بررسی بازی Disco Elysium
شما در گیم پلی بازی از خواب بیدار شده اید در کف اتاق هتل ها با خماری که ویرانگر آن بوده و ممکن است مرده باشید. شما به یاد نمی آورید که در کجای شهر هستید یا شب گذشته چه اتفاقی افتاده است. ظاهرا شما یک کارآگاه هستید ، در شهر برای حل یک قتل ، اما شما مانند پلیس احساس نمی کنید. احساس می کنی ؟
کارآگاهی با عمق غیرقابل تصور
این بازی دارای آمار ، چک های مهارتی ، همراهان ، کارها و رابط های الهام گرفته شده از CRPG های کلاسیک Infinity Engine و بازی های نقش آفرینی است. اما همچنین با رمان های بصری و ماجراهای نقطه و کلیک مشترک است ، با گفتگوهای متراکم و انشعاب و امکان ارعاب ، جذابیت یا ضرب و شتم راه خود را از طریق موقعیت های فریبنده از طریق چندین رمان با ارزش و درخشان عجیب ، پر جنب و جوش گفتگو. در اینجا هیچ مبارزاتی با سبک Gate Baldur وجود ندارد: همه چیز از طریق بررسی مهارت ، گفتگو و متن اتفاق می افتد ، از جمله زمانی که همه چیز خشن می شود.
مسیر شروع
در نقش یک کارآگاه در شهری به نام رواکول قرار میدهد و از همان شروع بازی برای شما مشخص میشود که شخصیت اصلی بازی، اصلاً یک کارآگاه تیپیکال و معمولی نیست. کارآگاه داستان، فردی با ذهنی بسیار مشوش و وابسته به نوشیدنیهای الکلی است که بعد از یک شب بسیار بد، در اتاق رزرو شدهاش در هتل بیهوش شده و حالا که به هوش آمده، تقریباً هیچ چیزی را در مورد خود، گذشتهاش، شغلش و… به یاد نمیآورد. بعد از به هوش آمدن و سر و کله زدن با صحبتهای عجیب و غریب اجزای مختلف ذهن مغشوشش، بالاخره او موفق میشود که لباسهای کارش را کامل پوشیده و یک لنگه کفشش را پیدا کرده و از اتاقش بیرون برود.
بعد از صحبت با یکی دو نفر از افراد حاضر در هتل و البته مسئول پیشخوان هتل، او متوجه میشود که ظاهراً برای رسیدگی به یک پرونده قتل به این هتل آمده و موضوع پرونده نیز فردی است که در پشت هتل از یک درخت حلق آویز شده است. پس از آن، او با فردی به نام کیم کیتسوراگی مواجه میشود که ظاهراً دستیار او در امور کارآگاهی است و قرار بوده در حل این پرونده به او کمک کند. با این مقدمه بازی رسماً با هدف رسیدگی به این پرونده قتل شروع میشود.
بازیکن
هر لحظه شخصیت در موقعیتی قرار میگیرد که حرفها و سلامت روانش به شدت زیر سوال است و تلاشهای بازیکن برای بازگرداندن این شخصیت به حالت طبیعی در هر محله جدید از Martinaise با یک تکه نگران کننده جدید از پازل گذشته این شخصیت رو به رو میشود.
به هر سبک و سیاقی که بخواهید کار را پیش ببرید دست شما کاملاً باز، این سطح از آزادی عمل با این میزان از پیامد در پیشبرد داستان را به شخصه در هیچ ساخته دیگری سراغ ندارم به طوری که انتخابهای یک بازیکن در همان یک ساعت اول میتواند کارش را یکسره کند در حالی که بازیکن دیگری به یک ماجراجویی چند ده ساعته مشغول میشود.
گروه ها در بازی
چهار گروهی مهارتی در شروع بازی انتخاب میکنید، مشخص میکند که مهارتهای آن دسته نهایتاً تا چه سطحی قابل ارتقا هستند. توجه کنید که این بازی مثل نقش آفرینیهای رایج نیست که در آن سعی کنید شخصیت خود را به طور متعادل ارتقا دهید. اکثر اوقات، بهتر است که در چند زمینه خاص شخصیت خود را تقویت کنید تا بتوانید در بازی بهتر پیشروی کنید. از این رو باید به این موضوع توجه زیادی در بازی داشته باشید.
محیطهای مختلف زیادی را در بازی مشاهده خواهید کرد. در ضمن علاوه بر شخصیت کیم کیتسوراگی که همکار شما محسوب میشود، در بخشهایی از بازی شخصیتهای دیگری نیز شما را همراهی خواهند کرد.
نکته جذاب ماجرا آن جاست که اتفاقات مختلفی که به خصوص توسط این Skill Check ها انجام میگیرند، بسته به انجام شدن یا نشدن، تأثیر بسیار بالایی بر داستان بازی دارند و میتوانند به طور کلی سرنوشت بازی را تغییر دهند. همانند اکثر بازیهای نقش آفرینی میتوانید در این بازی نیز از Save Scam کردن و سیو کردن لحظه به لحظه بازی استفاده کنید و آنقدر یک بخش را تکرار کنید تا شانس با شما یار باشد ولی توصیه میکنم که به هیچ وجه بازی را به این شکل انجام ندهید و در عوض اجازه بدهید تمامی موفقیتها و عدم موفقیتهای شما در کنار هم قرار بگیرند.
شخصیت ها
شخصیتهای فرعی که در بازی با آنها رو به رو میشوید، شخصیت پردازی ویژه و مخصوص به خود را دارند. روی تکتک قسمتهای مختلف بازی فکر شده است و تقریباً هیچ شخصیتی را پیدا نمیکنید که صرفاً بیهوده در محیط بازی قرار گرفته باشد. هر کدام از این شخصیتها داستان مخصوص به خود را دارند و با پیگیری داستان آنها، میتوانید پرده از رازهای مرموز دنیای بازی بردارید. نکته مهم دیگر هم این جاست که تکتک رفتارهای شما و تصمیمهایی که میگیرید، روی سرنوشت شخصیتها تأثیرگذار است.
انتخابهای شما میتواند منجر به کشته شدن یک شخصیت شده و یا مشکل او را برطرف کند. تمامی این مسائل بر عهده شماست. بدیهی است که سرنوشت هر شخصیت ممکن است روی بعضی از شخصیتهای دیگر هم اثر بگذارد. این جاست که به توانایی بسیار بالای نویسندگان بازی برای تهیه داستانی تا این حد عمیق و پیچیده پی میبرید، تا حدی که بعضی از داستانهای فرعی بازی خود پتانسیل این را داشتند که در یک بازی دیگر به عنوان موضوع اصلی استفاده بشوند. ضمن این که باید توجه کنید که بازی ترکیبی از شخصیتهای عجیب و غریب و دنیایی خاص است و همین موضوع نکتهای است که باعث جذابیت بازی میشود.
انیمیشن بودن
شخصیتهای مختلف با توجه به رفتار کلی شما عکسالعمل نشان نمیدهند بلکه با توجه به تأثیر این رفتارها بر خودشان است که نسبت به شخصیت تحت کنترل بازیکن واکنش نشان میدهند، زرنگ بازی شاید جاهای زیادی کار را پیش ببرد.در انتها لازم به ذکر است که اگر حوصله خواندن متنهای طولانی را ندارید، تنها گروهی هستید که این عنوان مناسب حال آنها نیست.
طراحی بصری بازی دیسکو الیسیوم هم با جنبه تماتیک آن کاملاً همپوشانی دارد، شخصیتها و محیطها به شکل طراحی شدهاند که به نظر میرسد توسط کسی نقاشی شدهاند که از همان مشکلات ذهنی نقش اصلی داستان رنج میبرد. این حالت تقریباً روانپریش طراحی در منوها، تصاویر آیتمها و افکار هم دیده میشود، به خصوص در مورد افکار این طراحی جنبه ویژهتری پیدا کرده و هر فکر آشفتهای که از ذهن شخصیت تحت کنترل عبور میکند با تصویری رعبآور و جذاب همراه میشود.
انیمیشنهایی که در هنگام انجام برخی رفتارها نمایش داده میشوند هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند و باعث میشوند تا عنوانی که در اکثر مواقع آن مشغول مطالعه متن بر روی پس زمینهای تیره هستیم، یکنواخت و خستهکننده نشود.
طراحی
بازی طراحی فوقالعادهای دارد که حتی اگر در بخشهایی از آن موفق نشوید، باز هم متناسب با نتیجه عمل شما روند خاص خود را طی میکند و همین عدم موفقیتها باعث باز شدن راههای جدیدی در ادامه مسیر برای شما خواهند شد. از این رو با توجه به این صحبتها ارزش تکرار بازی بسیار بالا میرود زیرا کاملاً بسته به انتخابهایی که در طول بازی دارید، وضعیتهای متفاوتی در بازی پیش میآید.
در این میان پوشیدن لباسهای مختلف، میتواند به طور موقتی تا زمانی که آن لباس را بر تن دارید، یکسری از تواناییهای شما را افزایش دهد. از این رو حتی در زمانهایی که در یک زمینه مهارت بالایی ندارید، میتوانید از طریق انتخاب لباسهای مناسب، کاری کنید که بتوانید Skill Check مربوط به آن بخش را پاس کنید. هر چند وجود چنین چیزی در بسیاری از بازیهای نقش آفرینی طبیعی است
موسیقی بازی دیسکو الیسیوم
یک کاراگاه الکلی و دائم الخمر که بعضاً بخاطر شدت مصرف الکل حتی یادش می رود شغلش چیست! و لنگ کفش اش را کجا انداخته (ماموریت اول بازی پیدا کردن لنگ کفش این کاراگاه مست است). اگر از علاقه مندان به سبک امپرسیونیسم و در عین حال داستان های کاراگاهی هستید، این بازی بهشت شماست. هم شخصیت های بیادماندنی دارد که خصوصیات و اخلاقشان برایتان جذاب خواهد ماند هم به شدت شما را درگیر خود خواهد کرد. بازی در ابتدا برایتان کمی عجیب خواهد بود، نهیلیستی، پلیس های بی اخلاق، دولتی فاسد، جامعه ای فاشیستی، اما وقتی با بازی خومی گیرید، متوجه می شوید که بازی چقدر شوخ و طنزآمیز است.
استودیو ZA/UM با خلق یک اثر روانشناسی و در عین حال سرگرم کننده بخاطر سبک RPG توانسته دوباره سبک اشاره و کلیک را احیا کند. Disco Elysium یک بازی نقش آفرینی اشاره کلیک است که دارای سیستمِ دیالوگی است که اگر به این مدل بازی آشنایی ندارید بازی برایتان به شدت مشکل خواهد شد.
آزادی در دیسکو الیزه فقط به شکل دادن شخصیت شما محدود نمی شود. این ساختار همچنین بسیار باز است و به شما امکان می دهد قتل را به صورت دلخواهانه دنبال کنید ، یا نه ، آنطور که دوست دارید. لیستی از کارها به طور مداوم در دفترچه شما ایجاد می شود و می توانید آنها را به هر ترتیبی که دوست دارید انجام دهید: از جمله مواردی که به پرونده اصلی مرتبط هستند. و همه آنها به هم پیوسته اند ، به این معنی که انجام یک کار قبل از دیگری می تواند راههای تحقیق کاملاً جدیدی را باز کند.
محیط
مارتینایز یک فضای بزرگ و باز است که از چندین منطقه مجزا تشکیل شده است و حجم وسیعی از مواد برای برقراری ارتباط با آنها ، افراد برای گفتگو با آن ، و جستجوی انتخاب بسیار جالب است. شما در مورد یک بلوک آپارتمان ویران شده ، یک ساحل یخ زده ، یک محوطه در حال فرو ریختن ، یک حوضخانه و سایر مکان های مناسب و باریک که همه آنها توسط آن هنر زیبا به وجود آمده اند ، تحقیق خواهید کرد – برای ذکر نکردن موسیقی جوی ، روشنایی و طراحی صدای محیط . این جایی است که شما واقعاً می توانید در آن گم شوید.
نحوه انجام وظایف و حل جرائم به شخصیت شما بستگی دارد. اگر از نظر جسمی ، از نوع اکشن برخوردار باشید ، با روشی مستقیم و پرخاشگرانه با آن ها مقابله خواهید کرد. اما اگر شخصیت شما روانی یا همدلی است ، ممکن است یک راه حل ظریف تر پیدا کنید.
مهم ترین چیز در دیسکو الیسیوم
مهم است که ، هر نوع بازیکن مورد توجه قرار می گیرد. در تجربه من شما به دلیل روشی که شخصیت خود را ساخته اید هرگز به دیوار آجری نخواهید رسید. این امر باعث می شود Disco Elysium به یک RPG فوق العاده رضایت بخش تبدیل شود ، زیرا اگر می خواهید روشی خاص بازی کنید ، جای خود را در جایگاه اول قرار می دهد.
نکته دیسکو الیسیوم این است که تجربه من از آن برای من کاملاً بی نظیر است ، از جمله انواع مهارتها ، آمارها ، افکار و گفتگوهای مختلف ، گیج کننده است. شما می توانید پنج بار از طریق آن بازی کنید و هنوز هم همه چیز را نمی بینید ، بنابراین تجربه کسی برای ارزیابی وجود ندارد. اما با اطمینان می توانم بگویم که اگر از عمق ، آزادی ، شخصی سازی و داستان پردازی استفاده کنید یکی از بهترین RPG های PC است.
دید سایت های معتبردنیا به بازی
GameSpot
۱۰۰ از ۱۰۰
بازی دیسکو الیسیوم یک بازی جنونآمیز با داستانی کاراگاهی است که در آن پرونده اصلی که باید کنکاش کنید، در مورد فردی نیست که مرد آویختهشده از درخت را در وسط شهر به قتل رسانده است، البته خود این امر نیز پر از رازهای گوناگون و ایدههای هیجانانگیز است که به تعلیق بازی افزوده است؛ بلکه در اصل در مورد جستوجو و اکتشاف ایدهها به همراه نحوهای که در مورد قدرت و مصونیت و شکلگیری خودمان فکر میکنیم با درجات مختلفی از خودمختاری در جامعه خود است.
IGN
۹۶ از ۱۰۰
ترکیبی منحصر به فرد از روایت تخیلی شبه نوآر (Noir) کاراگاهی، نقشآفرینی سنتی به شیوه کاغذوخودکار (Pen-and-paper) و همچنین پیادهکردن نمود بیرونی تئوری هستیگرایی (Existentialism) است. طرح پُرگره بازی، شخصیتهای به یادماندنیآن و عمق انتخابهایی که در آن میکنید همگی دست به دست هم دادهاند که تجربهای را انجام دهیم که تا مدتها از ذهنمان پاک نخواهد شد. به غیر از یکسری مشکلات جزئی میتوان گفت این بازی به تمامی هدفهایی که در راستای آنها تلاش کرده رسیده است.
Game Debate
۹۵ از ۱۰۰
از بازی خوشم آمد؛ با اینکه از قسمت عمده آن سر در نیاوردم. بازی دیسکو الیسیوم با وجود اینکه به طور عمده از دیوارهای متنی تشکیل شده، تجربهای گیرا است. اگر قرار باشد صادقانه بگویم این بازی تنها عنوانی است که در آن به هیچوجه نمیتوانستم بگویم کاراکتر من در موقعیت بعدی چه کار خواهد کرد چرا که احساس کردم آنطور که باید او را نمیشناسم که البته این مورد به خاطر طراحی خوب بازی است. کاراکترتان را در بازی Disco Elysium با تصمیماتی که میگیرید خواهید شناخت؛ تصمیماتی که درست مانند زندگی واقعی به نوعی او را معرفی میکنند.
GamingTrend
۹۵ از ۱۰۰
توصیف بازی دیسکو الیسیوم سخت است؛ اما پیشنهاد تجربهکردن آن به همه مقولهای است که بسیار آسان میتوان انجام داد. این بازی یکی از خلاقانهترین عناوین اخیر محسوب میشود. یک بازی نقشآفرینی که با وجود فضای شرارتآمیزش پر از زیبایی و انسانیت نیز هست. با وجود اینکه تمرکز بازی Disco Elysium روی جنبههای تاریکتر روان آدمی ممکن است سبب شود برخی از آن زده شوند، عمق داستان موجود در بازی و مکانیزمهایش به همراه طراحی بصری زیبا و همچنین نویسندگی خوب، ما را به دنیایی خاص هدایت میکند.
DualShockers
۹۰ از ۱۰۰
بازی دیسکو الیسیوم یک عنوان نقشآفرینی جالب توجه است که بین مکالمه و نبرد، مکالمه را در اولویت قرار میدهد و دنیای خاصی را برایمان معرفی میکند که در آن کنجکاو بودن اهمیت زیادی دارد.
Washington Post
۹۰ از ۱۰۰
به هیچ وجه انتظار نداشتم امسال بازی دیگری پیدا شود که در زمینه نویسندگی به پای بازی «Sunless Skies» برسد و یا در زمینه استفاده از مقوله «نوآر» به پای عنوانی مانند «Neo Cab» برسد؛ اما بازی Elysium هر دو را انجام داده است.