
بررسی بازی فیفا ۲۰۲۰
فیفا ۲۰۲۰ یک بازی ویدئویی شبیهسازی و مرتبط با ورزش فوتبال در سبک ورزشی هست که تاکنون برای گیمران سنگ تمام گذاشته و ما در این نسخه شاهد انواع بروزرسانی های در بازی هستیم از جمله بخش هیجان انگیز Volta که برای نوشتن در مورد آن صبر ندارد،به بررسی بازی فیفا ۲۰۲۰ اثر الکترونیک آرتز در این مقاله با هم می پردازیم.
طراحی شخصیت ها
چهره بازیکنان معروف و مهم به خوبی و با دقت طراحی و موشن کپچر شده است هرچند نبود چهره بازیکنانی به مانند Daniel James، Nicolas Pepe و یا Joao Felix بسیار نگران کننده و باعث تاسف است اما در کل فیفا در این بخش نمره قابل قبولی به خود اختصاص داده است.اضافه شدن انیمیشنهای جدید بخصوص در زمان توقف توپ یا دفع توپ و نبردهای یک به یک عمق جالب و جدیدی به بازی داده است.
و همچنین فیزیک توپ شاید در حالت ایده عال خود نباشد اما با اضافه شدن انیمیشن جدید و بالا و پایین شدنش در زمان پاس دادن و دفاع جنبههای جدیدی به بازی اضافه کرده است. در زمینه انیمیشنها حال انجام دادن Skillها بسیار نرم تر و واقعی تر شده است اما این مورد شاید برای بیش از ۵۰ بازیکن بیشتر اعمال نشده است.
Volta
نکته حائز اهمیت در این است که سری FIFA Street با وجود تمام کم و کاستیهایشان بازیهای محبوبی بودند و مخاطبان زیادی داشتند، حتی آخرین شماره بازی که به نوعی ریبوت بشمار میرفت نیز گیم پلی منحصر بفرد و جذاب خودش را داشت اما چیزی که بازی فیفا ۲۰۲۰ در بخش Volta مشخص است نبود عنصر خاص این سبک از قوتبال است، شاید گیم پلی این بخش مناسب حالت فوتسال باشد اما در بقیه حالتهای آرکید حس عجیب و ناهمگونی ایجاد میکند.
هرچند سعی کرده اند با اسکیل مووهای زیاد نشان دهد هسته بازی دگرگون می باشد اما کسی که حداقل نسخههای این نسل را تجربه کرده متوجه این نوع را خواهد شد که بازی از درون همان گیم پلی معمولی بازیهای ۱۱ نفره را دارد و مسلما این گیم پلی با این سبک از بازی سختی ندارد. Volta با این وجود هم لذت بخش می باشد و بالاخره تجربهای جدید و روحی تازه به بازی اضافه کرده است، از حالت های ۳ به ۳ و ۴ به ۴ و ۵ به ۵ در این گرفته شده است.
گروهی فوتبالیست مثل داستان های پریان باز هم که آرزوی رسیدن به مسابقات بزرگ و قهرمانی های معتبر را دارند و در این راه با موانع، مشکلات و چالش های بسیاری مواجه می شوند. و به طور تکراری وار،نیز شاهد تلاش این گروه به عنوان افراد خوب داستان جهت رسیدن به اهداف خود با وجود شرایط سخت هستیم. به صورت دقیق تر نمی خواهم در مورد داستان بازی صحبت کنم چون اولا دلیل خاصی برای این کار وجود ندارد و ثانیا به علت کوتاه بودن بخش داستانی چیزی بین ۵ تا ۷ ساعت ناقابل در پی دارد.
نحوه بازی
مسابقات ولتا، خود به حالتهای جزئیتری مثل سه دربرابر سه، با یا بدون دروازهبان و حتی فوتسال تقسیم میشوند که خب بازی کردن هرکدام از آنها حس متفاوتی نسبت به دیگری دارد. برای مثال: در حالت فوتسال، مسابقات داخل سالنهای ورزشی رسمی شروع میشوند که هر تیم یک دروازهبان و چهار بازیکن دارد و در نقطه مقابل در حالت سه دربرابر سه بدون دروازهبان هم هر تیم سه بازیکن دارد و مسابقات در زمینهای کوچک فوتبال خیابانی بازی می کنند و اگر دیوار را فعال کنید، حتی چیزی به اسم اوت شدن توپ هم وجود ندارد و میتوانید از دیوار هم برای پاسکاری استفاده کنید که در این مورد برای له له خواهید زد.
بخش Ultimate تیم همین نسخه که از خیلی جنبهها وضعیت بهتری پیدا کرده است. برای مثال: سیستم جوایز فصلی یکی از ویژگیهای خیلی خوب اضافهشده به بازی است که با ساختاری شبیه به سیستم استفادهشده در بازیهایی چون فورتنایت، چالشهای مختلفی را برایتان تدارک میبیند و با انجام دادن آنها میتوانید XP کسب کنید و با رسیدن به سطوح بالاتر جوایز مختلفی از پک گرفته تا لوگو باشگاه و بازیکنان قرضی دریافت کنید.
جدا از این خود مأموریتها هم گاهی علاوهبر XP شامل جوایزی مثل پک میشوند. سیستم جوایز جدید بازی انگیزه بیشتری برای تجربه کردن آلتیمیت تیم به بازیکنان میدهد و تجربه حالتهایی مثل رایولز یا اسکواد بتل با درنظرگرفتن انجام دادن چالشها از همیشه لذتبخشتر است و باعث میشود تا هر بازیکنی با هر میزان وقتی که میخواهد برای بازی بگذارد بتواند پاداش هم کسب کند.
AI Defence
در فیفا ۲۰ دفاع کردن به مراتب سختتر شده و دلیل این سختی هم کمرنگ شدن نقش دفاع خودکار یا همان AI Defence در بازی است که خب جای تعجب هم ندارد.که این سیستم باعث شده بود تا بازیکنانی که خود شخصیت گیمر کنترلی روی آنها ندارد بازهم تا حد زیادی وظایف دفاعیشان را انجام بدهند و با جاگیریهای مختلف کار را برای بازیکنان تیم مقابل سخت کنند.
اما ضربات ایستگاهی کاملا دستخوش تغییر و به عبارت دیگر از نو طراحی شده است. مکانیزم جدید ضربات شروع مجدد، یادآور برخی از الگوریتمهای قدیمی فیفا است که به نوعی پیشرفتهتر شده. حالا دایره کوچکی روی دروازه حریف نقش میبندد که مقصد توپ را نشان داده و باید توسط بازیکن و به وسیله آنالوگ تنظیم شود.
در سه دسته بندی کلی قرار داد:
Tour, League و Story: Story که همانطور که از نام آن پیداست مربوط به بخش داستان فیفا ۲۰۲۰ است.بخش Tour امکان مسابقه و نبرد با هوش مصنوعی یا همان CPU (واحد پردازشگر مرکزی) را به شکل های مختلف در زمین های گوناگون را فراهم می سازد. در بخش Tour شما با شکست دادن هر تیم از حریفان خود، امکان جذب یک بازیکن از تیم حریف را دارید که این ویژگی خود نکته جذاب و متفاوتی به شمار می آید و به شما کمک می کند بهتر و کامل تر Squad خود را شکل داده و تکمیل کنید.
در بخش Tour, تعداد قابل توجهی زمین بازی متفاوت برای مسابقه وجود دارد. تعداد زمین های Volta در این بخش ۱۷ است که عدد بسیار قابل قبولی به شمار می آید. تنوع بسیار قابل قبول زمین ها و محیط های مختلف Volta, باعث بیش از پیش جذاب شدن این بخش گردیده است. و در پایان بخش League مربوط به تجربه Volta به صورت آنلاین، و رقابت با دیگر بازیبازان است.
شما امکان انتخاب از بین نه مربی مختلف را دارا هستید که در ادامه شخصیتی که انتخاب کرده اید به صورت کامل تر و دقیق تر قابل شخصی سازی بوده و شما می توانید مواردی مثل مدل مو، کلاه، چشم و موارد مختلف دیگر را بر حسب سلیقه و علاقه خود شخصی سازی کنید.
گزینه های جدید فیفا ۲۰۲۰
House Rules Cups و حالت تمرینی که مورد اول الهام گرفته از House Rules حالت Kick-Off ست و هر روزه نوع جدیدی از بازی و همچنین یک کاپ هفتگی متفاوت را به خود خواهد دید.حالت تمرینی هم همانطور که از نامش پیداست به شما امکان تمرین و تجربه را خواهد داد. به وسیلهی حالت تمرینی خواهید توانست علیه بازیکنهای هوش مصنوعی به تنهایی و یا به کمک تیم خود به رقابت بپردازید. درجه سختی هوش مصنوعی بازیکنها قابل تغییر است و حتی قابلیت این را خواهید داشت که نوع تاکتیکهایی را که آنها استفاده میکنند را برای تمرین هرچه بهتر و دقیقتر انتخاب کنید.
کاربرانی که خود دروازهبانشان را به وسیله حرکت دادن آنالوگ کنترل خواهند کرد از این به بعد برای نجات توپ باید به یک سمت مشخص تمرکز کنند؛ عملی که در نتیجهاش نجات یا عدم نجات توپ پاداش آمیزتر خواهد بود.دو گزینه جدید برای پاس دادن به بازی اضافه شده است. گزینهی اول چیپ زدن است که از آن برای بلندکردن توپ از بالای دفاع یا برای کلک زدن به دروازه بان حریف استفاده میکنیم و گزینهی دوم مکانیزمی به اسم «Pass-and-Go»است که جایگزین پاس دستی کنونی خواهد شد.امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.