گیم

نقد و بررسی پلی استیشن وی آر

سونی با عرضضه ی پلی استیشن وی آر توانسته تجربۀ واقعیت مجازی را برای اولین بار به کاربرانش منتقل کنند و تا به عال نظرات خوبی را برای خود کسب کرده است. به بررسی پلی استیشن وی آر می پردازیم.

 

نمایشگر

کیفیت تمامی بازی‌های PlayStation VR عالی ارزیابی شده است و رنگ‌های نمایش‌داده‌شده بسیار واقعی و غنی به نظر می‌رسند. با این نکات، شاید ضعف گرافیکی این پلتفرم در مقایسه با رقبایش بیشتر در نمایش جزئیات در فاصله‌های دور باشد که جزئیات آن‌ها به خوبی نمایش داده نمی‌شوند. با این وجود، قابلیتی که پلی استیشن وی آر ( PlayStation VR) را از ریفت یا اچ‌تی‌سی وایو جدا می‌کند، قابلیت رندر بازی‌ها در نرخ ۱۲۰ هرتز علاوه بر ۹۰ هرتز است که باعث تجربه‌ی به مراتب روان‌تر و راحت‌تری برای کاربر می‌شود. بدین ترتیب احتمال سردرد یا تهوع‌های ناشی از حرکت‌های ناگهانی که جزو عوارض انکارناپذیر تجربه‌ی واقعیت مجازی به‌شمار می‌رود.

شوهی یوشیدا

رییس استدیوهای جهانی سونی درباره صنعت واقعیت مجازی  بیان کرده است: “یک سال پیش ما در این کنفرانس از پروژه مورفئوس رونمایی کردیم. و در یک سال اخیر نیز دیده‌ایم که چگونه صنعت واقعیت مجازی پر سر و صدا ظاهر شده است. حالا بسیار بیشتر از گذشته مردم از دستگاه‌های واقعیت مجازی به مناسبت‌های مختلف استفاده می‌کنند. این اتفاق را نباید دست کم گرفت.” وی در ادامه به تلاش‌های یک سال اخیر این شرکت در بهبود کیت توسعه این دستگاه بر اساس بازخوردهای مصرف کنندگان و توسعه دهندگان اشاره کرد.

 

نوع نمایشگر OLED
رزولوشن ۵.۷ اینچ با رزولوشون ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰
رفرش ریت ۱۲۰ هرتز
زاویه دید ۱۰۰ درجه

 psvr-listing-thumb- playstation vr

 

اجرا بازی ها

بازی‌های واقعیت مجازی پلی‌استیشن۴، با وضوح تصویری بسیار پایین رندر می‌شوند. کیفیت آن‌ها هم در مقایسه با نسخه‌ی کامپیوتری همان بازی‌ها، ضعیف تر می باشد. برخی بازی‌ها آن‌قدر کیفیت ضعیفی دارند که Level of Detail آن‌ها، یعنی فاصله‌ای که بازی رندر می‌کند، بسیار پایین است؛ به‌طوری‌که بیشتر از یکی دو متر مقابلتان رندر نشده است.با این اوصاف، مشکل اصلی همان وضوح تصویر بسیار پایین بازی‌های واقعیت مجازی پلی‌استیشن۴ است. در برخی بازی‌ها آن‌قدر وضوح تصویر پایین است که همه‌چیز مقابلتان را تار و پیکسل‌مانند می‌بینید. شاید بهتر بود به جای پایین‌آوردن وضوح تصویر، بازی‌های واقعیت مجازی روی کنسول سونی از خیر نورپردازی خفن و دیگر قابلیت‌های گرافیکی می‌گذشتند. وضوح تصویر آن‌قدر پایین است که دلتان نمی‌خواهد به بازی‌کردن ادامه دهید. البته همه‌ی بازی‌ها این مشکل را ندارند.

 هدست واقعیت مجازی پلی استیشن با یک دیسک عرضه می شود که در آن ۱۷ بازی وجود دارد که عناوین EVE: Valkyrie و Job Simulator و Resident Evil 7 شامل آن ها خواهد بود. بیشتر تجربه ای که این عناوین دارند بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید. اما همین مقدار کافی است تا شما بتوانید دریابید که به کدام عنوان علاقه مند هستید. هر فردی که دارای هدست واقعیت مجازی پلی استیشن باشد، می تواند به رایگان بازی The Playroom VR را دریافت کنند.

 

 star-wars-battlefront psvr-listing-thumb- playstation vr پلی استیشن وی آر

 

سینمایی

قابلیت دیگری که پلی‌استیشن VR به آن مجهز شده، قابلیت حالت سینمایی است. به این ترتیب که می‌توانید از طریق صفحه نمایشی که در آن وجود دارد بازی‌های معمولی انجام داده یا حتی به تماشای فیلم مشغول شوید. این قابلیت اگرچه در نگاه اول می‌تواند جذاب باشد اما همانطور که در نکوهش رزولوشن پایین صفحه نمایش این محصول گفتیم، تصویر پخش شده روبه‌روی شما رزولوشن پایینی خواهید داشت

در واقع سونی  گفته بود که فعلاً قصد ندارد روی بازی کلان بودجه ای برای پلی استیشن وی آر سرمایه گذاری کند و ترجیح می دهد تمرکزش را روی عناوین کوچک تر و جذاب تر معطوف سازد.این تصمیم سونی، تا حدی منطقی به نظر می رسد، چرا که واقعیت مجازی هنوز در ابتدای راه است و توسعه دهندگان دقیقاً نمی دانند آیا مکانیک های بازی های کلان بودجه فعلی، در محیط واقعیت مجازی هم با استقبال روبرو می شوند یا خیر.

 

حافظه ندارد
خروجی ویدیویی ندارد
اتصالات ندارد
سیستم عامل پلی‌استیشن ۴
وزن ۶۱۰ گرم
جنس پلاستیک, پارچه
رنگ سیاه/سفید

 

جیمی تانگ :گیم اسپات (GameSpot)

 

به‌عنوان یک طرفدار فناوری واقعیت مجازی، عاشق اینم که موفقیت هدست پلی‌استیشن VR را ببینم. ولی تجربه این هدست در حال حاضر به شکلی نیست که بتوانم آن را به کسی پیشنهاد کنم. بیتشر بازی‌های هنگام عرضه این هدست باعث می‌شود تا حالت تهوع به کاربر دست بدهد و مشکلاتی مثل سرگیجه داشته باشد و همین مساله باعث می‌شود تا احساس کرده که استفاده از این هدست برای سلامتی‌تان مضر است.

اگر پلی‌استیشن ۴ دارید و بی‌صبرانه منتظر تجربه واقعیت مجازی هستید، می‌توانید باندل ۵۰۰ دلاری شامل هدست، کنترلر‌های Move، دوربین مخصوص و بازی Playstation VR Worlds را خریداری کنید. ولی اگر پلی‌استیشن ۴ دارید و در مورد واقعیت مجازی هم کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنم کمی برای رفتن به سراغ این محصول صبر کنید تا بازی‌های بیش‌تر و بهتری برای آن عرضه شوند. برای افرادی هم که کنسول سونی را ندارند، پیشنهاد می‌کنم تا پول‌های خود را برای خرید هدست‌های بهتر جمع‌آوری کنند.

 

جف باکلر:سی‌نت (CNET)

 

 این هدست قادر است تجربه بازی کردن با کنسول را به سطح جدیدی ببرد و استفاده از این هدست برای بار اول واقعا لذت‌بخش است. با اینکه پلی‌استیشن VR ارزان‌ترین تجربه واقعیت مجازی واقعی را ارائه می‌دهد، ولی کماکان یک محصول گران‌قیمت است و این امر باعث می‌شود تا وظیفه سونی برای پشتیبانی از آن در آینده سنگین‌تر شود. در مجموع این هدست پتانسیل خیلی خوبی دارد، ولی هنوز آینده آن تضمین‌شده نیست. اگر دنبال تجربه واقعیت مجازی روی کنسول هستید، پلی‌استیشن VR تنها گزینه موجود برای شما است که کیفیت خیلی خوبی هم دارد.

 

 star-wars-battlefront umb- playstation vr پلی استیشن وی آر

 

ادی روبرتسون:ورج (The Verge)

 

فراتر از هر تکنولوژی فوق‌العاده‌ای که باید هدست‌های واقعیت مجازی در آینده داشته باشند، اینکه اکثریت مردم بتوانند از این محصولات استفاده کنند امری بسیار ضروری است. با اینکه من انتظار ندارم حداقل در مقطع فعلی هدست سونی به تنها هدستی تبدیل شود که بازیسازان از آن حمایت می‌کنند، ولی سونی با عرضه این محصول نشان داد که قصد دارد واقعیت مجازی را به یک تجربه عمومی در بین گیمر‌ها تبدیل کند. چرا که کلید موفقیت این فناوری، این است که افراد بیشتری بتوانند آن را تجربه کنند و هدست سونی باعث شده تا این کار از همیشه راحت‌تر باشد.

 

الکس کرنز:گیزمودو (Gizmodo)

 

اگر پیش از این تجربه واقعیت مجازی شما محدود به هدست‌های موبایل مثل گوگل کاردبرد یا گیر VR می‌شود، عرضه پلی‌استیشن VR بهترین فرصت برای شما است تا وارد دنیای واقعیت مجازی شوید. این هدست قیمت کم‌تری نسبت به رقبای خود دارد و تنظیم کردن آن هم کار راحتی است. به‌علاوه با وجود داشتن ابعاد نسبتا بزرگ، هدست سونی وزن کمی دارد و در نتیجه هنگام استفاده از آن خسته نخواهید شد. پس مخصوصا اگر کنسول پلی‌استیشن ۴ دارید، این بهترین گزینه برای شما است.

 

دویندرا هارداوار:انگجت (Engadget)

استفاده از هدست پلی‌استیشن VR واقعا راحت است و هرگز باعث خسته شدن کاربر نمی‌شود. به‌علاوه با وجود ضعیف بودن سخت‌افزار این هدست نسبت به رقبا، بازی‌هایی که برای آن در هنگام عرضه منتشر می‌شوند، واقعا بهتر از تجربه‌های پیشین واقعیت مجازی هستند. با اینکه هدست سونی ارزان‌تر از رقبای دیگرش است، ولی هنوز هم خرید آن با توجه به آینده نه چندان مطمئن واقعیت مجازی، گران به نظر می‌رسد. همچنین این هدست رزولوشن و کیفیت کم‌تری در مقایسه با هدست‌های آکیولس ریفت و وایو ارائه می‌دهد و سخت‌افزار کنسول پلی‌استیشن ۴ هم در مقایسه با پی‌سی‌های رایج ضعیف‌تر است.

 

 

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا