابان ها به پیکان آمریکایی معروف است. پیشرانه این هیولا ۳۸۳ استروکر است. کیت استروکر به مجموعه ای گفته می‌شود که میل لنگ، پیستون ها و شاتون ها فورج کاری می‌شود و حجم آن افزایش یافته و از یک موتور ۵۷۰۰ به ۶ هزار و ۳۵۰ سی سی ارتقا پیدا میکند. در ابتدای یک میل سوپاپ ایدل ۱۸۰۰ روی آن بسته شد. از آن جایی که مالک تصمیم به هیجان بیشتری داشت میل سوپاپ ۲۵۰۰ نصب شد. ۲۵۰۰ به این معناست که توان موتور از دور ۲۵۰۰ شروع می‌شود و گشتاور از آن دور معنا پیدا می کند.

شورلت نوا کوپه ایرانی
شورلت نوا کوپه ایرانی

سرسیلندر این ماشین آلومینیومی است که دو سر سیلندر ادل بروک ۶۴۰۰ های پرفورمنس دارد که دهنه سوپاپ های آن بزرگ بوده و به ازای هر پیستون دو سوپاپ را شامل می‌گردد. اما خیلی بزرگ یک اصطلاح است و غول آسا چیزی دیگر! وقتی کیت میل سوپاپ ۲۵۰۰ شد به معنای حجم ورودی بنزین بیشتری نیز بود. بنابراین از روکر آیرون حرفه ای استفاده شود که بازوی بلند تری دارد و باعث شد لیفت ۵۲۴ میل سوپاپ به ۵۶۴ ارتقاء پیدا کند. به معنای دیگر سوپاپ بیش از حد باز میشود. حال اگر شیطنت با این ماشین کمی به درازا بکشد ممکن است پیستون پاسخگوی این فشار نباشد و آسیب ببیند. بنابراین از یک کیت پیستون با ترکیب آلیاژ سیلیکون و آلومینیوم فورج کاری شده استفاده شد. ویژگی این پیستون این است که فاق بیستون کوتاه‌تر شده آن است. در نتیجه میزان تماس با بدنه سیلندر کمتر شده و همچنین با استفاده از آلیاژ مناسب وزن آن سبک تر شد که باعث دور گرفتن سریع تر موتور و حجم بیشتر می شود. پیستون کوتاه تر شد لنگ میل لنگ ثابت و شاتون هم به همان ارتفاع قبلی. اتفاقی که می‌افتد فضای محفظه احتراق بیشتر شد و تراکم شدت افت کرد و تقریباً یک به شش رسید. سازنده در اینجا با دانش مکانیک خود ورق را برمی گرداند و از شاتون بلند ۶.۵ اینچی مارک اسکات با آلیاژ تیتانیوم استفاده می‌کند و تراکم به یک به ۱۱ بر گردانده شد که باعث افزایش مقدار زیاد تورک گردید. حرکت بعدی ساخت یک کارتل روغن مخصوص بود تا در حین حرکات نمایشی و بازی کردن روغن در محفظه کارتل روغن خالی نشود. به همین دلیل محفظه کارت از پنج به نه لیتر ارتقا پیدا کرد. یک صفحه نیز در نظر گرفته شد که این مقدار روغن باعث ضربه مستقیم به میل لنگ نشود تا دور میل لنگ با نوسان روبرو نگردد. قدم بعدی فلایول بود که از شرکتR. A. M آمریکا خریداری شده که به صورت دنده ای و سنگین است و ۱۶۸۰۰ گرم وزن دارد. اگر شما بخواهید از اتومبیل ژاپنی برای حرکات نمایشی استفاده کنید طبق علم تیونینگ باید میل لنگ را سبک تر تهیه کنید که دور موتور راحت تر و سریع تر بالا و پایین برود اما برای ماشین آمریکایی که معمولاً برای مسیر مستقیم درگ استفاده می شود هرچه وزن فلایول بیشتر باشد دور بیشتری خورده اما دیرتر به پایین بر می گردد و باعث افزایش گشتاور میشود.

شورلت نوا کوپه ایرانی
شورلت نوا کوپه ایرانی

مرحله بعد استفاده از یک دیسک و صفحه مناسب بود بود که از مدل گرافیتی استفاده شد. سراغ گیربکس می‌رویم. شما می توانید به یک شتاب معقول دست پیدا کنید موتور گیربکس و دیفرانسیل با هم هماهنگ باشند. اگر ضریب گیربکس خوب باشد ضریب دیفرانسیل بلند باشد اتلاف نیرو ایجاد شده اما باعث تاپ اسپید نیز می گردد. شتاب پایین و حداکثر سرعت افزایش می یابد بنابراین از یک گیربکس تنه آلومینیومی ۵ دنده استفاده شد که ۴ دنده رو به جلو با یک طنز رو به عقب را شامل می شد. به میل گاردان میرسیم که از یک مدل استاندارد استفاده شده قدم بعدی اقدامات دیفرانسیل بود که مبحث مهمی است. برای بدست آوردن یک شتاب مناسب نیاز به یک دف کلاچ دار بود که ضریب دیفرانسیل ۹ به ۳۷ آن در کشور نمونه مشابه ندارد! بهترین ضریب دیفرانسیل موجود در کشور برای یک خودرو آمریکایی ۱۳ به ۴۰ است که این اتومبیل را از دیگر نمونه های قوی متمایز می کند. بعد از نصب این دیفرانسیل و در هنگام تست دریافتیم که در هنگام شروع حرکت کله آن به زیر اتاق اصابت می‌کند! و فنر تاب مقاومت آن را ندارد. در اینجا سیستم فورلینک(۴اتصاله) استفاده شد که نمی‌شد به شاسی اتومبیل وصل گردد.

زیرا در اتومبیل های آمریکایی شاسی فقط در قسمت جلوی خودرو قرار دارد. شاسی کشی اجرا شد و از جلو به شاسی اضافه شد تا در محل اتصال خاتمه یابد. با اجرای فورلینک دیفرانسیل بیش فعال در سر جای خود آرام گرفت و شتاب حفظ شد.

شورلت نوا کوپه ایرانی
شورلت نوا کوپه ایرانی

در استارت شتابگیری اگر قدرت زیادی به محور عقب وارد شود در ابتدا باعث نشستن قسمت عقب خودرو و سپس از پرتاب آن روبه بالا می گردد. بنابرین از سیستمی با مارک دلو استفاده شد که وقتی خودرو شروع به حرکت می کند و می نشنید،حرکت برگشت به بالا این کمک آرام تر صورت بپذیرد.
به کیت اگزوز می رسیم. یک کیت اگزوز خوب نیازمند طراحی یک هدرز چرا مناسب است. در علم تیونینگ هرچه لوله های خروجی از قسمت دود موتور با فاصله طولانی تری به هم بپیوندد باعث تنفس بهتر موتور می‌شود.
بنابرین از یک هدرز بلند استفاده شد که ۸ لوله منیفولد دود دارد و تقریباً در قسمت زیر پای راننده به هم جوش خورده و در ادامه به سمت مرحله بعدی میرفت.
در منبع اگزوز خودروها از انواع صفحات به منظور کاهش صدای یا ویرایش صدا استفاده می گردد. درین خودرو به جای استفاده از منبع اگزوز از مافلر استفاده شد که به هیچ وجه ایستایی دودی در کار نیست با یک لوله مستقیم است که داخل آن خان دارد که در صورت دنده دنده و مارپیچ است و با این طراحی دود را از موتور می کشد و علاوه بر صدای وحشتناک شرایط بازده بیشتری را برای موتور رقم میزند.
در روز تست این صدا به حدی زیاد بود که به منطقه جنگلی در شمال شرق تهران پناه می بردیم که این آلودگی صوتی زیاد موجب مزاحمت هموطنانمان نشود. هر چند که این صدای برخاسته از قلب حجیم این هیولا سکوت و آرامش منطقه را برهم زد و تعدادی از نگهبانان حفاظت پارک جنگلی را از دور دست به سمت ما کشاند. برای کاربراتور این ماشین از یک مدل دمون ریسنگ۷۵۰CFM و۴ دهانه استفاده شد که دارای ۲ پمپ شتاب است.

وقتی شما پای خود را تا انتها روی پدال گاز فشار می‌دهید موتور ۳۵۹ لیتری هوا و سوخت را به درون خود می بلعد. چین کاربراتوری نمی‌تواند یک پمپ سنتی مکانیکی بنزین داشته باشد،بنابراین از یک پمپ برقی استفاده شد که فشار وحشتناک و عجیب ۴۰ psi را شامل می شد. برای مهار کردن این فشار زیاد در مواقع غیر ضروری ساخت یک مدار آغاز شد. مداری که از طرف باک بنزین مکیده می شد سپس به داخل آن باز می‌گردد.

بر سر راه من یک شیر برقی ریشه نصب شده که در صورت لزوم با بستن آن شیر برقی مقدار فشار لازم به طور کامل به سمت کاربراتور هدایت می گردد تا در مسابقات از آن استفاده شود.

شورلت نوا کوپه ایرانی
شورلت نوا کوپه ایرانی

به سراغ مسئله خنک کاری اتومبیل می رویم. برای این کار از رادیاتور روغن استفاده شده که وظیفه خنک کاری ۹ لیتر روغن جا داده شده در محفظه کارتل را برعهده داشت. در مورد رادیاتور آب از یک مدل آلومینیومی ۱۳ لیتری استفاده شد که دو فن دور بالا دارد که مزیت این است که به خنک کاری سریعتر کمک می کند.بخش قابل توجهی از گشتاور موتور بر اثر گرداندن انواع فولی ها هدر می رود.

لذا هم به دلیل این مهم و هم برای سبکی بیشتر از بعضی از متعلقات نظیر بخاری کلرو حتی مغزن شیشه شور و برف پاکن نیز صرف نظر شده است. برای کیفیت تسمه من از فولی های آلومینیومی استفاده شد که تا با وزن سبک خود موتور بازده بهتری داشته باشد. دربالای در موتور از اسکوپ استفاده شد تا در حین حرکت به طور طبیعی از فشار هوا ی ایجاد شده استفاده کرده و مقدار اکسیژن بیشتری به محفظه احتراق تزریق گردد.
برای خنک کاری مخلوط هوا و سوخت از یک واسطه کاربراتور آلومینیومی استفاده شد که کاربراتور را از منیفولد یک پله بالاتر قرار می داد و باعث بالا آمدن پیشتر اسکوپ از موتور نیز می شد.

برای لاستیک از مدل کوپر آمریکایی که سیستم ۲۳۵ عرض و فاق ۶۰ برای جلو و عقب ۲۵۵ فاق ۶۰ که روی رینگ ۱۵ اینچ با کروم دو لایه برای دوام بیشتر و زیبایی افزون‌تر استفاده شده است. برای این اتومبیل یک دست رینگ و لاستیک کامل مسابقه ای نیز وارد شد که که اسلیک بود و به دلیل اینکه روز تست از آسفالت شهری استفاده کرده بودیم صلاح بر این بود که از لاستیک نرم روی پیست استفاده نشده تا باعث خرابی آن نشود.
رنگ این خودرو در حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه در برداشت و خط کشی بدنه اولین بار خود شخص ینگ کو برای نوا خود انجام داده بود برای اولین بار در کشور روی این نوا صورت پذیرفت.در مورد ترمز ها همیشه دست یک کلاسیک آمریکایی بسته است و فقط قسمت بوستر آن تقویت شده است.

شورلت نوا کوپه ایرانی
شورلت نوا کوپه ایرانی

البته با ۱۲ میلیون تومان می توان از سیستم ویل وود استفاده کرد که شامل دیسک سوراخ دار و شیش پیستونه کامل از و باعث تقویت سیستم ترمز خواهد شد. در داخل خودرو از سر دنده هرتز استفاده شد که بسیار خوش دست است. یک دکمه لانچ نیز در کنار سر دنده قرار گرفته است.
روی مدار ترمز آن سیستم عامل نصب شده که نزدیک به ۱۵ هزار بار فشار را تحمل می‌کند و در مدار ترمز جلو بسته می‌شود.
وقتیلانچر را می زنید و ترمز را رها می کنید روغن ترمز پشت چرخ عقب بر می گردد اما روغن چرخ جلو فشار را حذف می کند و قفل می ماند و شما میتوانید در جا تیکاف کنید.
در روز آزمایش این سیستم را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم و برن آوت آن علاوه بر فرو‌بردن منطقه در دود غلیظ سفید رنگ موجب زخمی شدن پوست آسفالت نیز شد.

شورلت نوا کوپه ایرانی
شورلت نوا کوپه ایرانی

باک این خودرو ۷۵ لیتری است و با توجه به تراکم و ۱ به ۱۱ حتما باید از بنزین سوپر استفاده کرد که با اکتان ترکیب شده است.برای پیروزی این هیولا در مسابقات نیازمند یک سیستم برق حرفه ای و همیشه حاضر در صحنه است تا بدون وقفه باعث جرقه خوب و قوی در زمان مناسب گردد.سیستم برق خراسان ولتاژ ۱۲ ولت را از باطری میگیرد به داخل MSD باکس ۵۴۰ تعبیه شده می‌دهد را به ۵۴۰ ولت تبدیل می گردد سپس این مقدار ولتاژ به سمت کوئل می رود و تبدیل به هفتاد هزار ولت می شود که توسط وایر MSD به سر شمع ها منتقل می‌گردد.
در این خودرو از شمع های مارک آمریکایی استفاده شد که مورد استفاده شرکت هارلی دیویدسون روی موتورهای خود است. این شرکت تنها تولید کننده شمع در دنیا با جوش پلاسما است و در ساخت آن از تکنولوژی هوافضا استفاده شده است که ۵ میلیون وات تولیدی دارد.
بد نیست برای مقایسه این شمع خاص سری به اینترنت بزنید و میزان جرقه و شعله دهی آن را در مقایسه با شمع های خوب و بازار نگاه کنید. قیمت هر عدد شمع آن حدود ۱۳۰ هزار تومان است. این کار باعث دست یابی دور موتور به دوره های بالاتر را دوره ۶۸۰۰ شد. فیلتر هوای این اتومبیل به دلیل حجم زیاد هوای ورودی باید هر ۵ کیلومتر مورد تعویض قرار گیرد.
در نهایت مقدار اسب بخار این خودرو به رقم و ۵۱۰ رسید و شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودروی تنفس طبیعی با لاستیک و خیابانی ۴.۷ و با کفشهای مسابقه آن ۴ ثانیه رسیده که بازدهی مطلوبی با توجه به زحمات صورت پذیرفته روی این خودرو به شمار می رود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا