گیم

ایکس باکس سری ایکس ۱۳.۵ گیگابایت از حافظه خود را به اجرای بازی‌ها اختصاص می‌دهد

مایکروسافت

ایکس باکس سری ایکس از یک رابط ۳۲۰ بیتی بهره خواهد برد که مادربرد شامل ده ماژول ۱۴ گیگابیت بر ثانیه GDDR6 است که شش مورد از آنها تراشه ۲ گیگابایتی و چهار تراشه ۱ گیگابایتی دیگر است. اما تخصیص آن حافظه چیزی است که واقعاً چشم را به خود جلب می کند.

استفاده از حافظه GDDR6 یک قدم پیشرفت نسبت به نسل فعلی کنسول هاست و حالا Digital Foundry در گزارش جدید خود، جزئیاتی از این حافظه به اشتراک گذاشته است. بر اساس آن کنسول Xbox Series X از اینترفیس ۳۲۰ بیتی استفاده می کند. برد اصلی دارای ۱۰ مدول GDDR6 14gbps است و ۶ عدد از آن مدول ها ۲ گیگابایتی هستند و چهارتای بقیه نیز ۱ گیگابایتی. نکته مهم اما میزان اختصاص رم به بازی های ویدیویی است.

عملکرد رم غیر متقارن است و این چیزی نیست که بتوان در PC مشاهده کرد. ۱۰ گیگابایت از حافظه رم فیزیکی با سرعت ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه کار خواهد کرد و این همان رم اصلی کارت گرافیک خواهد بود. دیگر ۶ گیگابایت نیز با سرعت ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه کار می کند و این یکی اما حافظه استاندارد نام دارد. این میزان رم برای پردازش صدا نیز استفاده می شود اما در مورد کارت گرافیک همه چیز متفاوت است.

اما اینکه چطور حافظه رم پخش می شود اهمیت زیادی دارد. مایکروسافت برای اجرای بازی ها ۱۳.۵ گیگابایت رم در نظر گرفته است. ۱۰ گیگابایت آن برای حافظه کارت گرافیک است و ۳.۵ گیگابایت نیز برای حافظه استاندارد. اما شاید برایتان سوال باشد که ۲.۵ گیگابایت بقیه چه خواهد شد. این میزان رم نیز برای کار سیستم در پشت زمینه استفاده خواهد شد. با این حساب بازی های پهنای باند بیشتری دریافت می کنند

xbox-series-x (1)
اندرو گوسن (Andrew Goossen) از کارمندان بخش تکنولوژی ایکس باکس در مایکروسافت نحوه‌ی عملکرد حافظه‌ی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس را به شکل زیر تشریح می‌کند:

عملکرد حافظه‌ی سیستم ما کاملاً نامتقارن است. در واقع نحوه‌ی کارکرد حافظه در این کنسول کاملاً متفاوت از چیزی است که در پلتفرم پی‌سی شاهد آن هستیم. ۱۰ گیگابایت از حافظه فیزیکی این کنسول در سرعت‌های ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه عمل می‌کند. ما این بخش را حافظه‌ی بهینه‌ی GPU نامگذاری کردیم. از طرفی، شش گیگابایت از حافظه نیز با سرعت ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه عمل می‌کند که آن را حافظه‌ی استاندارد نامگذاری می‌کنیم. حافظه بهینه و استاندارد GPU عملکرد یکسانی را برای CPU، صدا و ورودی و خروجی فایل‌ها تأمین می‌کنند و تنها مؤلفه‌ی سخت افزاری سیستم که با تغییر مواجه می‌شود، پردازنده گرافیکی کنسول است.

چگونگی تقسیم شدن این دو قسمت برای توسعه‌دهندگان بازی‌هاست که جذابیت آن را به نمایش می‌گذارد. راهکار مایکروسافت برای استفاده از مجموع ۱۶ گیگابایت حافظه‌ای که در کنسول ایکس باکس سری ایکس به کار رفته موجب می‌شود تا اکثر حجم این حافظه به برای اجرای بازی به کار گرفته شود. 

Xbox Series X

ممکن است به معنای این باشد که ممکن است شاهد بازی های شخص اول نباشیم که در آینده نزدیک می توانند از این مزیت استفاده کامل کنند ، اما پتانسیل هنوز هم هیجان انگیز است ، به خصوص وقتی در سایر ویژگی ها مانند رفع فشار سخت افزار و معماری جدید سرعت آن عامل هستید.

بسیاری از جزئیات قابل توجه دیگر در مورد Xbox Series X نیز پدیدار شده است – حتماً در مورد کنترلر جدید آن ، عملکردهای سازگاری عقب آن و ذخیره سازی قابل ارتقاء آن از طریق لینک ها مطالعه کنید.در همین حال ، اگرچه بیش از چند نگرانی وجود داشته است که مشکلات احتمالی تولید ناشی از همه گیر شدن کرونا ویروس در حال انجام ممکن است منجر به تأخیر در راه اندازی کنسول های نسل جدید شود ، اما به نظر می رسد مایکروسافت اطمینان دارد که از پنجره انتشار تعطیلات ۲۰۲۰ خود استفاده کند.

xbox-series-x ایکس باکس سری ایکس

گوسن

 موجب می‌شود که بازی‌ها پهنای باند بسیار بیشتری را در اختیار داشته و در نتیجه این تفاوت در نحوه‌ی اجرای بازی‌ها محسوس‌تر خواهد بود. البته مقادیر دقیقی که در این توضیحات ارائه شده، جنبه‌ی تئوری دارند و مسلماً اعدادی که در عمل دیده می‌شوند با مقادیر دقیق متفاوت خواهند بود.

گوسن در ادامه می‌گوید:

وقتی که حافظه‌ی بیشتری برای اجرای بازی‌ها اختصاص داده می‌شود، کار توسعه‌دهندگان نیز برای ساخت بازی‌های خود ساده‌تر خواهد شد. افزایش ظرفیت پهنای باند ارائه شده برای پردازش داده‌های صوتی، داده‌های اجرایی و انباشته شده، داده‌های اسکریپت و… مشخصاً مورد استقبال توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا