بررسی بازی Final Fantasy XV
بازی ویدئویی به سبک نقشآفرینی اکشن که توسط شرکت اسکوئر انیکس در نوامبر ۲۰۱۶ برای کنسولهای پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان منتشر شده است.
مطمئناً ضرری ندارد که همه آنها در نبرد کاملاً صالح باشند. با فرض اینکه شما وسایل آنها را به روز نگه دارید و بیش از حد سطح سطح شما را با چوب خیره کننده بهم نمی زنید ، آنها به طور کلی تقریباً به همان اندازه که می خواهید ، می کشند ، که البته در استفاده از اندازه های متوسط و بزرگ بسیار عالی است.آنها بین هرگونه جادو و سلاحی که نسبتاً هوشمندانه مجهز کرده اند ، جابجا می شوند و حتی اگر ناتوان باشند ، شما را روی پای خود می کشند.
گرچه نوکتیس از نظر آماری کاملاً دورتر ، اما سه بخش وی کم و بیش مانند برابری خود احساس می کنند. این که سودمندی آنها باعث می شود نبردها شبیه به غوغا های چرخان سبک Avengers نباشند ، تنها نتیجه مهم نیست. همچنین باعث می شود آنها احساس حیاتی داشته باشند و مضامین نزدیکی و برادری را تقویت کنند که ستون فقرات داستان را تشکیل می دهد.
پرنس ناکتیس و دوستان (یا به عبارتی محافظان) او، هر یک قابلیت های خاص خود را دارند و در مبارزات، یا طی ماجراجویی های گروه، مهارت های مختلفی را از خود به نمایش می گذارند. با این همه، شخصیت پردازی هر چهار شخصیت، دقیقاً همان چیزی است که به دفعات در صنایع فیلم و هالیوود دیده ایم و در کلیشه ای ترین حالت خود قرار دارد.
باهوش و اهل دانش
ایگنیس مغز متفکر گروه است و با مشاوره های به جای خود، پرنس ناکتیس جوان و بی خرد را به سمت کسب دانش کافی برای شکست دشمنان و به دست گرفتن کنترل امور هدایت می کند. پرامپتو هم ضعیف ترین شخصیت گروه به شمار می رود که البته نقش کمرنگ آن، با افزودن ماهیتی طنزی شده است.
با آگاهی از ویژگی های شخصیتی هر نفر، دیگر حدس نقش آنها طی مبارزات کار چندان دشواری نیست و گیمر هم می تواند با صدور فرمان های مختلف، استراتژی های گوناگونی را به کمک آنها، به کار ببندد. گذشته از این که سه کاراکتر فرعی به صورت خودکار وارد مبارزه با دشمنان می شوند، شما این توانایی را دارید تا برخی از اعمال آنها را کنترل کنید و سپس، حملاتی زنجیره ای را روی دشمنان پیاده کنید.
مسیر داستانی
داستان بازی در روایت و پیشبرد خود اصلا عجول نبوده و با صبر و حوصله تمام تمام اتفاقات را با دلیل و منطق به شما توضیح میدهد و در پایان هم احتمالا سوال بی پاسخی نخواهید داشت. داستان همچنان بار احساس زیادی دارد و با آن که هدف اصلی شما پیروزی در یک جنگ بیرحمانه است، اما از اواسط بازی بیشتر سرنوشت شخصیتها برایتان مهم خواهد بود تا پیروزی یا شکست در جنگی که بازی آن را برای شما روایت میکند; این یکی از عناصر و ویژگیهایی است که در اکثر نسخههای این فرنچایز وجود دارد یعنی ایجاد حس همذات پنداری میان کاراکترها و گیمر و مهم شدن آنها برای بازیباز در طول بازی.
در Eos پنج حکومت وجود دارد که دوتا از بزرگترین و قدرتمندترین آنها Niflheim و Lucis هستند. امپراطوری Lucis از از نعمتی خدادی به نام Crystal برخوردار است و به همین دلیل همواره با Niflheim در نزاع و درگیری است. پادشاه Regis Caelum که پادشاه Lucis است تصمیم میگیرد طی یک اقدام صلح آمیز، درگیری بین این دو ایالت بزرگ را تمام کند.
Noctis، پسر پادشاه Regis از کودکی با Lunafreya، ملکه Tenebrae بزرگ شده و به یکدیگر علاقه دارند. Regis تصمیم میگیرد ناکتیس را به آنجا فرستاده تا با Lunafreya ازدواج کند و این خاتمهای بر درگیریها باشد. قبل از سفر ناکتیس به نیفلهیم، پدرش او را به عنوان جانشین خود انتخاب کرده و سپس او را به همراه ۳ فرد مورد اعتماد که دوستان ناکتیس هستند راهی سفر میکند.
پرنسس
در طول بازی کاملا با نحوه آشنایی او با Lunafreya و چگونه علاقهمند شدنشان به یکدیگر و ویژگیهای شخصیتی او کاملا آشنا میشویم و علاوه بر اینها با این پادشاه جوان از ابتدای بازی که یک جوان کاملا خام و بیتجربه است تا پایان بازی که یک پادشاه میانسال و با تجربه است همراه هستیم و ماجراهای زیادی را با او تجربه میکنیم و کاملا با شخصیت او انس میگیریم.
۳ دوست دیگر شما هم که Prompto،Gladius و Ignis نام دارند در طول بازی سعی بر همراه شدن و انس گرفتن با شما را دارند که به شخصه معتقدم Gladius میتواند به خوبی خودش را در دلتان جا بدهد اما Prompto و Ignis چندان شخصیتهای دلچسبی نیستند و تقریبا میتوان گفت Ignis پرداخت بسیار ضعیفی دارد و چندان از لحاظ همذاتپنداری برایتان فرقی با NPCهای بازی نخواهد داشت.
استحکام بیشتر این حس غوطه وری ، قدرت فنی و هنری است که همه را به زندگی می کشاند. هرگز با مقیاس و جزئیات جنجالی نکنید ، Final Fantasy XV به طور مداوم و کاملاً زیبا است. مسافت طولانی ترسیم و نورپردازی خوب روز باعث می شود دشتهای باز لوسی احساس هوای مطبوع و پر جنب و جوش داشته باشند ، اما نه به قیمت کیفیت بافت.
طلسم
جلوه های طلسم و ضربه ای به یک درخشش صیقل داده شده است ، و حتی ابتدایی ترین علوفه های سطح پایین دشمن جارو با جزئیات کمی برای انتخاب است. این امر به ویژه هنگام بازی با PS4 Pro در حالت رزولوشن بالا در تلویزیون ۴K آشکار می شود. صاحبان حرفه ای بدون مجموعه ۴K می توانند وضوح استاندارد را انتخاب کنند ، که به نظر می رسد قابل مقایسه با PS4 معمولی است اما کمی صاف تر عمل می کند. مهم نیست که مجموعه خود را ، هر چند ، دیدن غول های آهن ، Behemoths ، و Chocobos در این سطح از وفاداری یک درمان بزرگ است.
اما وقتی مرا به سناریوهای خطی و تندخوها ، فضاهای منقبض شده تبدیل کند که نبرد ساده گرایانه را در هرج و مرج فرو می برد ، خون من کمی جوش می آورد. در اینجا خیلی خوب است ، خیلی قلب – به خصوص در روابط بین نوکتیس و برادران قسم خورده اش. این فقط با برخی تغییرات و سازش هایی همراه است که در بعضی مواقع برای این طرفدار طولانی مدت Final Fantasy دشوار بود که با آن روبرو شود.
دید سایت های معتبر به بازی
گیمزبیت: ۹۰ از ۱۰۰
بازی مشکلات خاص خودش را دارد، ولی این بازی آنقدر لحظات منحصربهفردی دارد که میتوان از این مشکلات چشمپوشی کرد. نبردهای بازی بسیار عمیق، روان و سینمایی هستند و جهان باز بازی هم مملو از فعالیتهای ریز و درشتی است که میتوانید آنها را انجام داده و سرگرم شوید. اگر از Final Fantasy XIII به دلیل خطیبودن بیش از حد و نداشتن فعالیتهای جانبی متنفر بودید، نسخه جدید تمامی این مشکلات را رفع کرده است.
پالیگان: ۹۰ از ۱۰۰
در فاینال فانتزی ۱۵ مواردی را مشاهده خواهید کرد که ممکن است برایتان آزاردهنده باشد و برخی تصمیمات سازندگان در مورد بازی برایتان عجیب خواهند بود. با این حال زمانی که به صورت کلی به بازی نگاه کنید، موارد مثبت آن بیشتر به چشم میآید. در این بازی به مفاهیمی چون دوستی اشاره میشود و ماجراجوییهای آن بسیار سرگرمکننده هستند و همین عوامل هم باعث شدهاند تا عاشق این بازی باشم.
گیماینفورمر: ۸۵ از ۱۰۰
فاینال فانتزی ۱۵ با تمامی بازیهای نقشآفرینی و جهانبازی که تا به امروز تجربه کردهام متفاوت و شاید در بازی یک سری مشکلات وجود داشته باشد، ولی در کل با یک ماجراجویی عظیم روبرو هستیم. پس از اینکه چند روز بازی را تجربه کردم، واقعا از آن لذت بردم و یک سری صحنههای بسیار بهیادماندنی در طول این ماجراجویی برایم خلق شدند.
بنده که اسکوئر انیکس تصمیم گرفت برای Final Fantasy XIII دنبالههای متعددی بسازد خیلی با آنها موافق نبودم. با این حال الان دوست دارم که آنها این تصمیم را برای نسخه جدید هم اعمال کرده و اقدام به ساخت دنبالههایی با کیفیت بازی اصلی برای این اثر کنند.
آیجیان: ۸۲ از ۱۰۰
فاینال فانتزی ۱۵ ویژگیهای مثبت بسیار زیادی دارد و شاهد روابط عاطفی عمیقی بین نوکتیس و همراهانش هستیم که به شخصه از آنها لذت بردم. اما واقعیت این است که بازی برای من که یک طرفدار بسیار قدیمی سری هستم، تغییراتی داشته که ارتباط برقرار کردن با آنها برایم کمی دشوار بود.
گیماسپات: ۸۰ از ۱۰۰
به نظر من هم طرفداران جدید و هم قدیمی از برخی جنبههای بازی ناراحت خواهند شد؛ جنبههایی مثل داستان نه چندان عمیق. با این حال نمیتوان این واقعیت را که فاینال فانتزی ۱۵ یک بازی بزرگ و جذاب است، انکار کرد. با اینکه گاهی کاراکترهای بازی ناامیدتان میکنند، با این حال دنیای زیبای آن و چالشهای جذابش این نقص را به بهترین شکل جبران میکنند.