بررسی بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
در سبک مخفیکاری و اکشن ماجراجویی که توسط کوجیما پروداکشنز و به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی هیدئو کوجیما انجام شده است،بازی متا گیر سالید ۵ از نسخه های قبلی بهتر شده در زمینه گرافیک،موسیقی،گیم پلی جذاب … را به همراه دارد،به بررسی بازی هیجان انگیز کوجیما بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain می پردازیم.
محوریت
من همه آن را با دقت برنامه ریزی کرده بودم. بسیاری از نگهبانان هنوز هم به دنبال من بودند ، و با آمدن طلوع آفتاب ، من تقریباً فرصتی نداشتم که با یک زندانی زخمی بر روی شانه هایم ، آن را به نزدیکترین منطقه امن ببرم اما مجبور نخواهم شد در طول شب ، من مقداری C4 را در تجهیزات ارتباطی رادیویی این پاسگاه ، باتری ضد هواپیما و از همه مهمتر رادار AA آنها را زدم. بنابراین نفس عمیقی کشیدم و هر سه نفر را به یکباره منفجر کردم .
بازی محدود به افغانستان نمیشود و ما به سرزمین آفریقایی زئیر برای انجام ماموریتهایی کلیدی میرویم. بافت این منطقه بر خلاف افغانستان معتدل و بیشتر اوقات بارانی است که همین مسئله سبب میشود تا محیطی سرسبز و جنگلی را شاهد باشیم.
دوربین بازی
کوجیما برای روایت کات سینها از تکنیک دوربین تک پلان استفاده کرد که چندی پیش نیز در فیلم تحسین شده Birdman استفاده شده بود. به اعتقاد عده ای تکنیک دوربین روی دست یک تکنیک قدیمی و خسته کننده است در حالی که این موضوع در مورد کات سینهای متال گیر به هیچ عنوان صدق نمیکند، بلکه کوجیما با استفاده از این تکنیک توانسته به بهترین شکل احساسات و فضای حاکم بر صحنه را به مخاطب منتقل کرده.
کارگردانی کات سینها بدون هیچ اغراقی عالی است هر چند که تعداد آنها نسبت به نسخههای قبلی کمتر است و همین کم بودن تعداد کات سین باعث شده که کمی روند داستان خسته کننده باشد اما کوجیما در جای جای بازی نوارهای مختلفی قرار داده است که با گوش دادن به آن است که لایههای دیگری از داستان بازی مشخص میشود.
گرافیک
با این حال گرافیک TPP را میتوان یکی از بهترین گرافیکهای میان نسلی دانست. طراحی محیط بازی بی نظیر است و شما را کاملاً تحت تأثیر قرار میدهد. یوجی شینکاوا، همیار کوجیما در مجموعۀ متال گیر، بار دیگر در این نسخه هنر طراحی محیطی و شخصیتهای خود را نشان میدهد.
شخصیت پردازی
بیگ باس با القاب دیگری مانند سالید اسنیک، ویک باس و اسنیک نیز شناخته می شود. بیگ باس در طول فعالیت خود به عنوان مامور ویژه و جاسوس، گروه های نظامی و شبه نظامی مختلفی تاسیس می کند. او ابتدا گروه FOXHOUND و بعد سربازان بدون مرز را به وجود می آورد.بیگ باس علاوه بر تاسیس گروه The Patriots، در شکل گیری دو منطقه ی نظامی The Outer Heaven و نیز Zanzibar نیز نقش ایفا می کند.
ریولور آسلات در سال ۱۹۴۴ متولد می شود. نام اصلی او آدامسکا و اصالتی روسی دارد. مهارت او در استفاده از سلاح های کمری، سبب شده که لقب ریولور و شالاشاسکا به او داده شود هرچند که با نام ADAM نیز شناخته می شود.در نسخه ی سوم بازی، یعنی نسخه ی Snake Eater که در سال ۱۹۶۴ دنبال می شود، آسلات در نقش منفی و در مقابل بیگ باس ظاهر می شود.
صدا پیشه
این بار دارای صداپیشه جدیدی به نام کیفر ساترلند است، حوصلۀ گفتگو ندارد و به همین دلیل کسانی که با صدای دیوید هیتر خاطره دارند، چندان متوجه عدم حضور اون نمیشوند زیرا به علت شخصیت سقوط کرده اسنیک، وی به ندرت سخن میگوید و در نتیجه صدای ساترلند نیز به ندرت شنیده میشود ولی با این حال وی کار خود را به خوبی انجام داده است.
از سوی دیگر این شخصیت Ocelot با صداپیشگی تروی بیکر است که خیلی تو چشم است. بیکر که اکنون یکی از برترین صداپیشگان دنیا بازیهای رایانه ای است، به خوبی با شخصیت Ocelot همراه شده است و این شخصیت را برای مخاطب باور پذیر تر میسازد.
Kazuhira Mllier در این نسخه نقش متفاوت تری را ایفا میکند به این دلیل که در اکثر موارد نظراتی مخالف اسنیک دارد و در مقابل این Ocelot است که همواره با اسنیک موافق است و این تفاوت نظر، درگیریهای زیبایی را در روند داستان به وجود آورده است و به شکل گیری بهتر شخصیتها کمک کرده است.
پایگاه مادر
پایگاه مادر، جایی است که به نوعی محوریت و نبض بازی در آن زده میشود. پایگاه شما به نوعی خانهی شما است و نیرو گرفتن این پایگاه، در گرو تصمیمات و فعالیتهای شما در طول بازی است. پیدا کردن منابع، اضافه کردن سرباز و مدیریت صحیح پایگاه، به رشد آن کمک میکند.
Mother Base با فراهم کردنِ قابلیت شخصی سازی و پشتیبانی از استایل بازی شما یک شاخص شبیهِ بازیهای RPG به بازی اضافه می کند که تنها منوط به اسلحه های بهتر نیست.