گیم

بررسی بازی Control

کنترل (Control) یک بازی ویدئویی به سبک تیراندازی سوم شخص و اکشن-ماجراجویی برای گیمرانی که به دنبال معماهای سردرگم می گردند می باشد.دارای داستانی فوقالعاده و دیالوگ های تاثیر گذار هست که به شما پیشنهاد می کنم این بازی را برای یک بار هم که شده تجربه کنید.

 

تعریف و تمجید

کارگردانی که عناوینی مانند Quantum Break را در کارنامه‌ی خود دارد.سم لیک نویسنده مشهور رمدی و خالق عناوین جذابی مثل «مکس پین» و «الن ویک» عاشق ساخت بازی به سبک سریال‌های مهیج است و ساختار داستانی Control هم بر همین اصل بنا شده است،Control برخلافQuantum Break یک ساختار داستانی فوق العاده مجذوب کننده دارد.

 

1491908919_remedy-entertainment

 

داستان پیچیده

ای پیچیدگی در طول داستان مثل یک ویروس پخش شده است که خودم هم به آن پی نبرده ام،در دیالوگ‌ها و متن‌هایی که از گوشه و کنار محیط شما گیمران در حال جمع آوری برای پی بردن این پیچیدگی هستید، خودش را نشان می‌دهد. داستان بازی طوری طراحی شده است که هر کلمه مفهوم خاص خودش را دارد. با دانستن زبان انگلیسی می‌توانید سر و ته  آن را در بیاورید که ماشالله همه در این زمانه زبان را فول آب هستند . رمدی تاکنون شخصیت‌های زیادی را خلق کرده است که تقریبا همگی‌شان در زمان خود محبوب گیمرها بوده‌اند.اوه سوءتفاهم نشود در این مورد بازی Quantum Break جزء آن دسته نمی باشد.

با این حال، Control حداقل در قبال شخصیت اصلی خود سعی دارد تا روند متفاوت‌تری در پیش بگیرد. نویسندگان بیش‌تر از اینکه جسی فیدن را به یک زن قدرتمند و جسور تبدیل کرده باشند، سعی کرده‌اند تا خود گیمر را در نقش آن قرار دهند. به بیانی دیگر، گیمرها همان جسی فیدن هستند. در بین دیالوگ‌ها، بعضی مواقع دوربین روی صورت جسی فیدن زوم می‌کند و ما به درون فکر او می‌رویم. او با خود شخص شما  فکر می‌کند که آیا زمان مناسبی است تا هدفش را بگوید یا بهتر این است که دروغ بگوید. جسی در واقع قربانی شرایطی است که در آن قرار گرفته است.

تنها و اصلی‌ترین هدف جسی از ورود به ساختمان FBC که البته با نام The Oldest House یا «قدیمی‌ترین خانه» شناخته می‌شود، پیدا کردن برادرش دیلن (Dylan) است. سال‌ها قبل‌تر زمانی که جسی و برادرش هر دو کودکانی کم سن و سال بودند، دیلن توسط سازمان FBC دستگیر شده و به این ساختمان منتقل می‌شود. در تمام این سال‌ها جسی به دنبال برادرش می‌گشته تا آنکه در نهایت ساختمان مرکزی آن را در نیویورک پیدا می‌کند.

 

 ss_5a4d1a304f214a47ca110ceb1172cccaaf997608.1920x1080.jpg Control بازی

 

قابلیت های جسی

در ابتدای بازی، کار خود را تنها با یک پیستول معمولی آغاز می‌کنیم و با پیش‌روی در بازی و انجام مأموریت‌های اصلی و فرعی، کم‌کم سر و کله‌ی نیروهای مختلف و انواع و اقسام آیتم برای ارتقای سلاح سازمانی هم پیدا می‌شود. از آن‌جای که اسلحه سازمانی پس از کمی استفاده به‌سرعت داغ می‌کند.

البته که جای نگرانی نمی باشد، در این فاصله می‌توانید برای نابودی دشمنان از نیروهای جسی هم استفاده کنید. جدای از اسلحه سازمانی، جسی نیروهایی هم دارد که با قدم گذاشتن در ساختمان قدیمی‌ترین خانه، ناگهان شکفته می‌شوند! جسی با استفاده از نیروهای دستش می‌تواند اجسام را بلند کرده و به سمت دشمنان پرتاب کند و علاوه‌بر این می‌تواند از اجزای محیط برای خود سپری موقتی هم بسازد

 

March_PR_Beat_039_combat.0

 

دسترسی

به تمامی بخش‌های ساختمان دسترسی دارید و می‌توانید آزادانه در آن بچرخید و ماموریت‌های فرعی را انجام دهید. با این حال، این آزادی عمل مشکلاتی را هم به وجود آورده است. مشکلات از جایی شروع می‌شود که به محیط‌ها و اتاق‌هایی که در آن ها برای پی بردن رازی باز می کنید که نباید به این زودی‌ها سراغ‌شان می‌رفتید. برای مثال:در اواسط بازی مشغول کامل کردن یکی از ماموریت‌های فرعی بودم. در قسمتی از مرحله باید به مکانی جدیدی می‌رفتم و کار موردنظر را انجام دهد.این بخش از بازی مرا یاد فیلم درخشان می اندازد که نمیدونم من اینو حس و دارم یا بقیه هم با من هم نظرند، شما چطور؟

برای پر کردن خط سلامتی‌ها در طول مبارزات باید دشمنان را به کام مرگ بفرستید. هیچ راه دیگری برای نجات دادن آن ها وجود ندارد بهتر است کارشان یکسره کنید تا کارتان را در همان جا به اتمام نرسانده اند. تیر اسلحه‌ها و میزان استفاده از قدرت‌ها، که به وسیله نواری به اسم انرژی مشخص شده، محدود هستند و بعد از چندین بار استفاده تمام می‌شوند و باید صبر کنید تا دوباره شارژ شوند. در واقع نوار Stamina در دارک سولز جای خود را به میزان انرژی و تیرهای اسلحه داده است. راز زنده بیرون آمدن از مبارزات این است که بتوانید به شکل برابری از تیرها و قدرت‌های خود استفاده کنید.یکی از نگرانی‌هایی که گیمرها درباره کنترل داشتند این بود که بازی بسیار خسته‌کننده و تکراری به نظر می‌رسد.

 

March_PR_Beat_039_combat.0 Control

 

گیم پلی

هسته اکشن بازی بر اساس تیراندازی و استفاده از قدرت‌های ماورالطبیعه جسی همچون telekinesis بنا شده است. به لطف موتور فیزیک بازی ، کاربر می‌تواند از تمامی اجسام پیرامون خود استفاده کرده و آن‌ها را به سمت دشمنان پرت کند. مکانیکی که حتی از تیراندازی – که رمدی خود در ان استادی چیره دست است – هم جذاب‌تر است. کلیت گیم‌پلی تا حدی زیادی شبیه به دو عنوان نسل ششمی Psi-Ops و Second Sight است که هر دو از تیراندازی و telekinesis در مبارزات استفاده می‌کردند.

 

wxc6lpsxbej31

 

اتفاق ناگوار

زمانی که جسی و برادرش فیدن کودک بودند، به همراه چند بچه دیگر در شهر اردینری (Ordinary) یک پروژکتور پیدا می‌کنند. این پروژکتور یک شی قدرت بوده که بچه‌ها آن را فعال می‌کنند. در نتیجه فعال شدن، پلی بین شهر آن‌ها و بُعدی دیگر برقرار و در انتها به ناپدید شدن تمامی بزرگسالان شهر منجر می‌شود. جسی تمامی اسلاید‌های پروژکتور به جز یکی را می‌سوزاند‌ و کمی بعد FBC برای تحقیق روی این فاجعه از راه می‌رسد. جسی موفق می‌شود فرار کند اما برادرش دیلن دستگیر، به «قدیمی‌ترین خانه» برده شده و برای تبدیل شدن به رییس جدید این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اما باز شدن این پرتال راه را برای ورود موجودی از بعد دیگر باز می‌کند،‌ این موجود با جسی پیوند می‌خورد و به او این قدرت را می‌دهد تا سال‌ها بعد و در زمان حال، ساختمان FBC را پیدا کند. خود جسی این موجود را پولاریس (Polaris) نام‌گذاری می‌کند

FBI

ساختمان مرکزی FBC در نگاه اول همان معماری مرده و خسته کننده اداره‌های دولتی دیگر را دارد؛ بلوک‌های بتنی بزرگ، نور کم و اتاق‌های چسبیده بهم. اما مشخص است یک جای کار می‌لنگد. هیچ فردی در قسمت پذیریش ساختمان نیست و وقتی خودتان را به دفتر مدیر می‌رسانید، با جنازه بی‌جان ترنچ (Trench)‌مواجه خواهید شد که ظاهرا با Service Weapon خودکشی کرده. دیگر با دیدن کارمندانی شناور در هوا و جنگیدن با نیروهای امنیتی تسخیر شده‌ است که به وخامت اوضاع پی می‌برید. نیرویی شیطانی به نام هیس (Hiss) کنترل بیشتر بخش‌های ساختمان را بر عهده گرفته و افرادی که توسط آن تسخیر شده‌اند؛ حالا یا در فضا شناورند یا با شما خواهند جنگید.

 

نظرات منتقدان محترم در رابطه با بازی Control:

وب سایت EASY ALLIES

(۹/۱۰)

Control تلفیق بسیار زیبایی از قصه گویی، ساخت دنیایی بزرگ و پر جزئیات، مکانیک‌های مختلف برای جستجو، اهمیت تماشا و دقت کردن می‌باشد. شخصیت اصلی این عنوان یعنی جس فیدن از پرداخت بسیار خوبی برخوردار است و به داستان و روایت آن کمک به سزایی می‌کند. همچنین شخصیت‌های فرعی نیز پرداخت بسیار خوبی دارند. لوکیشن Oldest House مکان خوبی برای جستجو و گشت و گذار است. به هر حال عملکرد بازی از لحاظ فنی دارای مشکلاتی است و نیاز به بهبود دارد. مبارزات و سیستم اکشن Control بسیار زیبا طراحی شده است.

 وب سایت THESIXTHAXIS

(۹/۱۰)

رمدی به زیبایی هرچه تمام تر توانسته یک داستان سورئال را با گیم پلی‌ای ناب تلفیق کند و به مخاطبش هدیه دهد. از هر لحاظ که فکرش را بکنید، کنترل خاص جلوه می‌دهد. سیستم اکشن بازی بسیار پویا و متنوع طراحی شده و می‌تواند تا انتهای این عنوان شما را میخکوب نگاه دارد. همچنین بازی چالش کافی برای ادامه دادن به شما می‌دهد. رمدی به زیبایی هرچه تمام‌تر برای ساخت و توسعه‌ی Control عمل کرده است.

3573936-control review 13

وب سایت TWINFINITE

(۷/۱۰)

اگر رمدی اجازه می‌داد تا Control عجیب و غریب‌تر عمل کند و عناصر مترویدوینا را در آن پر رنگ‌تر می‌کرد، جدیدترین ساخته‌اش تبدیل به یک بازی خاص و فوق العاده می‌شد. متاسفانه این اتفاق رخ نداد. به هر حال بازی از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌تواند طرفداران عناوین اکشن را راضی نگاه دارد. اکشنی که در کنترل یافت می‌شود، کم نظیر است.

 وب سایت PUSH SQUARE

(۷/۱۰)

بدون شک می‌توان کنترل را به عنوان یک بازی خوب و یک تجربه‌ی دوست داشتنی خطاب کرد.در این عنوان ملزم به جستجو در محیط‌های پیچیده و کشت و کشتار دشمنان هستید. به لطف قابلیت‌های جذاب و فوق العاده‌ی جس فیدن، پروتاگونیست کنترل،‌ این سیستم اکشن به زیبایی هرچه تمام‌تر پیاده سازی شده و می‌تواند زمان بسیار خوبی را برای شما رقم بزند. همچنین با پیشرفت در بازی قابلیت‌های بسیار جالبی دریافت می‌کنید. متاسفانه مشکلات فریم ریت و بهینه سازی در اغلب مواقع لذت سکانس‌ها را کاهش می‌دهند. به هر حال جدیدترین ساخته‌ی استدیوی رمدی پتانسیل بسیار زیادی برای بهتر شدن داشت.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا