بررسی UI و UX
شاید کسانی در این دنیای مجازی باشند که هنوز با تفاوت این دو هنوز آشنا نیستند یا نتوانستند آن را درک کنند خب جای نگرانی نیست در این مقاله سعی دارم به بررسی UI و UX به صورت زبان ساده برای شما توضیح بدم.
UI (بررسی UI و UX)
User Interface طراح رابط کاربری وظیفه تبدیل محتوا، طرح و ظاهر یک محصول به تجربه ای جذاب و به یاد ماندنی برای کاربران را دارد. همچنین UI designerها وظیفه ی یکپارچگیه طراحی را نیز دارند مثلا چینش و محتوای صفحات باید همخوانی لازم را باهم داشته باشند و زبان طراحی در طول تمامی روندها یکپارچگی و سازگاری خود را حفظ نماید..حفظ این ثبات در نمایش تمامی المان ها ضروری ست.
طراحی رابط کاربری سه بخش از محصول را شامل می شود:
- Sense: شامل کنش و واکنش محصول در رابطه با ورودی کاربر و یا محیط های نمایش متفاوت می باشد.
- Skin: شامل نمایش بصری و گرافیکی محصول است.
- Makeup: شامل دستور العمل ها و نکات و جزئیات هایی می باشد که کمک می کند کاربر تجربه بهتری داشته باشد.
نکات مهم و مفید
پیش بینی اشتباهات
شما بسیاری از تکنیک های جلوگیری از اشتباه را در تجارت الکترونیک و طراحی فرم می بینید. تا زمانی که شما تمام فیلد ها را پر نکنید، دکمه ها غیر فعال باقی می مانند. فرم ها تشخیص می دهند که آدرس ایمیل به درستی وارد نشده است.Pop-upها از شما میپرسند آیا واقعا میخواهید سبد خرید خود را رها کنید. این پیام های هشدار و تایید برای ادامه دادن در نظر گرفته میشود.پیش بینی اشتباهات اغلب کمی خسته کننده تر از تلاش برای درست کردن آن ها بعد از وقوع است. دلیل آن این است که با کلیک بر روی دکمه « Next » یا « Submit » احساس رضایت بخشی حاصل می شود.
بازخورد سریع داشته باشید.
اغلب، رابط های کاربری دیجیتال به عقب برمی گردند و ما را متعجب می کنند که آیا ما باید صفحه را دوباره بارگذاری کنیم، لپ تاپ را مجددا راه اندازی کنیم یا فقط از نزدیک ترین پنجره موجود آن را پرتاب کنیم
MailChimp، هر زمان که شما یک فهرست یا ایمیل می فرستید، هم بازخورد وهم تشویق را پیشنهاد می کند.
محض اطلاع هم خود و وجدانتون برای مدت زمان آن مطلع بسازید که بهترین کیفیت را داشته باشید. Usability.gov هرگونه تأخیر بیش از ۱ ثانیه را به عنوان یک وقفه تعریف می کند. بیش از ۱۰ ثانیه، یک اختلال محسوب می شود. دومی سخاوتمندانه است: برای حدود نیمی از جمعیت ایالات متحده، مدت زمان ۳ ثانیه به اندازه کافی باعث یک پرش می شود.
اگر یک صفحه در کمتر از ۵ ثانیه بارگذاری بشه، یک نوار پیشرفت نمایش داده نمی شود، زیرا این موضوع باعث می شود زمان بارگذاری طولانی تر به نظر بیاید. در عوض، از تصوری که به معنای پیشرفت نیست استفاده کنید،. اگر از نوارهای پیشرفت در سایتتان استفاده می کنید، در نظر بگیرید که برخی از ترفندهای بصری را برای اینکه بارگیری سریع تر به نظر برسد، استفاده نمایید.
UX
User experience design فرایند بهبود رضایت مشتری و وفاداری او با بهبود قابلیت استفاده، سهولت استفاده و لذت های ارائه شده در تعامل بین مشتری و محصول است. یا به عبارتی طراحی تجربه کاربری فرایند افزایش رضایتمندی مشتری و ثبات محصول دیجیتال به وسیله ارتقا بهره وری، راحتی در استفاده و لذت استفاده کاربر از محصول است. . درواقع یک طراح کاربر تمام مشکلات و نیاز های کاربر از لحاظ کلامی و لغتی و همچنین از لحاظ کاربر پسندی و ظاهر گرافیکی آن بررسی می کند و سعی در حل آنها دارد تا در نهایت به بهترین تجربه کاربری یا همان best user experience دست یابد.
نکات مهم و مفید برای طراح تجربۀ کاربری
در کار خود عجله نکرده
همیشه یک گام به عقب برگردید و اطلاعات لازم را جمعآوری کنید. شاید این مسئله خیلی مهم به نظر نرسد اما همیشه نکات ریزی وجود خواهند داشت که از نظرتان پنهان شده است.
از بازخورد دیگران برای طرح خود استفاده کرده
طرح خود را به کاربران نشان دهید. ممکن است بازخوردی که از دیگران دریافت میکنید، طرحتان را به مسیر کاملا متفاوتی هدایت کند. با این کار میتوانید نقایص کار خود را بهتر بشناسید.
پروژه ها را بدون هیچ ترسی قبول کنید
ممکن است در یک بازهی زمانی مشخص حجم کاری بسیار بالایی داشته باشید. در این زمان بهتر است پروژه جدیدی را قبول نکنید. خیلی محترمانه دلیل این کار خود را برای مشتری بیان کنید و سعی کنید او را توجیح نمایید.
برای هر تغییری اماده باشید
ممکن است شرایطی پیش بیاید که مجبور شوید طرح خود را به کلی عوض کنید یا اینکه برخی از بخش های آن را تغییر دهید. به هر حال باید خود را برای هر تغییری آماده کنید.
اشتباهات خود را بپذیرید
گاهی اوقات مسائل خیلی تصادفی نادیده گرفته میشوند و همین باعث میشود تا مشکل به وجود بیاد. یا اینکه چیزی که شما میدانید اشتباه باشد. مواردی را که در موردشان اطمینان ندارید، متوقف کنید. اگر این کار را نکنید در پایان کار ضربه بزرگتری به پروژه وارد خواهد شد. ممکن است حتی مجبور بشوید کار خود را از اول آغاز کنید. بهتر است کار خود را طبقه بندی کنید تا مشکلات هر سطح به صورت جداگانه ای حل شود.
خوب فکر کنید، سپس برنامه ریزی کرده
قبل از آنکه کار خود را آغاز کنید، به چیزی که قرار است نشان مشتری بدهید فکر کنید. بهترین روش ممکن را پیدا کرده و یک نمونهی اولیه مناسب را در اختیار مشتریان قرار دهید.