بزرگترین جریمه طول تاریخ در حوزه امنیت اطلاعات مشمول فیسبوک شد؛ ۵ میلیارد دلار
نیمه شب گذشته به وقت ایران یکی از بزرگترین اتفاقات در حوزه امنیت سایبری رقم خورد. در این جریان، فیسبوک در یکی از دهها رسوایی بزرگ امنیتی که تا به حال در مورد فعالیتهای این شرکت اعلام شده (رسوایی کمبریج آنالایتیکا) محکوم به پرداخت جریمه ۵ میلیارد دلاری از سوی کمیسیون تجاری فدرال امریکا شد. جریمهای که نشان میدهد عمق فاجعه تا چه حد زیاد بوده است.
در این مورد شکی نیست که اطلاعات ما به مانند کالایی تجاری در دستان شرکتهای بزرگ ارائه دهنده خدمات اینترنتی مانند سرویسهای ایمیل، شبکههای اجتماعی، ارائه دهندگان خدمات ابری و … قرار دارند. اما بعد از رسوایی Cambridge Analytica این اشتراکگزاری اطلاعات کاربران حالت آشکارتری به خود گرفت و پس از آن بود که تقریباً هر ماه یک مورد بزرگ از رسوایی نشت اطلاعات کاربران از سوی فیسبوک و دیگر شرکتها را در سرتیتر اخبار خبرگزاریها میدیدیم.
حدود یک سال و نیم پیش بود که مشخص شد فیسبوک در قرارداد تجاری که با موسسه آماریCambridge Analytica دارد حجم وسیعی از اطلاعات شخصی و مشخصات کاربران خود را به فروش رسانده و این اتفاق شروع دادگاههای بزرگی در ایالات متحده شد تا به اصطلاح به این رسوایی بزرگ اطلاعاتی واکنشی محکم و درخور داده شود.
فیسبوک پیش از این اعلام کرده بود که در ماه آوریل (فروردین ماه) مبلغی در حدود ۳ میلیارد دلار را برای جریمه تعیین شده کنار گذاشته است تا بتواند بعد از وضع آن این مبلغ را به نهادهای مربوطه بپردازد. اما با این اوصاف باید مدیران شرکت دست به جیب شده و مبلغ بسیار بیشتری را به عنوان جریمه به FTC بپردازند.
رسوایی کمبریج آنالایتیکا شامل فروش اطلاعات مربوط به ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک به صورت کامل به یک شرکت فعال در حوزه دادههای آماری و مشاور سیاسی به همین نام میشود که این شرکت با استفاده از آنها آنالیزهای آماری بسیار گستردهای را ترتیب داده و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده که در نهایت به پیروزی دونالد ترامپ انجامید، از آنها استفاده شده است.
اگرچه تا به امروز انبوهی از نشت، لو رفتن و فروش اطلاعات در مقیاسهای بزرگ از فیسبوک، یاهو، گوگل و بسیاری از شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی منتشر شده ولی این رسوایی به دلیل اهمیت استفاده در انتخابات سیاسی آمریکا و همچنین حجم وسیع دادههای انتقالی بیشتر از همه موارد مورد توجه قرار گرفته است.
پیش از این نیز FTC شرکتهای بزرگ را در این زمینه مشمول پرداخت جرائم سنگین کرده بود که از میان آنها میتوانیم به جریمه نشت اطلاعات سال ۲۰۱۲ گوگل به مبلغ ۲۲.۵ میلیون دلار اشاره کنیم. مقایسه کنید که جریمه فعلی فیسبوک تقریباً ۲۲۲ برابر جریمه قبلی گوگل است.