بررسی فصل اول سریال The Mandalorian
سریال Mandalorian جذاب و هیجان انگیز که نمره های عالی از طرف منتقدان دریافت کرده است و کسانی از فیلم جنگ ستارگان ظهور اسکای واکر ناراضی می باشد بهتون پیشنهاد میکنم این سریال را یک نگاه بندازن که واقعا بازی پدرو پاسکال شاهکاری بیش نیست.به بررسی فصل اول سریال می پردازیم.
داستان
به وقایع سه سال بعد فیلم Star Wars: Return of the Jedi “جنگ ستارگان: بازگشت جدای” یعنی پس از سقوط امپراطوری و پیش از ظهور محفل اول در فیلم Star Wars: Force Awakens “جنگ ستارگان: نیرو بر می خیزد” می پردازد و به جنگجویی تنها و جایزه بگیر (با بازی پدرو پاسکال) تمرکز دارد که همانند سربازان منطقه ماندالوریان لباس می پوشد و در منطقه ای دور افتاده خارج از نیو ریپابلیک فعالیت می کند.
جنگ ستارگان
اگر یک مورد Trilogy Sequel اثبات شده باشد ، گفتن یک داستان جنگ ستارگان کار ساده ای نیست – چه رسد به چیزی که حرف جدیدی برای گفتن دارد. خوشبختانه ، The Mandalorian – اولین سریال اکشن زنده جنگ ستارگان و نمایش پرچمدار سرویس جدید استریم دیزنی پلاس دارای جنجال و جاه طلبی است که از مسیر مورد ضرب و شتم حرکت کند و به مناطق غیرقابل بازدید از کهکشان جنگ ستارگان راه پیدا کند و یک طلاب اول را تحویل دهد. فصلی که – در حالی که ناهموار است – هنوز هم می تواند یکی از شگفت آورترین و رضایت بخش ترین پروژه های جنگ ستارگان در دهه ها باشد.
با ترسیم ماجراهای یک شکارچی فضل آور استوایی که پس از سقوط امپراطوری در بازگشت جدی در Outer Rim مشغول فعالیت است ، The Mandalorian به میزان زیادی از فیلم های کلاسیک غربی و سامورایی فیلم گرفته می شود که به هنگام ساخت فیلم های اصلی از جورج لوکاس الهام گرفت (اجازه نشان می دهد که بهترین زیبایی شناسی بیابانی بیابانی A New Hope و جو خطر ناشناخته ای را که در گوشه و کنار قرار دارد ، بیرون می کشد) ، در عین حال بسیاری از تأثیرات دیگر لوکاس را نیز شامل می شود – چرخش ، انرژی خاموش سیاره Flash Gordon و سایر سریال های علمی تخیلی.
، و باستان های اسطوره ای که توسط جوزف کمپبل محبوبیت یافته است. احتمالاً این مسئله را توضیح می دهد که چرا این سریال به سختی از جنگ پرش به جنگ ستارگان احساس می کند – به لطف تصمیم سازنده جان فاورو خالق برای استفاده از جلوه های عملی هر جا که ممکن است ، دنیایی است که به نظر می رسد آب و هوای زندگی کرده و زندگی می کند.
جذبیت
جایی که سفر در دل کهکشان ها به یک امر روزمره تبدیل شده است. دنیایی که دیگر جنگ های زمینی معنایی ندارند و قدرت طلبان کهکشانی با ربات های فوق پیشرفته به دنبال تبدیل شدن به قدرتِ اول کهکشان ها هستند. اگر می خواهید از این سریال خوشتان بیاید باید با موجودات عجیب و غریب فضایی رو به رو شوید. سفر بین سیارات را عادی بپندارید و موجودات مختلف در ستارگان و سیاره ها با رفتارهای مختلف را بپذیرید.
این سریال جذابیت های بسیار زیادی برایتان بوجود خواهد آورد. مخصوصا شخصیت هایی که در این سریال هستند و داستانِ جذابی که در رگ های این سریال در جریان است، باعث می شود شما جذب داستان و ماجراجویی های شخصیت ها مخصوصا ماندلو شوید. همچنین وجود سیاره های مختلف ، نشان دادن داستان هایی ناشناخته و موجودات عجیب باعث می شود هر قسمت حس جذاب و جدید برایتان بوجود بیاورد.
شخصیت ها
شخصیت اصلی یک فرد حرفه ای ، پایبند به اعتقادات قبیله اش و فردی که می توان به او اعتماد و دل بسنده کرد. به خاطر همین به زودی در دل شما جای می گیرد و به یک شخصیت بسیار دوست داشتنی برای شما بینندگان تبدیل می شود. یکی از خصوصیات این شخصیت تنفر شدید او از اندروید ها و ربات هاست که خاطرۀ بدی را در کودکی با آن ها دارد. شخصیت بعدی که به نظرم یکی از جذاب ترین شخصیت های چند سال اخیر در دنیای سریال هاست شخصیتِ Baby Yoda ست که ممکن سوالاتی را در ذهن همۀ شما به وجود آورده باشد. .
شخصیتی که در حقیقت تمام طعمِ حقیقی سریال به وجود او در صحنه های مختلف بستگی دارد. با دیدن او لبخند می زنید و یک حس خاص به او پیدا خواهید کرد. او یکی از بامزه ترین شخصیت هایی است که در سال های اخیر در سریال ها دیده شده است. شخصیت های دوست داشتنی و قدرتمند به اینجا ختم نمی شود بلکه این سریال پر از دیگر شخصیت های جذاب و داستان های هدف دار و قوی است.
بیبی یودا
یودا در دنیای Star Wars تنها شخصیت یا حداقل تنها کاراکتر مهمی است که هیچکس نام نژاد او را نمیداند و اصلا ماهیت موجوداتی مثل وی را نمیشناسد. او و معدود موجودات همنوع وی همیشه بهعنوان برخی از اعضای کاملا کلیدی فرقهی جدای شناخته شدهاند و بس. به همین خاطر هم چون نه کسی نام کودک را میداند و نه هیچکدام از بینندگان اسم نژاد او را بلد است، احتمالا بهسادگی میشود Baby Yoda خطابش کرد.
طراحی زیبای لباسها را همواره میتوان موردی دانست که به همراه شدن بیشتر و بیشتر مخاطب با برخی سکانسها کمک میکنند. نتیجهی همهی اینها هم میشود آن که وقتی نفسِ سریال از نظر داستانی مثلا در اپیزود چهارم به شماره میافتد نیز همچنان مواردی مثل موسیقی متن شنیدنی، تصویرسازیهای زیبا و محیطهای واقعا غنی آن اجازهی فاصله گرفتن ذهن بیننده از جهانش را ندهند. بهترین راه استفاده از جلوههای ویژهی کامپیوتری رفتن به سراغ باکیفیتترین نسخههای ممکن از آنها فقط و فقط در لحظاتی است که کموبیش طراحی فیزیکی صحنه غیرممکن به نظر میرسد
پدرو
از آنجایی که تمام عناصر وسترن سینمای کلاسیک در مندلورین قابل مشاهده است؛ از بیابانهای تمام نشدنی تا تیراندازی، مخفیکاری و جایزهبگیرها، پدرو پاسکال نسخه کهکشانی «کلینت ایستوود» از فیلمهای سرجیو لئونه و سهگانهی معروف پول او میباشد. همان ضدقهرمانی که پاچینو به تن میکرد و با مهارتش در عین بیتفاوت بودن نسبت به سرنوشت دیگر شخصیتها، آنها را نجات میداد یا به آنها عشق میورزید و در عین مهارت بالایش در تیراندازی اهل مذاکره و حرف زدن بود. این رویه وسترنی نه تنها در عناصر ساختاری فیلمنامه «مندلورین»، جهت نمایش یک وسترن کهکشانی به کار رفته است، بلکه انعکاسی در شخصیت پدرو پاسکال یا مندلوری داستان نیز پیدا کرده است.
با توجه به تاریخچه این کاراکتر و رابطهاش با بوبا فت گمانهزنیهایی وجود دارد که شاید این شخصیت قدیمی و باسابقه هم در سریال جدید ایفای نقش کند. بوبا فت در Return of the Jedi ظاهرا از میان رفت اما سال گذشته خبرهایی از یک پروژه سینمایی با محوریت این کاراکتر بودیم که متاسفانه پس از مدتی کنسل شد. اما این نشان میدهد لوکاسفیلم برای این کاراکتر برنامههایی داشته و کار او در جهان استار وارز به پایان نرسیده است.
جان
کارگردانی قسمت اول این مجموعه را دیو فیلونی بر عهده دارد که سابقه ی ساخت سریال کارتونی Star Wars Rebels را برای شبکه ی دیزنی دارد و کارگردانی دیگر قسمت های آن بر عهده ی دبورا چانگ و ریک فامویوا و تایکا وایتیتی و برایس دالاس هاوارد می باشد.
جان فاورو شورانر اصلی این پروژه در مصاحبه ای با سایت هالیوود ریپوتر در این باره گفت:
من به ایده ی ساخت ماندالوریان علاقه زیادی داشتم.در این سریال شما شاهد بعد دیگری از دنیای جنگ ستارگان هستید که تاریک تر و عجیب تر است، دنیای مد مکس گونه ی آن! در این سریال دنیایی کوچک با کارکتر های جدید به تصویر کشیده می شوند.
گفته شده هزینه ی ساخت هر اپیزود این مجموعه هشت قسمتی حدود ۱۲/۵ تا ۱۵ میلیون دلار بوده که برای یک فصل آن می شود ۱۰۰ میلیون دلار که رقمی نجومی برای ساخت مجموعه سریالی می باشد
هر نمایش به زمان لازم برای یافتن جایگاه خود در فصل اول خود نیاز دارد و خشن ترین لبه های The Mandalorian – تغییرهای وحشی در لحن ، قسمت های مستقل مشتق شده و گفتگوی کلاهبردار – به طور حتم با سفارش کوتاه قسمت و برنامه پخش هفتگی تشدید می شوند و امیدوارم اکنون با ابراز نگرانی از اینکه تولید کنندگان اجرایی Favreau و Filoni یک فصل دیگر را تمدید کرده اند.
یک مرکز نرم و بی پروا وجود دارد که زیر آن همه زره های بسکار پنهان شده است ، و سریال را یکی از غیرقابل مقاومت ترین داستانهای جنگ ستارگان می کند که در سال ها دیده ایم. امیدوارم با خواندن این مقاله در مورد Mandalorian لذت برده باشید.