بررسی بازی افسانه زلدا: نفس وحش
اگر اشتباه نکنم این نوزدهمین نسخه اصلی در مجموعه بازیهای افسانه زلدا به شمار میرود که واقعا دارای جذابیت های خاص خود است و بازیکن را برای سفری طول دراز برای بدست آوردن بهترین ها تشویق می کند خب به بررسی بازی هیجان انگیز افسانه زلدا: نفس وحش می پردازیم.
تعریف دنیای وسیع
در ابتدای بازی که Link از خواب ۱۰۰ ساله ای بلند می شود و به سرعت نیز به دنیای عظیم الجثه شگفت انگیز وارد می شود. آماده سازی برای وارد شدن به یک سفر ماجراجویی، مهم ترین کلید گشت و گذار در دنیای این بازی است، آن هم دنیایی که از همان ابتدا به تمام قسمت های آن دسترسی دارید دیگه چی می خواید؟
در جهان زلدا، این امکان به شما عزیزان داده می شود که به مکان هایی که در سرتاسر بازی وجود دارد بروید، از هر کوه صخره ای که میشاهده می کنید بالا بروید، با هر موجود یا پدیده ای که در محیط می بینید ارتباط برقرار کنید و در آخر جواب رفتار و تصمیم های خود را در روند بازی مشاهده کنید، در جهان زلدا دیگر خبری از محدودیت در روند بازی، آسیب ندیدن بعضی از المان های محیط مثل درخت ها و صخره ها نیست.
تفاوت بزرگ بازی افسانه زلدا: نفس وحش با دیگر بازیهای جهان باز را میتوانید در نقشهی پررمز و راز وسیع آن ببینید. این تفاوت در اول شاید خیلی به چشم نیاید اما بعد از دو ساعت بازی کردن تازه متوجه میشوید اوضاع از چه قرار است. بازی در نقشهاش هیچ گونه آیکن و نشانگری برایتان ندارد.و اینجاست که بازی اوج می گیرد،نقشه بازی کاملا صاف و بدون هیچ چیزی، دقیقا برخلاف نقشههای بازیهای جهان باز که این روزها دارای از صدها آیکن و نشانگر و از گیمر میخواهند که یکی یکی این آیکنها را سپری کرده و معمای نهفته درون آن ها را حل کند.
عناصر
مهم ترین عناصر تشکیل دهنده بازی افسانه زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild) می باشد که گیمر را وادار تا قدم به حیات وحش گذاشته و چیز های جدید و تازه ای را تجربه کرده. عکس العمل دشمنان در مقابل حرکات شما، کاملاً تصادفی بوده و الگو های آب و هوایی نیز هر لحظه می توانند به یک نحو تغییر کنند و سازندگان نیز کاملاً از این موضوع اطمینان حاصل کرده اند که هر بازیکن یک تجربه متفاوت و خاص نسبت به بازیکن دیگر از این عنوان کسب کند.
شما ممکن است نتوانید فعالیتی را که در حال انجام آن هستید را به نحو احسن به پایان برسانید، آن هم تنها به این خاطر که امکانات و قابلیت های آن لحظه شما برای انجام آن ماموریت کافی نبوده است؛ ولی این نکته را هم در نظر بگیرید که نوشیدن یک اکسیر خاص در شرایط خاص، و تغییر دادن مسیرتان از خط مستقیم به یک مسیر فرعی، ممکن است شما را به یک پدیده مخفی هدایت کند.
طراحی
آدمهایی که بعضی وقتها در گوشه و کنار این سرزمین میبینید با دیالوگهایی ظریفی شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد و از شما سوال می پرسند. دشمنها شما را راهنمایی میکنند که در مسیر درستی هستید یا خیر. اصولا همه چیز به صورت نامحسوس دارد شما را به مسیر درست میکشاند.
طراحی عوارض زمین در زلدا واقعا مثل معجزه است. در هر نقطه از این نقشهی پهناور به هر طرف نگاه کنید چیزی میبینید که کنجکاویتان را به خودش جلب میکند و لذت ماجراجویی تان دوبرابر خواهد شد. تخته سنگی که شکل عجیبی دارد، چند عدد درخت که وسط یک دشت به طور مشکوکی رشد کردهاند، یک شاخه گل بالای یک سنگ خارا، چند ستون خراب شده که نشان از تمدن دارند، جزیرهای که در دور دستها از آب سر درآورده و … . زلدا طراحی مرحله و طراحی کوئستاش را نه تنها مانند بازیهای دیگر توی صورتتان نمیکوبد بلکه کاری میکند که حس کنجکاوی خودتان به صورت ناخودآگاه شما را به جایی که باید بروید هدایت کند.
طوفان شن، رعد و برق، برف و باران، همه و همه بسیار چشم نواز طراحی شده اند. دهکده ها هم هر کدام معماری خاص خودشان را دارند. مثلا دهکده ای که همیشه در معرض باران قرار دارد سقفی شیب دار و دهکده ایی که در صحرا قرار دارد از طراحی های خانه هایی با بادگیر بهره می برد.موسیقی در سری افسانه زلدا همیشه بسیار مهم بوده. عنوان های قبلی در این سری اکثرا سمفونی دارند و عنوانی مثل Skyward Sword کاملا از موسیقی با سازهای واقعی یا به اصطلاح ارکستریتد بهره می برد.
موسیقی
موسیقی های محلی دهکده ها حس زندگی و امید خاصی را به گیمر می دهند که در حالی که ترکیب موسیقی خاصی برای دشمن اصلی این داستان در نظر گرفته شده که برخلاف حس ارامش دهکده ها، شما را در درون خود غرق می کند. به جرات می توان گفت که دفعه، Manaka Kataoka به خوبی روند رو به رشد موزیک متن فوق العاده این سری را ادامه داده و گوش دادن به آن بسیار لذت بخش است.
یکی از بزرگترین نکات مثبت زلدای جدید گیم پلی آن است. گیم پلی ای کاملا جدید که هنوز حس و حال بازی های قبلی را دارد. Breath of the Wild گیمر را به ماجراجویی و ازمون و خطا تشویق می کند و به بازیکن های ماجراجو پاداش می دهد.تمام ابزار های مناسب را همان اول بازی و در محدوده آموزشی بازی به نام Great Plateau، که به خودی خود بسیار گسترده است، در اختیار بازیکن قرار می دهد.
سلاح
Link توانایی استفاده از اسلحه های فراوان و متنوعی را دارد و شما می توانید به طور مداوم اسلحه های تازه ای مانند: شمشیر ها، تبر ها، نیزه ها، تیر و کمان ها و همینطور سپر ها را پیدا کنید که هر کدام سطح و قابلیت های مخصوص به خود، دوام و سنگینی و برخی حتی دارای نیروی ویژه ای مانند رعد و برق و آتش دارند. شما حتی لباس های متفاوتی را پیدا خواهید کرد. لباس ها گاهی اوقات فراتر از یک پوشش ساده عمل کرده و می توانند کار های مختلفی انجام دهند؛ برخی قدرت های فوق العاده ای دارند و به شما برای پیش روی در بازی کمک می رسانند.
سلاحی مانند نیزه، داس، بومرنگ، چنگک و حتی یک تکه چوب و دست استخوانی یک اسکلت هم به عنوان سلاح استفاده کنید. کمانها و تیرها هم انواع مختلفی دارند و بنا به نیازتان باید یکی از آنها را انتخاب کنید. از طرف دیگر باید دشمنها و نقاط ضعف آنها را نیز شناسایی کرده که تا با استراتژی و ابزار مناسب سراغ آنها بروید. از دستهای اسکلت گرفته تا یک غول عظیم الجثه، هر مبارزی روش خودش را میطلبد که اگر بدون فکر حمله کنید فقط منابعتان را هدر دادید. دشمنها درست مانند لینک سلاح متفاوتی دارند و آنقدر باهوش هستند که به خوبی میدانند چطور از آنها استفاده کنند.