بررسی فیلم The Irishman
فیلم آمریکایی در ژانر حماسی جنایی به تهیهکنندگی و کارگردانی مارتین اسکورسیزی است که امتیازات بالایی از طرف منتقدان دریافت کرده و فیلم او را مورد تحسین قرار داده اند.به بررسی فیلم هیجان انگیز The Irishman می پردازیم.
داستان
داستان حماسی جنایتهای سازمان یافته را در دنیای پس از جنگ آمریکا حمایت میکند؛ آن هم از مسیر زندگی یکی از سربازان کهنۀ جنگ جهانی دوم یعنی فرانک شیرن می باشد. او دیگر تبدیل به یک کلاهبردار و آدمکش شده که در طی قرن بیستم، با شخصیتهای شرور و خلافکار بسیار زیادی همکاری کرده . با اینکه چیزی حدود چند دهه از این ماجراهاست که می گذرد.
فرانک
فرانک شیرن، مانند هر گنگستر خشن و بی رحم هست اما در عین حال عطشی برای کسب قدرت ندارد و این نکته ای کلیدی و ارزشمند برای اثر به شمار می رود. شیرن می خواهد از خانواده اش دفاع کند و بهترین را برای آنها ارمغان بیاورد او نگاهی به ریاست مجموعه یا اتحادیه ندارد و هر بار که در این خصوص سخنی مطرح می شود، خود را دستپاچه و بی علاقه نشان می دهد چراکه به نظر می رسد هرگز در زندگی اش، آئین پیشرفت و ترقی را یاد نگرفته و بیش از آنکه مدیر باشد، دوست داشته یک سرباز مطیع و فرمانبردار باشد.
اسکورسیزی اینبار در « ایرلندی » تمام دستاوردهای سینمایی دهه های گذشته خود را یکجا جمع کرده و آن را به مخاطب ارائه داده است. علاقه او به روایت تاریخ پر از علامت سوال ایالات متحده در اینجا نیز نقش پررنگی دارد و حوادث معاصر این کشور بطور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر آن بر زندگی افراد نیز با جزئیات به تصویر کشیده شده است.
دهه های گذشته
از آنجا که داستان دهه های گذشته را مانند یک کتاب بازگو می کند، طراح تولید باب شاو و طراحان لباس سندی پاول و کریستوفر پترسون اطمینان می دهند که هر نقش حس روشنی از زمان و محل می دهد. ایرلندی ها به دلیل تمام مشکلاتی که در زمینه فلاش بک به جلو روی می آورند، به ندرت از هم پاشیده یا از نظر موضعی شکسته به نظر می رسند.
در مورد اثرات ترمیمی صورت بسیار مورد بحث ، آنها در بیشتر موارد کاملاً چشمگیر هستند. بسیار می گویند که من چشمان آبی تیره و تیز دنیرو را بیش از هر کار VFX روی چهره او پریشان کردم.
موسیقی
موسیقی متن فیلم الکترود با گونه های رویایی doo-wop از ضربه پنج Satins ‘در شب هنوز ، در صداهای به موقع جکی گلیسون و جری ویل ترکیب می شود ، و به طرز وحشیانه ای موضوع را به ژاک بکر جنایت فرانسوی-ایتالیایی نسبت می زند.
در همین حال ، رابی رابرتسون متن آهنگی را بهمراه اسپاگتی هارمونیکا ، رشته های باس آهسته تعظیم و طبل های شل و ول که به نظر می رسد مانند فرار از اتاق صورتی دیوید لینچ از Twin Peaks: Fire Walk With Me است.
بازیگران
بی شک یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت « ایرلندی »، حضور بازیگران و در واقع دوستان قدیمی مارتین اسکورسیزی در مقابل دوربین بوده که وزنه ای بسیار سنگین و ستودنی در بخش بازیگری را به فیلم تقدیم کرده است. رابرت دنیرو که در سالهای گذشته اغلب در آثار کمدی رویت شده و حتی در فجایعی مانند « پدربزرگ کثیف » نیز حضور داشته، با « ایرلندی » فرصتی نصیبش شده تا یاد دوران شکوه بازیگری اش بیفتد و بازی بی نظیری رقم بزند که قطعاً یکی از بهترین تجربه های بازیگری در چند سال اخیر می باشد.
شخصیت او دیالوگ چندانی در The Irishman ندارد اما نگاه او کاراکترهای اطرافش، وضعیت روحی هر کدام از کاراکترهای اصلی موجود در فیلم را به نمایش میگذارد. نوع دیگر از استفاده بهینه اسکورسیزی به صحنههای اکشن فیلم برمیگردد. به این صورت که حتی زمانی که میدانید که قرار است قتل یا انفجاری رخ بدهد نیز غافلگیر خواهید شد.
پشی آرام و هیجانآور است که برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۰ بازی میکند و با شخصیتی که با نقشهای قبلیاش در فیلمهای اسکورسیزی زمین تا آسمان تفاوت دارد، ما را به یاد حضور حیرتانگیزش روی صحنهی بزرگ سینما میاندازد. او منطقی و حرفهای است، درست مثل داستان فیلم، که عامدانه از عیاشی متهورانهی رفقای خوب یا کازینو اجتناب کرده تا به چیزی بسیار معقولتر دست بیابد.
۴ نکته در مورد فیلم مرد ایرلندی اثر مارتین اسکورسیزی:
۱.پروژه این فیلم از سال ۲۰۱۰ در حال بررسی بوده
عنوان فیلم The Irishman برای اولین بار در تاریخ ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۰ ، زمانی که سایت Deadline گزارش کرده بود که اسکورسیزی با همراهی بازیگر مورد علاقه خود رابرت دنیرو مشغول کار بر روی این پروژه است، مطرح شد. اما مدتی بعد در همان سال ۲۰۱۰ بود که اسکورسیزی تریلر مرموز فیلم Shutter Island را منتشر کرد، و یک هفته پس از آن نیز سریال Boardwalk Empire که او برای شبکه HBO کارگردانی کرده بود روی آنتن رفت.
از آن زمان به بعد نیز او همچنان به همان اندازه سرش شلوغ ماند.آخرین اثر اسکورسیزی هم فیلمی است تحت عنوان Silence که داستان آن درباره یسوعیها در قرن ۱۷ در ژاپن است. این فیلم نیز با بازی آدام درایور، لیام نیسون و اندرو گارفیلد، پروژهای بود که او به مدت سه دهه در دست ساخت داشت، تا اینکه پاییز سال سال گذشته منتشر شد.
۲. این فیلم هزینه زیادی را در پی دارد
بودجه صد میلیون دلاری باعث شده است تا The Irishman به عنوان فیلمی که نه فرنچایزی در پی دارد و نه ابرقهرمانی است، برچسب گران قیمت بودن بخورد. البته فیلم The Wolf of Wall Street نیز با بودجه مشابهی که داشت در آخر توانست فروشی معادل ۳۹۲ میلیون دلار در سطح جهانی را داشته باشد. این موضوع شاید به باوری مبنی بر اینکه اسکورسیزی به تنهایی توانایی قدرت بخشیدن به یک فیلم در Box Office را دارد دامن بزند، اما از طرفی نباید حضور لِئوناردو دیکاپریو را به عنوان یکی از معدود عوامل جذب جهانی باکس آفیس در فیلم The Wolf of Wall Street از یاد ببریم.
۳. این فیلم پروژه بزرگی برای نتفلیکس می باشد
در ابتدا وبسایت Indie Wire در ماه مه گزارش کرده بود که فیلم The Irishman محصول کمپانی نتفلیکس خواهد بود، و در کنار آن اظهارات برخی منابع نیز حاکی از تعیین شدن یک تاریخ در سال ۲۰۱۹ برای انتشار محدود مطابق معیارهای اسکار بود. فیلمی با چنین هزینه بالا برای کمپانی نتفلیکس، و همچنین اسکورسیزی که مدیون تجارب اکرانهای کلاسیک فیلم بر پرده سینما است، یک ریسک محسوب میشود.
۴. بازگشت دو تن از همراهان دیرین اسکورسیزی، دنیرو و پشی، در کنار اولین همکاری او با پاچینو
اسکورسیزی و دنیرو تا کنون هشت فیلم ماندگار از خود به جا گذاشتهاند، که کار مشترک آنها را به یکی از پرثمرترین و منسجمترین همکاریهای خلاقانه تاریخ فیلمسازی تبدیل کرده است. پشی نیز در سه فیلم Raging Bull، Goodfellas و Casino نقش بازیگر مکمل را داشته است، و به تازگی نیز علی رغم اینکه خود را بازنشسته کرده بود برای فیلم The Irishman مجددا پا به میدان گذاشته است. با این وجود عجیب است که اسکورسیزی تا کنون با ال پاچینو، بازیگری با سالها تجربه درخشش و البته بازی در یکی از بزرگترین آثار جنایی یعنی Godfather همکاری نداشته است. از طرفی دنیرو و پاچینو تجربه سه همکاری را با یکدیگر داشتهاند که شامل فیلم Godfather II (که البته هیچ سکانس مشترکی باهم نداشتند)، اثر کلاسیک مایکل مان Heat و فیلم Righteous Kill میشود.
نظرات منتقدان به فیلم The Irishman :
جانی اولکسینسکی (نیویورک پست)
۱۰۰ از ۱۰۰
مارتین اسکورسیزی با این فیلم، در بالاترین سطح بازی خود قرار گرفته است. و همچنین به طرز شگفتانگیزی یک سری اتفاقات جذابی را که در سطوح عمیق دنیای مافیایی رخ میدهد، بررسی میکند.
اریک کوهن (ایندی وایر)
۱۰۰ از ۱۰۰
داستان فیلم مرد ایرلندی زنده و آن هم به لطف سبک مخصوصی که اسکورسیزی در کارگردانی دارد.
برت آرنولد (کانسیکوئنس آو ساوند)
۱۰۰ از ۱۰۰
فیلم ثابت میکند مارتین اسکورسیزی که یکی از مهمترین و بهترین فیلمسازان تاریخ سینمای آمریکا محسوب میشود، هنوز هم حرفی برای گفتن دارد و بهترین آثار سینمایی را خلق میکند.
آلونسو دورالده (The Wrap)
۹۵ از ۱۰۰
مرد ایرلندی، فیلمی محسوب میشود که پر از شخصیتها، وقایع مختلف، ایدهها و تاریخهای متنوع است. همین موضوع باعث میشود که داستان، از دیدگاههای مختلفی بیان شود. اما با این اوصاف، فیلم مرد ایرلندی هنوز هم تاثیرگذار است و یادآور این میشود که بعد از گذشت ۳۰ سال از اکران فیلم GoodFellas ، مارتین اسکورسیزی هنوز داستانهای جذابی از دنیای گانگستری و مافیایی برای تعریف کردن دارد؛ هنوز هم روشهای جذاب و شگفتانگیزی برای تعریف کردن این داستانها دارد.
آلیسا ویلکینسون (ووکس)
۹۰ از ۱۰۰
کاملا مشخص است که این فیلم از دیدگاه یک مرد بالغ و دنیا دیده به وجود آمده است؛ فردی که یک زندگی کامل را به چشم دیده است. این فیلم کاملا زنده، کنایه آمیز و بسیار خندهدار است. اما درست در همین حین هم به نظر میرسد که یک نوع اعتراف و درخواست برای بخشش است.
مت زولر سیتز (RogerEbert.com)
۸۸ از ۱۰۰
این فیلم به طور همزمان هم غمانگیز، هم خشونتباز و برخی اوقات هم خندهدار است.
مت سینگر (اسکرین کراش)
۸۰ از ۱۰۰
فیلم مرد ایرلندی خیلی سریع جلو نمیرود و به پایان نمیرسد. اما با این حال میتوان گفت، آن صحنههایی که در نهایت پایان همه چیز را رقم میزنند، در میان تکان دهندهترین و جذابترین صحنهها در طی کل دوران کاری اسکورسیزی به حساب میآیند.