نقد و بررسی بازی رزیدنت اویل ۷
رزیدنت ایول ۷: بایوهازارد یک بازی ویدئویی در سبک ترس و بقا است که توسط شرکت کپکام توسعه داده شده،بازی یک داستانی دیگر را روایت می کند که با سری مجموعه های دیگر آن تفاوت دو چندانی دارد،کپکام توانسه این بازی را به بهترین شکل به گیمر نشان دهد و حس و حال ترس را منتقل کند،به بررسی بازی رزیدنت اویل ۷ (Resident Evil: Biohazard) می پردازیم.
داستان
با وجود گذشت سه سال از مفقود شدن میا و مرگ احتمالی این بنده خدا، ایتن بعد از دریافت ویدیویی از میا برای یافتن همسرش به لوسیانا سفر کرد. ایتن با رسیدن به مقصد یک مزرعهی ظاهرا متروکه و خالی را پیدا کرد که میا در زیرزمین آن زندانی کرده بود. وقتی ایتن میا را پیدا کرد، میا به او هشدار داد که آنها پیش از این که «ددی» آنها را پیدا کند باید از آنجا فرار کنند. ایتن کمی بعد طی یک تماس تلفنی با زنی به نام زویی صحبت کرد که او وجود یک راه فرار از طریق اتاق زیر شیروانی را به اطلاع ایتن رساند.
خانه بیکرها پر از اتاق های مختلفی است که برای دسترسی به هر کدام و به دست آوردن کلید هر یک، باید خود را در برابر خطراتی که روح تان هم خبر ندارد آماده کرده. و باید برای به دست آوردن هر یک به حل پازل های مختلفی بپردازید.پازل های رزیدنت اویل ۷ هم از تنوع قابل قبولی برخوردار هستند و مانع از سایه انداختن یکنواختی بر گیم پلی بازی خواهد شد. از ویژگی های خوب و مهم بازی گفتیم و تنها مهمترین نکته آن از قلم افتاده است.
صداگذاری
رزیدنت اویل جدید بر پایهای موتور گرافیکی اختصاصی خود در طراحی چهرهها و محیط موفق عمل میکند. خانهی بیکرها و ده ساعتی که برای اتمام بازی در درجهی سختی متوسط بازی نیاز است، به یکی از بیاد ماندنیترین تجربههای شما از بازیهای ترسناک و سری رزیدنت اویل تبدیل خواهد شد.جزییات محیط به جز مواردی اندک به خوبی بارگذاری شده و بازی در هر سه پلتفرم اصلی بدون اشکال خاصی اجرا میشود.
گیم پلی
گیمران در بازی شاهد گیم پلی بسیار عالی و بی نقص خواهند بود که به گونه ای تحول عظیمی در این سری محسوب می شود. گیم پلی بازی به طور کلی وارد صحنۀ جدیدی شده است و تغییرات بنیادین زیادی را نیز به عمل آورده است.همچنین دیگر خبری از آن «Resident Evil» اکشن نیست که به سادگی زامبی را زیر گلوله قرار میدادین و در همین زمینه بازی به طور کلی تغییر کرده است. مکان هایی که بازی در آن جریان دارد، بسیار تاریک و عجیب و غریب هستند که حتی در صحنه هایی که خطری وجود ندارد، سبب می شود باز هم مخاطب با ترس و لرز پیش برود.
گیم پلی بازی ۱۸۰ درجه با آثار اخیر مجوعه تفاوت دارد و نمی توانید به راحتی اسلحه به دست شوید هر موجود چندش آوری را از روی زمین محو کنید. باید مهمات و بسته های سلامتی خود را مدیریت کرده و در جای مناسب و زمان به موقع از آن ها استفاده کنید. بدون شک تغییر زاویه دید دوربین از سوم شخص به اول شخص را همانند وجود شخصیت جدید در بازی، می توان به نوآوری در بازی وصل کرد که غیر از این موضوع، این امر سازندگان تأثیر زیادی در القای هر چه بهتر حس ترس به مخاطبان دارد. با توجه به تجربه ای که از بازی داشتیم، حالت دید بازی به گونه ای بود که بخش بسیار محدودی از محیط بازی را در دید داشتیم و این سبب شده بود که پیش بردن بازی بسیار دشوار شود.
نوار ها
کمشدن منابع موجب شده تا رزیدنت اویل ۷ بیش از آن که یک بازی اکشن باشد، به عناصر بازیهای کلاسیک این مجموعه وفادار بماند و در دستهی بازیهای ترسناک قرار بگیرد. معماها در خدمت ریتم مناسب بازی، ساده طراحی شدهاند اما در بسیاری از موارد حس نوستالژی رزیدنت اویلیتان را زنده میکنند. حل معماهای بازی به پیدا کردن قطعههای گمشده و کلیدهای درهای بستهی بازی که تعدادشان هم کم نیست دستهبندی میشود.
یکی از ویژگیهای جدید بازی که به سرعت به یکی از بخشهای محبوبم تبدیل شد، نوارهای ویاچاسی هستند که در طول مراحل پیدا میکنید. این نوارها نقش فلشبکها را دارند و با قرار دادن آنها در پخشکنندهی ویاچاس، میتوانید اتفاقات گذشته را به جای «دیدن»، «بازی» کنید. مثلا ناگهان در قالب گروه فیلمبرداریای قرار میگیرد که در حال بررسی و تهیه گزارش از خانهی بیکرها هستند. بزرگترین ویژگی این فصلهای کوتاه این است که پاساژهای خوبی در میان اتفاقات اصلی بازی ایجاد میکنند و بهطور خلاقانهای تنوع خوبی به روند گیمپلی تزریق میکنند.
دیدگاه سایت های معتبر دنیا به بازی رزیدنت اویل ۷:
دیستراکتوید
۱۰۰-۱۰۰
رزیدنت اویل ۷ فراتر از انتظارات من ظاهر شد و حس میکنم با یک بازی کلاسیک طرف می باشم. دوست دارم همین حالا به بازی برگردم و حس میکنم تا سالها این احساس با من خواهد بود. هیچ بازیای کامل نیست اما سعی میکند در سبک خود بهترین باشد. نسخهی جدید رزیدنت اویل بهترین در نوع خود است و راجع به بازیای صحبت میکنیم که هیجان محض است.
پالیگان
۱۰۰-۹۰
فعلاً نمیتوان گفت آیا رزیدنت اویل ۷ مانند کلاسیکهایی چون رزیدنت اویل ۴ یا نسخهی اول این سری پس از گذشت زمان همچنان یک اثر خوب باقی خواهد ماند یا خیر، اما اگر به بازی به عنوان یک اثر خارج از سری نگاه کنیم با یک اثر عالی طرفیم که این مجموعه را به مسیرهای جدید و ارزشمندی هدایت میکند.
گیم اینفورمر
۱۰۰-۸۵
کپکام در گذشته موفق شده رزیدنت اویل را به روزهای اوج آن برگرداند و مثال بارز این مورد بازی فوقالعادهی رزیدنت اویل ۴ است. نسخهی جدید با وجود اینکه از لحاظ تغییرات گسترده و نوآوریهای گیمپلی به نسخهی چهارم نمیرسد، اما یک بازی قابل احترام در این سری است که هم در زمینهی گیمپلی و هم داستان موفق ظاهر شده است.
گیماسپات
۱۰۰-۸۰
اواخر کمپین بازی من آمادهی تمام شدن آن بودم، اما دوست نداشتم هرگز تمام شود و خب این یک ایراد نیست. رزیدنت اویل ۷ دقیقاً مانند افتتاحیهی جذابش تمام میشود و بعد از اتمام بازی حس کردم از یک ماجرای واقعاً ترسناک جان سالم به در بردم. مبارزه با باسها شاید همیشه جذاب نباشد و بعضی بخشهای بازی شاید بعد از مدتی خستهکننده شوند، اما رزیدنت اویل ۷ همچنان یک موفقیت عالی است.
آیجیان
۱۰۰-۷۷
رزیدنت اویل ۷ المانهایی دارد که نسخهی اول را به یک بازی عالی تبدیل کرد و در عین حال ریسکهای جدیدی را تجربه میکند که فرمول دوستداشتنی و جوابپسدادهی بازی را به یک اندازه هم به آن کمک میکند و هم ضربه میزند. اما این نسخه یکی از بهترین دنبالههایی است که به خوبی توانسته روند آرام اما هیجانانگیز و جو خاص آن را دوباره بازسازی کند.