بررسی بازی Bloodstained: Ritual of the Night
Ritual of the Night اولین بازی ایگاراشی از زمان ترک کونامی است و همانطور که از نام این شخص پیداست ، بی شرمانه سمفونی شب و جانشینان آن است. این بازی اکنون با چند ضلعی ها ، نه پیکسل ها ارائه می شود ، اما این تنها تغییر معنی دار است. از لحاظ موضوعی ، سبکی و مکانیکی ، Ritual of the Night یک بازی Castlevania است
کونامی
پنج سال پیش کوجی ایگاراشی ، کارگردان و نویسنده درباره Castlevania: Symphony of Night ، کونامی را ترک کرد تا بازی دیگری به سبک Castlevania را انجام دهد. پنج سال زمان طولانی است و ژانر metroidvania در آن دوره رشد قابل ملاحظه ای داشته است ، اما گاهی اوقات شما تمایلی در موضوع آشنا نمی خواهید. شما می خواهید همان بازی را در یک بسته جدید انجام دهید. خوشحال باشید ، زیرا با Bloodstained: Ritual of Night ، این دقیقاً همان چیزی است که شما دریافت می کنید.
میریام یک آزمایش علمی در شکل یک دختر انیمه عروسک دار است. او به همراه دوستش ، مردی به نام گبل ، بخشی از آزمایش بود که جوهر شیاطین را در بدن او پیوند زد. این قدرت شیطانی به شکل محافظهایی ایجاد می شود ، بنابراین به او Shardbinder می گویند. هر چه بخش های بیشتری جذب می شوید ، بیشتر از انسانیت خود رها خواهید شد ، سرنوشتی که باعث گبل می شود. از تالار ورودی گرفته تا باغ ها ، برج ها و حتی غارهای زیر ، هر اینچ از این قلعه منتظر است که مورد کاوش و غارت قرار بگیرد و در بیشتر قسمت های پشتی آن به اندازه کافی متنوع است که باعث می شود شما بخواهید آنچه در گوشه بعدی قرار دارد را ببینید.
مسیر داستان
در بازی شما در نقش دختری به نام Miriam یا همون مریم خانم خودمون قرار می گیرید که به همراه یک نفر دیگر به نام Gebel تنها بازماندگان گروهی از انسان های تقویت شده به لحاظ جادویی هستند که برای مبارزه با شیاطینی که پایشان به دنیای انسان ها باز شده است، چندین سال قبل خلق شده اند یا بهتر است بگویم تقویت شده اند.
حالا بعد از ۱۰ سال شیاطین دوباره حمله کرده اند و Miriam که به خوابی عمیق رفته بوده است دوباره بر می خیزد و می بیند Gebel که یک دوست خیلی خوب برای Miriam و مثل یک برادر برای انسانی به نام بوده و یک انسان خوش قلب و خوب به حساب می آمده است، باعث این حمله بوده است و تبدیل به شخصیت منفی اصلی بازی آنتاگونیستی بی احساس شده است پای کلی از شیاطین مخوف را به دنیا باز کرده است و دیگر نشانی از آن دوست خوب و انسان خوش قلب ندارد و سیاهی تمام وجودش را فرا گرفته است.
سیستم مبارزه
سیستم مبارزه ساده اما جذاب و بکارگیری المانهای RPG و برخی المانهای جدید که به لذت آن میافزاید. پیشروی در قلعه و رونمایی از مپ بسیار بزرگ آن موردی است که تا پایان بازی برایتان لذتبخش خواهد بود. کافی است قسمتی از نقشه برایتان ناقص باشد تا بارها و بارها برای حل معمای ورود به آن قسمت با بازی کلنجار بروید. البته تمامی قسمتهای آن در ابتدا در دسترس نیست و باید با پیشروی و پیدا کردن قابلیتهای جدیدی مثل پرش دوم و یا قدرت «Beam of Light» به آنها دسترسی پیدا کنید.
نوع ذخیره بازی کاملا کلاسیک و دستی است و اگر این کار را فراموش کنید، باید به آخرین اتاقی که در آن ذخیره را انجام داده بودید برگردید و همه چیز را از دست بدهید. اتاقهای فست ترول نیز به گردش در محیط بزرگ بازی کمک خواهند کرد. یکی از نکات بسیار ریزی که برایمان نوستالژی بود و خبر از دقت سازنده میدهند، زدن ضربه شمشیر بعد از یک پرش کوچک و قبل از رسیدن به زمین است که فرصت را برای زدن ضربه دوم، بدون اتلاف وقت میدهد!
اگر از بازیکنان قدیمی باشید حتما این حرکت برایتان آشنا خواهد بود، که با اینکه شاید ساده باشد اما باعث میشود تا گیمپلی بازی همیشه شما را با خود درگیر کند. در کنار سلاح اصلی، با بدست آوردن کریستالهای دشمنان قابلیتهای مبارزه جدیدی نیز به شما اضافه خواهد شد که تصمیم استفاده از آنها کاملا بستگی به خود بازیکن و سبک او دارد. جادوهای مختلف و همراهان مختلفی را در طول راه پیدا خواهید کرد که مبارزات و کمبوها را برایتان جذابتر میکند. از سوی دیگر لباسهایی که برای بالابردن سطح خود استفاده خواهید کرد از نظر ظاهری تغییرات اندکی در کاراکتر شما ایجاد میکند که وجود آن برایمان جذاب بود.
گرافیک
گرافیک و طراحی های هنری یکی از اصلی ترین دلایلی بود که در همان وهله اول باعث شد به Bloodstained: Ritual of the Night علاقمند شوم و مرا جذب خود کرد. امیدوارم این موضوع در تصاویری که از بازی برای شما تهیه کرده ام نیز مشخص باشد، البته اگر سلیقه تان با این مدل “طراحی های فانتزی تاریک و کسلوانیا گونه” جور باشد.
او هم مانند Miriam بسیار قدرتمند است و می تواند از قابلیت های جادویی به نام shad ها استفاده کند. Miriram با کمک و برخی شخصیت های دیگر، راهی سفری پرخطر برای تعقیب و رسیدن به Gebel و متوقف کردن او می شود و البته این سفر برای او اصلا آسان نیست زیرا Gebel نزدیک ترین و بهترین دوست او بوده است.
گرافیک فنی Bloodstained: Ritual of the Night یک بازی کاملا باثبات و عاری از مشکل و باگ است که البته خب این چیز عجیب و خیلی شگفت انگیزی هم نیست و اصلا انتظاری غیر از این از چنین عنوانی با این سبک و سیاق نمی رود. البته باید به این اشاره کنم که در طول تجربه چندین ساعته و طولانی من از بازی تنها یک بار دکمه های کنترل و شخصیت اصلی قفل شدند و هیچ حرکتی نمی توانستم انجام دهم و از آنجایی که سیوهای بازی دستی هستند و گاها بین اتاق های سیو فاصله می افتد، مجبور شدم که از بازی خارج شوم و بازی را از سیو قبلی مجددا شروع کنم.
شخصیت ها
Miriam قابلیت استفاده از shard ها را نیز دارد که در واقع همان جادوها و قدرت های ویژه او هستند و از نوار مانا یا MP مصرف می کنند. این shard ها ده نوع مختلف دارند که می توانید آنهایی را که بیشتر به کارتان می آیند (از نظر قابلیت حمله و دفاع و Passive و میزان مانایی که مصرف می کنند) در ۵ بخش و Category مختلف تجهیز کنید که شامل shard های هجومی، Passive و Familiar و… هستند
که در هر شاخه باید یک shard را به دلخواه خود از بین موارد گوناگونی که در بازی به دست می آورید و واقعا تنوع شگفت انگیزی دارند انتخاب نمایید. صحبت از shard هایFamiliar شد و باید بگویم این ها در واقع یک همراه برای شما هستند (اگر سریال Chilling Adventures of Sabrina را دیده باشید می دانید که این Familiar ها نوعی همراه ابدی برای جادوگرها هستند که به نوعی به هم گره خورده اند) که در مبارزات کمکتان می کنند.
ماموریت ها
یک سری ماموریتهای جانبی کوچک و جمع آوری منابع برای ساخت و ارتقای تجهیزات بپردازید. حتی تنوع اسلحههای موجود نیز در سطح فوق العادهای قرار دارد و علاوه بر شمشیرها و پتکهای معمولی، میتوانید از انواع اسلحههای سرد جدید همچون نیزهها و یا شلاق (به سبک خاندان بلمانت!) استفاده کنید و یا حتی با انواع اسلحههای گرم، از فاصلهی دور به مبارزه با دشمنان بپردازید که البته آن کارایی اسلحههای سرد را ندارند.
از سویی دیگر نیز با Shardها سروکار داریم. شاردها به صورت کاملا تصادفی و بعد از کشتن دشمنان بدست میآیند و هر کدامشان تواناییهای مختلفی را در اختیارتان قرار میدهند که حالا میتوانند Active بوده و نیاز به استفادهی دستی داشته باشند، یا این که Passive بوده و مداوما فعال باشند. به عنوان مثال، میتوانید خود را به شکل دشمنان (مثلا یک شوالیهی بیل به دست خاص) در آورده و از تواناییهای آنها استفاده کنید، به احضار موجودات بپردازید یا یک سپر تدافعی موقتی جلوی خودتان ایجاد کنید.
GAMEBLOG.FR
۸۵ از ۱۰۰
شاید نام بازی تغییر کرده باشد و یا جلوههای بصری آن متفاوت باشد، اما حال و هوا و اتمسفر و روند درست مانند سمفونی شب طراحی شده. هنوز هم هزاران محتوای مختلف وجود دارد و باید در راهروهای پیچ در پیچ به دنبال آنها بگردید. البته بازی از لحاظ بصری ایرادهای جزئی دارد و میتوانست بهتر عمل کند. Bloodstained: Ritual of the Night دربارهی گیم پلی است. ایگاراشی دوباره بازگشته و با یک عنوان جذاب دیگر طرفداران بازیهای خود را شاد کند.
DUALSHOCKERS
۸۵ از ۱۰۰
Bloodstained: Ritual of the Night یک عنوان بسیار عالی و یک متروید وینیای بی نظیر و جذاب است. بازی مخاطبان را به جستجو در محیط و پیدا کردن آیتمهای مختلف تشویق میکند. پازلهای این عنوان بسیار راضی کننده طراحی شده و مطمئنا از حل کردن آنها لذت خواهید برد. ترکیب این پازلها با مکانیکها و عناصر Bloodstained: Ritual of the Night عالی از آب در آمده. بدون شک طرفداران مجموعه از تجربهی بازی لذت خواهند برد. ایگوینیا (ترکیب ایگاراشی با مترویدوینیا) بازگشته تا صنعت بازیهای کامپیوتری را بیش از پیش بهبود بخشد.
SPAZIOGAMES
۸۶ از ۱۰۰
همه چیز Bloodstained: Ritual of the Night شبیه به کسلوینیا و تنها تفاوت دو عنوان مذکور در نامشان میباشد. بدون شک میتوان Bloodstained: Ritual of the Night را یکی از برترین بازیهای فرنچایز نامید. عنوانی که تمام عناصر و المانهای لذت بخش فرنچایز را داراست. یک ماجراجویی طولانی و زیبا در انتظار شماست. هر چند که بازی از مشکلات تکنیکی رنج میبرد.
IGN SPAIN
۷۷ از ۱۰۰
با یک عنوان مترویدوینیای دیگر طرف هستیم. Bloodstained: Ritual of the Night مثال خوبی برای توصیف ژانر است و میتوان آن را پیشنهاد کرد. اگر چه مشکلات فنی بسیار آزار دهنده هستند.