آزمایش BMW 550I با پیشرانه ۸ سیلندر
آزمایش فنی :
وقتی پس از مدتی وقفه در اوایل سال ۱۳۸۴ مجددا واردات خودروهای خارجی به کشور آزاد شد . BMW یکی از برند های پیشرو بازار بود. آن زمان این برند با نام نوریانی(که در سال ۱۳۷۹موفق به عقد قرار داد رسمی با آلمان ها شده بود) در بازار شناخته می شد و در پروسه دو ساله ، موسسه نوریانی حدود ۳ هزار دستگاه از سری ۳ ،۵،۷ و x3 را روانه بازار ایران کرد.
به دست نوشته و تکه های جراید که از آن زمان دارم،رجوع کردم،ناگهان چشمم به قیمت ۱۶۰ میلیونی۷۴۰ و یا ۳۱۸ که حدود ۴۴ میلیون بود چشمم افتاد. البته پیش از این در سال ۱۹۹۱ تا ۹۳ میلادی بود که توسط وارد کننده قبلی مدل های مختلفی از ۱۳۰۰ و۱۶۰۰ و سری۳ و … هم وارد کشور شده بود و بخشی دیگر از مدل های ۳ و ۵ را بنیاد به ایران اورد که در بازاری که آن زمان تنوعی در آن نبود برای قشر مرفه سبب ایجاد جاذبه شد. در هر حال سری ۳ و ۵ BMW از دیر باز در ایران پر طرفدار بود، یکی اسپرت تر و جوان پسند تر (سری۳) و دیگری خانوادگی تر با مشتریان طیف جوان و میان سال( سری ۵) … اخیرا شرایط آزمایش یکی از مدل های خاص و منحصر به فرد سری ۵ در کشور یعنی مدل ۵۵۰ با مدل ۸ سیلندر مسیر شد ، که تصمیم گرفتیم در قالب این مطلب آن را با هم مرور کنیم .
آزمایش:
BMW از سال ۱۹۷۲ تا کنون ، شیش نسل از سری ۵ به بازار داده که این داستان از کد E12 شروع شد که در کشورمان نیز طرفداران زیادی داشت و تا به امروز با کدF10 وF11 ادامه دارد . البته از سال ۲۰۰۹ بود که مدل گرن توریسمو به عنوان یک ۵ در فست بک به این خانواده افزوده شد ،که علیرغم هزینه بالای کمپانی در مبحث تحقیق ،طراحی و تولید اما به موفقیتی در فروش دست پیدا نکرد.خودرو های آلمانی به ویژه BMW و همیشه از هزینه نگهداری بالایی به نسبت رقبا بر خوردار بوده و به واسطه کیفیت تولید و کیفیت سواری در دنیا نیز از جایگاه ویژه ای نزد مصرف کننده بر خوردار هستند . البته داستان هزینه نگهداری و مسائل مربوط به آن ، در خودرو سازی روز دنیا با یک فرمول ساده تعریف می شود و آن که طبیعتا هر چه یک خودرو از تکنولوژی و الکترونیک پیچیده تر و مدرن تری سود ببرد هزینه نگهداری و تعمییرات آهن بیشتر است . برای پرداختن به زوایای طراحی این پسرک عضلانی باوریایی قطعا نیز به توضیحات مفصل و کاملی نیست ، چرا که بار ها د مقالات و آزمایش های گوناگون به آن به صورت جامع پرداخته شده و پوزه کشیده و اسپرت ، خطوط سیال روی در ها نمای عقبی با تناسب و خطوط بدنه را مرور کرده ایم . البته وقتی با ۵۵۰ در نگاه نخست روبه رو شدم ، چهره آن گویای آنچه در زیر در پوش موتور است نبود ، یعنی شما تا زمانی که در پوش موتور را بالا نزده و پیش رانه هیولا شکل ۸ سیلندر با ۲ استرس بار را ندیده و یا به عدد ۵۵۰ روی صندوق عقب و خروجی های غرش کنان اگزوز توجه نکنید، نمیدانید که چه شیر گرسنه و قلدری در بیشه کمین کرده است . فضای داخلی نیز علیرغم تم های اسپرت همیشگی است و صندلی های یک دست چرب خشک ترکیب گویی به فرم بدن هر راننده ای تغییر آناتومی میدهند . به محض روشن کردن ماشین ، آنچنان دم و بازدمی از منبع اگزوز بیرون آمده که همه چیز رنگ و بویی دیگر میگیرد . عکس العمل بعدی ماشین که برای خیلی جالب بود، واکنش به سر گاز دادن در حالت خلاص بود که با هر فشاری بر روی پدال گاز ، کل هیبت دو تنی ۵۵۰ همانند یک لنج که روی آب در حال تلاطم است ، بدنه اش به چپ و راست بالا و پایین می رفت و با خود حس کردم پس هنگام رانندگی چه شیطنت هایی نخواهد کرد . استارت اولیه با این ماشین در حالت اسپرت و اسپرت پلاس، چیزی فراتر از تصور شماست ، حسی همانند نشستن پشت فرمان یک فراری F360 مود نا یا کشش های پورشه کیمن در شتاب ۰ تا ۱۰۰ که به راحتی شما را داخل صندلی کرده و بدون هیچ اغراقی ، برای بردن بعد خود روبه جلو ، نیاز مند نیروی مضاعفی هستنید. تعریف وزن روی اسپ بخازی که bmw روی موتور ۴۰۰ اسب بخاری این بچه چموش به آن رسیده ، ۱ به ۵ است و این یعنی راندمان فنی در حد یک آستون مارتین DB9 یا DBS ! پس شما در حال راندن یک سدان ۲تنی خانوادگی هستید که به راحتی آسفالت را شخم زده و در شتاب گیری و سبقت ، در کسری از ثانیه سایرین را در آینه هایش مشایعت میکند. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برای ۵۵۰ یک شوخی تکراری و روزانه است که در حدود ۵/۵ ثانیه حاصل میشود . تعویض دنده ها روی این گیربکس و به واسطه گشتاور ۶۰۰ نیوتن متری حس دلچسب و پر هیجانی از یک رانندگی اسپرت و پر کشش داشته و عملا فکر میکنید هرچه گاز میدهید گویی هیچ راهی برای رفع گرسنگی ۵۵۰ و رسیدنش به سیری مطلق وجود ندارد . برای ادا کردن حق مطلب ، شاید صحبت در خصوص توانایی های ماشین در فرمان گیری و تعویض خطوط و مانور ها برای چنید سدان خوش هیبت و قلدری ، نتواند تمام و کمال جواب دهد و باید خودتان تجربه نشستن و راندن آن را داشته باشید تا به درستی حس دقیق و جذاب از یک سدان سریع السیر آلمانی بدست بیاورید . حد اکثر توانایی ۵۵۰ با آن رینگ ها و سیستم تعلیق ، برای تحمل پذیری فشار جانبی و چسبندگی روی زمین (یا همان نیروی جی ) چیزی حدود ۸۶ تا ۰.۸۷ جی است که عددی عالی برای چینین سواری ۴ در اسپرتی است که به نوعی آن را در دنیا، به عنوان یک ترسیم کننده و یک استاندارد درجه بالا از لذت رانندگی نزد علاقه مندان به خودرو های آلمانی میدانند . استفاده از دو توربو شارژر روی این موتور هم سبب شده تاخیر در شتاب گیری یا حس نشده یا به محض رخ دادن ، توربو دوم وارد مدار شده و LAG (تاخیر) توربو اول را جبران کرده تا موتور همچنان پر کشش روی جاده بتازد عکس العمل جالب دیگر این پیشرانه ، به فشار پدال گاز بوده که با هر لمسی ماشین را به جلو پرتاب کرده و راننده را به عقب هل میدهد. فرمان خیلی در دست و اسپرت است، روی سرعت بالا سفت و کمی تنبل و سنگین شده تا بتواند کنترل خودرو را بدست گرفته و ناگهان با یک تعویض خط یا مسیر حادثه رخ میدهد ، در عوض فرمان در سرعت پایین تر تیز بود که دقیقا مثل مکانیزم حساسیت یک سیستم مکانیکی – الکتریکی به سرعت است که خودش را با شرایط وقف میدهد. به واسطه روح و مکانیزم اسپرت فرمان و سایز رینگ ها ، عملا شما در دست انداز ها با تکان هایی روبه رو هستید که قابل لمس جلوه میکند، ولی چه در بحث شرایط فرمان و چه سیستم تعلیق سری ۵ را میتوان نسخه نرم و آرام شده ای از سری ۳ دانست که آرام و منطقی روی جاده حرکت میکند و از فضا های به مراتب بیشتری سود می برد. فضا سازی های داخل اتاق در حد و انتظار توانایی های بی پایان مهدسین نخبه آلمانی روی خودرو تعریف شده ، همه چیز حساب شده ، خط کش گزاشته شده و مو به مو برنامه ریزی شده است. در ردیف عقب و جلو آرگونومی (یعنی دسترسی به ادوات )نمره ۲۰ از ۲۰ میگیرد ، فضای سر و پا و شانه ها با ریاضیات هم خوانی داشته ، صندوق بار نیز با حدود ۴۰۰ لیتر گنجایش برای چنین کلاسی یک برگ برنده است و در مجموع هر انتظاری که از یک محصول ژرمن دارید ، روی۵۵۰ به منصه ظهور رسیده است. در هر حال ۵۵۰ یک اسلحه اتوماتیک کاملا چقر ، پر سرو صدا و قوی است ، کم تر حریفی میتواند جرعت و جسارت رقابت با آن را به خود قبولانده و در کف جاده با آن کل کل کند ، این ماشین موتور تشنه و سیر ناپزیری دارد ، ترمز هایش بی نظیر است ، قدرت فرمان گیری و چسبندگی آن جسارت دو چندان به راننده میدهد که کاملا به آن اعتماد کرده و بر پدال گاز بکوبد ، فضا سازی هایش برای یک خانواده به غایت مناسب و مهندسی شده بود و میتوان بیش از یک سدان لوکس میان سایز خانوادگی روی آن حساب کرد.