خودرو
موضوعات داغ

آشنایی با پرفروش ترین اتومبیل های ۶۰ سال گذشته در ایالات متحده

بد نیست بدانید در طی سه چهارم قرن گذشته پر فروش ترین اتومبیل ها در ایالات متحده دارای ویژگی های مشترک زیادی بودند که مهم ترین آنها این بود که اتومبیلی بزرگ و استاندارد باشند ودر ایالات متحده کار طراحی آنها به انجام رسیده باشد و علاوه بر مدل سدان مدل های استیشن واگن ،کوپه و کروکی آنها نیز عرضه شده باشد و بالاخره این که ساخت ایالات متحده باشند.

البته این علاقه مندی از سال ۱۹۷۵ به تدریج دچار تغییر شد چرا که شرایط اقتصادی تغییر کرد.بحران نفتی سال۱۹۷۳ به همراه تورم باعث شد که تمایل و علاقه مندی بیشتر مردم به سوی اتومبیل های اندازه متوسط که قیمت ارزان تری داشتند هدایت شود و همین عوامل باعث گردید الدزمبیل کاتلس ۱۹۷۶ به عنوان پر فروش ترین اتومبیل انتخاب شود وبرای اولین بار بود که مدل سدان در مقایسه با انواع کوپه لوکس از فروش پایین تری برخوردار شد،چون کوپه های لوکس بیشتر مورد توجه جوانان و یا خانواده های تک فرزند بود که در آن دوران از رشد خوبی برخوردار بودند.

بحران و شوک دوم نفتی در سال ۱۹۷۹ باز هم منجر به آشفتگی و نابسامانی اقتصادی در ایالات متحده گردید به طوری که میزان بیکاری در سال ۱۹۸۲ به رقم بی سابقه ۱۰/۸ درصد رسید که این امر بیش از پیش مشتریان و خریداران را به سوی اتومبیل های کوچک روانه کرد که نتیجه آن انتخاب فورد اسکورت در سال۱۹۸۲ و مجددا برای سال های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ به عنوان پر فروش ترین اتومبیل در ایالات متحده بود.

در سال۱۹۸۹ شرایط رو به بهبودی گذاشته بود و دیگر فورد اسکورت که آمریکایی ها آن را قوطی  تن نام گذاشته بودند بهنظر کافی نمیرسید و مردم در جست و جوی اتومبیل بزرگ تری بودند آن هم یک سدان اندازه متوسط کخ به همین دلیل اولین نسل فورد تاروس به عنوان پر فروش ترین اتومبیل در ایالات متحده انتخاب شد.فورد تاروس،هوندا آکورد و تویوتا کمری که همگی از انواع سدان هستند از آن تاریخ تاکنون ابن لقب را حفظ کرده اند .

حال به معرفی پرفروش ترین های ۶۰ سال گذشته می پردازیم.

شورولت ۱۹۴۹

این اتومبیل ،از نظر میزان فروش فورد را پشت سر گذاشت و این کار را از سال ۱۹۳۶ به این طرف انجام داده بود.این مدل در واقع اولین مدل کاملا جدید از شورولت در دوران بعد از اتمام جنگ دوم جهانی بود. خصوصیات آن عبارت بودند از خطوط بدنه کاملا مشخص،طرح برجسته و بسیار زیبای پشت ماشین که باعث جذابیت زیاد آن به خصوص در بین افراد ثروتمند شده بود

شورولت ۱۹۵۲(جنگ کره)

بروز جنگ کره باعث کاهش فروش اتومبیل در ایالات متحده گردید و با وجود این که شورولت توانست رقبای سر سخت خود را کنار زده و مجددا به عنوان پر فروش ترین اتومبیل در ایالات متحده شناخته شود ،اما سهم قابل توجهی از بازار را از دست داد چون بخشی از تولیدات جنگی روی دوش کارخانه شورولت قرار گرفته بود.

فورد ۱۹۵۷ حضور قدرتمندانه

شورولت ۱۹۵۷ سمبل یک اتومبیل کلاسیک آمریکایی بود و برای بسیاری از افراد دشوار بود که بپذیرند شورولت که از سال ۱۹۳۵ همواره لقب پر فروش ترین اتومبیل ها را به خود اختصاص داده بود،نتوانسته بر رقیب دیرینه خود غلبه کند و حالا نوبت فورد بود که با فروش ۲۸ هزار و ۴۵۴ دستگاه اتومبیل بیشتر از مدل های فرلاین، کراون ویکتوریا و CUSTOMS توانست بر شورولت پیشی بگیرد.

شورولت ۴۰۹ سال ۱۹۶۲

اغلب شورولت هایی که در سال های دهه ۱۹۶۰ به فروش رسیدند که تعدادشان از یک میلیون دستگاه نیز فراتر می رفت،دارای موتور هایی با بلوک کوچک بودند و آنهایی که ارزو داشتند که موتور قدرتمند و پر طنینی داشته باشند در جست و جوی بلوک سیلندر برزگ که در آن زمان به ۴۰۹ شهرت داشت،بودند که در سال ۱۹۶۲به بازار آمد و قدرت آن به گونه ای بود که می توانست ظرف مدت ۶/۳ ثانیه سرعت خود را به ۹۶ کیلومتر برساند و مسافت ۴۰۰ متر را در مدت ۱۴/۹ ثانیه طی کند. در مقایسه انواع دارای بلوک سیلندر کوچک بوده و به ۲۷۳ معروف بودند ،شتاب ۱۲/۸ ثانیه داشتند و برای کسب سرعت ۹۶ کیلومتر و مسافت ۴۰۰ متر را در مدت ۲۰/۳ ثانیه طی می کردند.

شورولت ایمپالا ۱۹۶۵ پر فروش ترین مدل اتومبیل آمریکایی برای تمام دوران

فقط در طول سال ۱۹۶۵ بیش از یک میلیون دستگاه از این مدل فروخته شده که رکوردی غیر قابل شکستن به نظر می رسد ،چون هیچ مدل اتومبیل دیگری تا کنون نتوانسته به این رکورد در طی یکسال دست پیدا کند.مدلی از آن را که در تصویر مشاهده می کنید به صورت دو در و به رنگ آبی متالیک بوده که خریدار نام آن را بلوزت (BLUEZETTE) گذاشته و از نوع فست بک است.

فورد گالاکسی ۱۹۷۰

دومین مدلی از فورد که توانست رکورد پر فروش ترین اتومبیل را در ایالات متحده به دست آورد، مدل گالاکسی بود که دومین سال حضورش در بازار بود ولی در ۱۹۷۰ توانست به این مهم نائل شود.

طرح ظاهری آن بسیار ساده بوده و چهار گوشه کاملا صاف و هموار داشت و البته نقطه قوت آن چابکی و برخوردار بودن از واکنش سریع بود. توفیق این مدل در آن سال ناشی از اعتصاب ۶۷ روزه کارگران کمپانی جنرال موتورز بود که باعث کاهش ۲۵۰هزار دستگاهی تولید آن کمپانی گردید.

الدز مبیل کاتلس ۱۹۷۶

الدز مبیل کاتلس یک اتومبیل کوپه دو در، از مدل های قدرت مند سال ۱۹۷۶ بود که به همراه فورد تندربرد، شورولت مونت کارلو و کرایسلر کوردوبا که همگی دارای موتوری کشیده و پروفیلی کوتاه بودند از جذابیت زیادی برخوردار شدند.

این مدل الدزمبیل بعد از ۶ نسل و استفاده از پلتفرم های مختلف به عنوان ۱۵ اتومبیل پر فروش جهان انتخاب شدند .

شورولت ایمپالا ۱۹۷۷

اتومبیلی که آمریکاییان عاشق آن بودند و هنوز هم چند تایی از آن در خیابان های تهران بعضیا به چشم می خورد، فقط همین اتومبیل بود که توسط نشریه موتور ترند به عنوان اتومبیل سال انتخاب شد و در همان سال نیز جایزه پر فروش ترین اتومبیل ایالات متحده را نیز  دریافت کرد .

کمپانی شورولت طرح شورولت کاپریس / ایمپالا را برای آقای ((جینی کرگ)) فرستاد تا او مدلی را برای سال ۱۹۷۷ طراحی کند و او ۱۰۰ میلی متر از پهنا و حدود ۳۰۰ میلی متر از طول آن کاست و همینطور ۲۵۰ کیلوگرم هم از وزن آن را کاهش داد.

ماحصل این اقدامات مدلی بود که حرکتی بسیار خوب داشت و به عقیده بسیاری بهترین شورولتی بود که تا آن زمان ساخته شده بود به طوری که میزان فروش آن در سال اول به ۶۵۷ هزار و ۱۵۱ دستگاه رسید که باعث شد افتخار از دست رفته را از الدز مبیل باز پس گیرد.

الدز مبیل کاتلس ۱۹۷۹

الدز مبیل کاتلس ۱۹۷۹ دارای موتور ۸ سیلندر V شکل دیزلی به حجم ۲۲۰ اینچ مکعب بود که توان تولیدی آن ۹۰ اسب بخار و حد اکثر گشتاور آن ۱۶۰ پاوند بود.

مدل بنزینی این اتومبیل که دارای موتور ۳۵۰ و ۸ سیلندر بود مشکلات عدیده ای در مورد سرسیلندر داشت.

فورد اسکورت ۱۹۸۲

دوران سختی بود. این فورد اسکورت کوچک ترین اتومبیل آمریکایی در طی ۶۰ سال بود که موفق شده
((پرفروش ترین)) اتومبیل شود و همین طور اولین اتومبیل آمریکایی دیفرانسیل جلو بود که در این فهرست جای گرفت. در بازار جهانی فورد اسکورت مدل ۲۰۰۳ لقب پنجمین اتومبیل پر فروش جهان را به خود اختصاص داد و مدل ۱۹۸۲ آن تبدیل به اتومبیلی جهانی بزای مردمان ایالات متحده گردید.

این فورد که با یک موتور ۱/۶ لیتری یک میل سوپاپ و نسبتا پر سرعت و سرو صدا به بازار عرضه شده بود، فقط ۶۸ اسب بخار توان تولیدی داشت و به همین دلیل لقب دیگری نیز به آن تعلق گرفت که عبارت بود از ((کند ترین اتومبیل پر فروش ایالات متحده)).

فورد تاروس ۱۹۹۰

تقسیم کردن بازار، در سال ۱۹۹۰ مدل های متعددی در بازار حضور داشتند و نزدیک ترین و جدی ترین رقبای آن هوندا آکورد و تویوتا کمری بازار را تا حدود زیادی از تاروس گرفته بودند و به همین دلیل فورد تاروس توانست با حداقل سهم بازار به عنوان پر فروش ترین اتومبیل در ایالات متحده انتخاب شود.

سال بعد از آن یعنی ۱۹۹۱ هوندا توانست با اندکی برتری تبدیل به پر فروش ترین اتومبیل در ایالات متحده شود ولی مجددا در سال ۱۹۹۲ فورد تاروس مقام از دست رفته را به خود اختصاص داد و این رقابت راه را برای تویوتا کمری باز کرد.

فورد تاروس ۱۹۹۶ SHO

آخرین اتومبیل پر فروش آمریکایی با موتور ۸ سیلندر V شکل.

البته موتور اصلی که برای این اتومبیل در نظر گرفته شده بود یک موتور  ۶ سیلندر V شکل به نام دوراتک DURATEC، کار مشترک فورد و یاماها بود که در مدل ۸ سیلندر به همان موتور ۲ سیلندر اضافه شده بود و دارای دو میل سوپاپ در بالا و ۳۲ سوپاپ در با زاویه قرار گرفتن سیلندر ها ۶۰ درجه بود

حداکثر میزان نیروی تولیدی ۲۳۵  اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۳۰ پاوند بود.

۱۲ سال با کمری

در سال ۱۹۹۱ تویوتا با مدل کمری توانست خود را مطرح کند و کماکان این برتری را حفظ کرده و به استثناء سال ۲۰۰۱ که هوندا آکورد برتری قابل ملاحظه ای به آن داشت در تمامی این دوران همواره یکی از محبوب ترین اتومبیل های موجود در ایالات متحده بوده است.

مدل های مختلف کمری همواره جزء گران ترین اتومبیل های پر فروش در ایالات متحده بوده اند و مدل هیبریدی آن نیز که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد تا کنون جزء پر فروش ترین اتومبیل  در ایالات متحده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن