بررسی بازی Total War: Three Kingdoms
داستان
بخشی از تاریخ چین که تمرکز این نسخه از مجموعه Total War به آن اختصاص یافته، معمولا از داستان جنگها و نبردهای حماسی، قدرت طلبیها و کشمکشهای سیاسی است. چنین ویژگی بستر داستانی مناسبی برای یک بازی استراتژیک تمام عیار فراهم آورده و باید گفت این نسخه بازی نیز، همانطور که انتظار میرفت، از این ویژگی به بهترین نحو استفاده کرده است.
کمتر از دوقرن پس از میلاد مسیح در امپراطوری هان (چین کنونی) رخ میدهد. در آن زمان فساد امپراطوری هان را که قرنها بر چین حکومت میکرد در بر گرفته بود. کلاه زردها که قوای نظامی متشکل از هزاران نفر داشتند دست به شورش زدند و قدرت را در مناطق مختلف دردست گرفتند و به پیش روی در کشور پرداختند. در مقابل نیز فرماندهان نظامی وفادار به امپراطوری هان با این شورشیان مبارزه کرده و در نهایت آنان را شکست دادند. اما با وجود پیروزی بدست آمده، هرج و مرج فرو ننشست؛ به دلیل فساد و ناکارآمدی که در دربار و حکومت وجود داشت، فرماندهان کاخ پادشاهی را تصرف کردند و «ده خواجه» را که منشا فساد دربار بودند از بین بردند.
در برابر عمل گستاخانه دانگ ژوئو(گروگان گرفتن امپراطور)، که بسیاری آن را خیانت میدانستند، جنگ سالاران متحد شده و به رهبری یوئان شائو، برای نجات امپراطوری هان برخاستند. هنگامی که دانگ ژوئو خود را با این قوای متحد مخالفین مواجه یافت، به سمت غرب و مقر نظامی خود در چانگآن عقب نشینی کرد، وی در هنگام فرار پایتخت قدیم، لوئوینگ را ویران ساخت.
بخش چند نفره
بخش چندنفره نیز این عنوان در اصل شامل دو حالت میشود. یک حالت همان حالت رقابتی معمول است. در این حالت هر چند ممکن است در بعضی قسمتها به صورت مقطعی با رقیبان همکاری داشته باشید اما در نهایت مجبور به کنار زدن آنها خواهید بود. حالت دیگری که در این نسخه اضافه شده، مبارزه به صورت همکاری است. در این حالت، شما با چند بازیکن دیگر به نوعی ائتلاف تشکیل میدهید و باید همگی برای موفقیت یکدیگر تلاش کنید.
در این حالت هر کدام از بازیکنان که شکست بخورند، باعث شکست دیگری نیز میشود و همین باعث میشود که مجبور باشید با یکدیگر همکاری کرده و به فکر خیانت نیفتید. حضور این دو حالت در بخش چندنفره نیز باعث شده تا بتوانید تاکتیکهای عمیقتری مبتنی بر همکاری میان طرفین را در بخش چندنفره پیاده سازی کنید.درخت خانوادگی مشابه عناوین قدیمی Total War به طور کامل در این نسخه پیادهسازی شده است
نقشه ها
شهرهای روی نقشهی چین به چند “فرمانداری” تقسیم شدهاند بطوری که هر فرمانداری از یک شهر اصلی و تعدادی مزرعه، معدن یا بندر تشکیل شده است. کنترل کامل یک فرمانداری از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه ساختمانهای موجود در شهرهای مختلف یک فرمانداری از نظر اقتصادی به یکدیگر وابسته هستند. تنها شهرهای اصلی توانایی بنای ساختمانهای جدید دارند، در نتیجه شما باید به منبع اصلی درآمد هر فرمانداری توجه کنید و متناسب با نیازهای آن شهرهای خود را گسترش دهید.
با پیروزی در نبردها و فتح شهرها، شما قادر هستید قدرت بیشتری کسب کنید و از رتبهی اشراف زادگی به امپراتوری برسید. اولین فکشنی که به رتبهی پادشاه برسد، اعلام امپراتوری میکند و بازی وارد فاز “سرزمین فروپاشیده” میشود. در این هنگام، دو فکشنی که از نظر قدرت در رتبهی دوم و سوم قرار دارند نیز اعلام امپراتوری میکنند تا شما شاهد نبرد سه پادشاهی باشید. اولین پادشاهی که موفق شود پایتخت دو پادشاهی دیگر را فتح کند رسماً به رتبهی امپراتوری میرسد و پیروز میشود.
گیم پلی
گیم پلی بازی و فارغ از موارد داستانی آن؛ مانند همه نسخههای Total War این بازی نیز در اصل به دو بخش همزمان و نوبتی تقسیم شده است. بخش نوبتی در اصل بخش اصلی بازی است که رویدادهای مختلف مدیریت و تجارت و جنگ با سایر گروهها در آن انجام میشود و بخش همزمان نیز مربوط به نبردهای میان دو یا چند ارتش مشخص میشود. ابتدا موارد مختلف بخش نوبتی را بررسی میکنیم.
ابتدا در مورد هدف اصلی شما در بازی توضیح میدهیم. هدف اصلی در بازی، رسیدن به مقام امپراتوری و همچنین کنترل تقریباً تمامی کشور چین و متحد کردن آن است. در این میان شما از درجه نسبتاً پایینی شروعی میکنید و باید کمکم با تصرف شهرهای مختلف و به دست آوردن قدرت مقام خود را بالاتر ببرید تا در نهایت به مقام پادشاهی برسید. بعد از آن میتوانید در این مقام اعلام امپراتوری بکنید و هر زمان که اعلام امپراتوری بکنید، دو حکومت دیگر نیز اعلام امپراتوری کرده و در اصل سه پادشاهی تشکیل میشود و از آن به بعد نبرد اصلی و جنگها میان این سه پادشاهی خواهد بود.
ژنرال ها
ارتش می تواند سه ژنرال داشته باشد که هر یک تا شش واحد باقی مانده است. این امر خود را به ارتشهای متعادل تبدیل می کند که یک ژنرال برای سواره نظام ، دیگری برای پیاده نظام و دیگری برای کمانداران و منجنیقها است. این بدان معنا نیست که شما نمی توانید ارتش های نامتعادل یا فوق تخصصی بسازید ، فقط احساس اشتباه می کنید.
ژنرال ها شخصیت هایی دارند که متناسب با نقش هایشان بیان می شوند ، همانطور که هنگام جنگ با یکدیگر تباه می شوند. آنها حتی صفاتی به دست می آورند و رقابت و دوستی با یکدیگر را توسعه می دهند و مدت زمان طولانی تری در کنار هم گذر می کنند. شما می خواهید آنها را بسازید و مانند اعضای حزب در یک RPG مسلح کنید.
جنگ دریایی !
اگرچه نبردهای شبانه بسیار زیبا به نظر می رسند. سربازان دارای چراغهای قرمز در قطبها هستند و شهرهای تحت محاصره ، آسمان را با فانوسهای کاغذی شناور مانند ستاره های کم آویز پر می کنند. جنگ در طول زمستان بر روی نقشه هایی پوشانده از برف با کنتراست زیاد صورت می گیرد ، در حالی که در سایر ساعات سال ممکن است کشاورزان در هنگام کوهنوردی در مزارع برنج کار کنند. شهرهای بندری جرثقیل هایی را روی اسکله ها و قایق های موجود در بندر دارند.
این گفته است ، هیچ جنگ دریایی وجود ندارد. به نظر می رسد مجمع خلاق کاملاً از آنها کنار گذاشته شده است ، و به نظر می رسد که ارتش هنگام حرکت به سمت کشتی حرکت می کند ، برخوردها در دریا بطور خودکار حل می شود. با توجه به اینکه رودخانه های مهم مانند یانگ تسه برای چین از نظر استراتژیک چقدر مهم هستند ، این یک فرصت از دست رفته است. تصور کنید که فیلم Red Cliff جان جان وو ، بعد از چند ساعت ساخت ، با کلیک کردن روی کسی که به صورت خودکار جستجو کند ، به پایان رسید.
قلمرو جنگ تمامعیار: سه پادشاهی
افزودن بر قلمرو خود، با تصرف شهرها و روستاها میتوان از آنها برای درآمد زایی و تهیه منابع و تجهیزات مورد نیاز استفاده کرد. پس از تصرف هر مکان چند انتخاب داریم؛ امکان تصرف، ایمن کردن و تصرف، غارت و تصرف، و یا غارت و ترک آن منطقه وجود دارد که هرکدام از این تصمیمات ممکن است تبعات مثبت و منفی خاص خود را به همراه داشته باشند و به شهرت کاراکتر در موردی خاص لطمه وارد کرده یا آن را تقویت کنند.
ایجاد پایگاه و پیشرفت و توسعه آن مهمتر از هرچیزیست زیرا این قدرت منطقه ایست که منافعمان را حفظ خواهد کرد و قدرت سیاسی و نظامی کاراکتر را افزایش خواهد داد.
نکته جالب دیگر در این بازی این است که تمام نقاط ضعف و قدرت کاراکتر در بازی تاثیر گذار بوده و نتایج تصمیمات بازیکن کم وبیش بر یکدیگر تاثیر گذارند؛ مثلا قدرت نظامی بر قدرت مذاکره و توان دیپلماسی کاراکتر تاثیر خواهد داشت، یا اگر در نبردها بی رحم باشید و سپاه شکست خورده دشمن را نابود یا شهرها و روستاهای سر راه خود را ویران سازید، شاید از کاراکتر اسطورهای از ترس و وحشت برای دیگران ساخته باشید، اما با از بین بردن فرصت سازندگی، امکان افزایش شمار سپاه خود را از دست داده و قدرت نظامی و سیاسی و قدرت منطقهای نیز به همان میزان کاهش خواهد یافت و از بسیاری از امتیازات مربوط با آن بی بهره خواهید ماند.
با پیشرفت مناطق تحت حاکمیتتان، امکان استفاده از منابع و نیروی کار برای تولید غذا و کالا و تجهیزات مورد نیاز، امکان افزایش شمار سپاهیانتان با ایجاد ارتش محلی، کسب ثروت از خدمات شهرها و روستاها و بسیاری موارد دیگر فراهم خواهد شد.
نمرات بازی
Wccftech
۱۰۰ از ۱۰۰
با در نظر گرفتن تعادل موجود در جنگ تمامعیار: سه پادشاهی به عنوان یک بازی استراتژی در سبک ۴X، توسعه کاراکتر محور و داستان جذاب، میتوان گفت با یک محصول بی نقص روبرو هستیم. با فرصتهای تاکتیکی بیشتری که به وسیله نبردهای تن به تن به وجود میآیند، نبردها دیوانه وارتر شدهاند. اگرچه توسعه شهرها جنبه بصری بیشتری به خود گرفته و با محدودیتهای کمتری روبرو هستیم اما همچنان نیازمند فکر کردن است. Three Kingdoms، تجربهای جدید از سری است که استانداردهای تازهای را وضع میکند.
IGN
۹۳ از ۱۰۰
از جنگ تمامعیار: سه پادشاهی میتوان به عنوان یک نمونه کامل در این سبک بازیها یاد کرد. کمپین عالی بازی پر از شخصیتهای پرداخت شده است و روایت تاریخی و منجسمی دارد. پیشرفت و بهبودها در مقایسه با نسخههای پیشین به گونهای هستند که تنها میخواهم به صندلی تکیه داده و به تماشای صدها سربازی بپردازم که یکدیگر را تکه تکه میکنند.
Hooked Gamers
۹۰ از ۱۰۰
Three Kingdoms، یکی از منحصر بفرد ترین نسخههای سری توتال وار است که پس از Total War: Warhammer دیدهام. در واقع، آن را اولین نسخه سری پس از Warhammer مینامم که ویژگیهای خوب نسخه فانتزی را در یک بازی تاریخی به کار برد. از همه مهمتر، سیستمهای دیپلماسی و جاسوسی سری که از مدتها قبل نیازمند تغییر بودند، در این نسخه به طور اساسی بهبود یافتهاند.
GamingTrend
۸۵ از ۱۰۰
Total War: Three Kingdoms، نسخه جدید و خارق العاده سری توتال وار است که داستان آن در برهه تاریخی سه پادشاهی جریان دارد. گیم پلی این بازی بر پایه صبر و تعیین استراتژی ساخته شده است و اگر به موفقیت برسید، حس رضایت مندی خوشایندی را به شما انتقال میدهد. همچنین در این بازی، موارد بسیار زیادی هست که نیاز به مدیریت دارند که این مسئله ممکن است برای تعدادی از گیمرها چندان جالب نباشد.
Gamespot
۸۰ از ۱۰۰
Three Kingdoms همانند نسیمی بهاری است. با الهام گرفتن از نسخههای قدیمی و بهبود برخی المانهایی که در Thrones of Britannia قرار گرفته بود، این بازی تجربهای مجزا و مناسب را ارائه میدهد. از این بازی، جاه طلبانه ترین نسخه سری است که تاکنون ساخته شده؛ از راههای مختلف لذت بردن گرفته تا ارائه تجربه منحصر بفرد توسط هر یک از ژنرالها این موضوع را تایید میکند.
Merlin’in Kazanı
۷۷ از ۱۰۰
Total War: Three Kingdoms بدون شک حس و حال سری توتال وار را به مخاطب خود انتقال میدهد. دیپلماسی، خون و توطئههای سیاسی به وضوح در این بازی قابل مشاهده هستند. این بازی برای آن دسته از افرادی که تاکنون این سری را تجربه نکردهاند سخت خواهد بود اما برای طرفداران قدیمی یک قدم رو به جلو محسوب میشود.
TheSixthAxis
۷۷ از ۱۰۰
جنگ تمامعیار: سه پادشاهی ، یک محصول باکیفیت دیگر از سری توتال وار است که چند فاکتور مهم در آن دیده نمیشود. استودیو کریتیو اسمبلی تعدادی بهبود هوشمندانه در هسته اعتیاد آور بازی اعمال کرده که باعث میشود تا کاربر به راحتی در این برهه تاریخی غرق شود. البته این احتمال نیز وجود دارد که برخی نتوانند با این فضا ارتباط برقرار کنند. در پایان، اگرچه این بازی تجربهای سرگرم کننده را ارائه میدهد اما به سختی میتوان آن را برای خرید توصیه کرد.