خودرو

رنگ ها،معرفی وضعیت فرهنگی

ابتدا مشکی،سپس سفید هم بالاخره نقره ای: در طی سالها رنگ‌های انتخابی خریداران و مشتریان مرسدس بنز دائماً تغییر پیدا کرده است. این فرایند تا حدودی تحت تاثیر تحقیقات ایمنی در سال های دهه ۱۹۶۰ بوده که روند استفاده از رنگ های روشن تر را تقویت نموده است.


از طریق فن می توان به خیلی چیزها پی برد که یکی از آنها تأکیدی است بر تاثیر آن روی یک شکل خاص. یک مثال فوق العاده در این مورد مرسدس بنز افسانه ای ۳۰۰sl است. این مدل به رنگ سفید ظاهری اسپرت و محدود کننده دارد و به رنگ مشکی اسرارآمیز و باشکوه است و به رنگ قرمز متالیک حالت گستاخانه و در عین حال اغوا کننده دارد.
جالب است بدانید که حتی در روزهای آغازین تولید مرسدس بنز رنگ همواره نقش مهمی برای این شرکت ایفا می کرده چون انتخاب نام پیکان نقره ای یاSILVER ARROW که متعلق به خودروهای مسابقه‌ای دهه ۱۹۳۰بود،نه فقط معرف سریع بودن آنها بود بلکه اشاره ای به رنگ ظاهری آن داشت.
رنگ علاوه بر اینکه ظاهر خودرو را تعریف می کند بلکه وظیفه دیگری نیز دارد و آن حفاظت بدنه فلزی در مقابل عوامل و تاثیرات خارجی است.از سال‌های دهه ۱۹۶۰ به این طرف مرسدس بنز کار تحقیق روی مسائل ایمنی را با شدت بیشتری آغاز کرد و ملاحظه شد که رنگ عملکرد مهمی در مقاله ایمنی دارد.

در آن زمان رنگ متداول در تولید خودرو رنگ مشکی بود ولی تحقیقات نشان داد که اتومبیل هایی که دارای رنگ های روشن هستنددر شرایط دشوار نسبت به انواع تیره قابل رویت تر هستند و مطرح کردن این موضوع در بین مردم باعث شد که اولویت مردم در انتخاب رنگ خودرو تغییر پیدا کند.


البته علاقه مندی مردم به رنگ مشکی،از دیرباز وجود داشته و هنوز هم این تمایل و کشش به مقدار زیادی پابرجا است.
دوران پس از جنگ با حضور رنگ ها و سایه های دیگر آغاز شد،ضمن اینکه رنگ مشکی به عنوان رایج ترین رنگ مطرح بود،ولی در عین حال رنگ‌های دیگر به عنوان رنگ های جایگزین مطرح شدند.

در تاریخ ژوئن سال ۱۹۴۹،کمپانی دایملر بنز اعلام کرد کرم مرسدس بنز های ۷۱۰s ابتدا در سه رنگ مختلف به بازار عرضه خواهد شد و در سال ۱۹۵۳ که مرسدسPONTON به بازار عرضه شد،پنج رنگ برای آن قابل استفاده شده بود که عبارت بودند از رنگ‌های سبزتوندرا،آبی،قهوه ای تیره،مشکی و خاکستری و این اولین باری بود که طیفی غیر از مشکی به بازار عرضه می شد. از سال ۱۹۵۵ به بعد مشتریان حق انتخاب و رنگ‌های خاص را نیز داشتند و از آن سال به بعد بود که برای اولین بار رنگ های متالیک در خودرو مورد استفاده قرار گرفتند.

که یکی از غیر مترقبه ترین اتفاقاتی که در آن زمان در خصوص رنگ روی داد،این بود که از رنگی که بعدها تبدیل به محبوبترین رنگ شد در آن تاریخ اسلام استقبال نشد و آن چیزی نبود جز رنگ سفید در سال ۱۹۵۳ رنگ سفید حتی در فهرست رنگ های انتخابی نیز وجود نداشت.
در سال ۱۹۵۷ هنگامی که مرسدس بنز در رنگهای سفید و نقره ای خاکستری متالیک را ارائه داد آنها را صرفاً برای مدلهای اسپرت خود و مدل های کوچک به طور انحصاری در نظر گرفته بود.
این وضعیت در سال های دهه ۱۹۶۰ به سرعت تغییر کرد و طیف های مختلف رنگ های خاکستری روشن و سفید مورد توجه مردم قرار گرفتند و مشتریان زیادی را به خود جلب کردند.
سال ۱۹۶۳ سال معرفی رنگ سفید پاپیروسی بود که با سرعت باورنکردنی مورد توجه قرار گرفت و تبدیل به رنگ محبوب شد به طوری که در سال اول فقط رنگ مورد علاقه یک درصد از خریداران بود ولی سال بعد این رقم به پنج و نیم درصد افزایش پیدا کرد و در سال ۱۹۶۸ به رکورد ۱۱.۹ درصد رسید.

از آن تاریخ به بعد طیف های دیگری از سفید نیز به کلکسیون رنگ اضافه شدند به طوری که نتیجه آن این بود که یک چهارم کل مرسدس بنز های که در سال ۱۹۷۱ از خط تولید خارج شدند رنگ سفید بودند. چنین افزایش قابل توجه بود و نشان از روند رو به رشد جنبه های ایمنی و گسترش آن در وضعیت خودروسازی جهان و در راس آن ها مرسدس بنز داشت.

یکی از اقدامات موثر مرسدس بنز ادامه دادن راه ارائه رنگ های خاص بود گرچه انجام چنین چیزی باعث ایجاد دشواری‌های زیادی در خط تولید می شد.


برای درک بهتر مطلب بهتر از ذکر شود که در جهت نیل به این هدف در سال ۱۹۷۲ تعداد ۲۰۲ دستگاه مرسدس کوپه در حالی که بدنه آن ها با دو رنگ متالیک رنگ آمیزی شده بود از خط تولید خارج شدند و از سال ۱۹۷۳ رنگهایی با فینیش متالیک برای تمامی مدلهای STROKE8 قابل سفارش بودند.

این یک پدیده شناخته شده بود که رنگ‌های جدید و روند استفاده از رنگ های مختلف قبل از آنکه در سایر مدل ها مورد استفاده قرار گیرد و ابتدا در مدل های کلاس لوکس مورد استفاده و آزمایش قرار می گرفت.

با مراجعه به سوابق و کمپانی مرسدس بنز متوجه می‌شویم که کلکسیون رنگهای قابل استفاده در این شرکت در سال‌های دهه ۱۹۷۰ بیشتر از رنگ های شاد و زرق و برق دار تشکیل شده بود مانند سبزکالووینا در دهه ۱۹۸۰ رنگ بژ یکی از اصلی ترین رنگ ها در تولیدات مرسدس بنز بود.

چند سال پس از آن رنگ نقره ای و طیف های مختلف آن روند رو به گسترش داشت به طوری که رنگ نقره ای دودی متالیک در سال ۱۹۸۷ حدود ۱۲.۱ تولیدات مرسده را شامل می شود و روند استفاده از رنگ‌های نقره‌ای و طیف‌های مختلف آن به جایی نرسید که در سال ۱۹۹۹ از هر سه دستگاه مرسدس بنزی که از خط تولید خارج می شد یکی از آنها به رنگ نقره ای متالیک بود.
در همین دوران کلاسیک و پرطرفدار مشکی برای نخستین بار با رقابت با رنگ هایی مواجه شد دیگر به عنوان یک رنگ برتر مطرح نبود و به جای آن رنگ مشکی متالیک می‌رفت که محبوبیتی در بین خریداران پیدا کند و دیگر رنگ مشکی که برای مدت های مدید رنگ برتر بود جایگاه گذشته خود را پیدا نکرد چرا که تکنولوژی رنگ در سالیان اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده است.

برای علاقه مندان مرسدس بنز های کلاسیک رنگ و بدنه و کیفیت آن لطفاً از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون رنگ کارخانه ایکه روی آن پاشیده شده در صورتیکه کیفیت خود را حفظ کرده باشد و ارزش خودروی کلاسیک می افزاید و رنگ‌هایی که برای آن دوران چندان متداول نبودند مانند در رنگ های طلایی و سبز امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن