انویدیا جزئیات فناوری Dynamic Boost و Advanced Optimus را شرح داد
این شرکت با قرار گرفتن در زیر پرچم Max-Q خود ، از ویژگیهای جدیدی برای مدیریت بهتر تخصیص لپ تاپ TDP رونمایی می کند و برای اولین بار امکان داشتن G-Sync در لپ تاپ مجهز به Optimus را فراهم می کند. این فناوری های جدید جدا از SKU های جدید سخت افزاری است که امروز رونمایی شده اند – از لحاظ فنی می توانند در هر لپ تاپ GeForce بعدی ساخته شوند.فناوری جدیدی هم مطرح شد که امکان بهرهمندی از G-Sync را در لپتاپهای مجهز به قابلیت Optimus ممکن میکند. فناوریهای مذکور، مستقل از محصولات جدیدی هستند که انویدیا معرفی کرد و قابلیت پیادهسازی در انواع لپتاپهای GeForce آینده را هم دارند.
انویدیا جزئیات فناوری Dynamic Boost
مانند SmartShift ، Dynamic Boost NVIDIA به گونه ای طراحی شده است که از این واقعیت استفاده می کند که در بسیاری از طرح های لپ تاپ ، کارت گرافیک و سی پی یو یک بودجه حرارتی مشترک دارند ، به طور معمول به این دلیل که هر دو از طریق همان مجموعه لوله های حرارتی خنک می شوند.
در عمل ، این کار معمولاً به منظور اجازه دادن به نصب های نصب شده سیستم های نسبتاً نازک و سبک انجام می شود ، جایی که ظرفیت خنک کننده سیستم بیش از TDP یا از سی پی یو یا کارت گرافیک به تنهایی است ، اما کمتر از کل TDP آن دو پردازنده است. با یکدیگر. این امر به OEM ها اجازه می دهد تا حدود متوسط ، اوج و حجم کاری پایدار را طراحی کنند ، در ضمن قربانی برخی عملکرد پایدار به نام لپ تاپ های سبک تر ، فضای کافی برای عملکرد اوج ارائه می دهند.
انویدیا فناوری خود را بهصورتی متمایز از رقبا معرفی کرد. داینامیک بوست قابلیت پیادهسازی در پلتفرمهای متنوع را دارد، درحالیکه اسمارتشیفت AMD تنها در ترکیب پردازندههای اختصاصی AMD APU با پردازندههای گرافیکی همان شرکت کاربرد دارد و بهنوعی یک ابزار برای تبلیغ اکوسیستم AMD به شمار میرود. بههرحال انویدیا شرکتی است که محصولات خود را با هدف هماهنگی با هر دو غول دنیای پردازندهی مرکزی طراحی میکند و باید راهکاری مشترک داشته باشد. درنتیجه، داینامیک بوست قابلیت هماهنگی با پردازندههای اینتل کور و AMD رایزن را دارد و تولیدکنندهها بدون نگرانی از نوع پردازندهی مرکزی، آن را در لپتاپهای مورد نظر خود بهکار میگیرند.
سطح بهبود کارایی سیستم
در واقع ، بسیاری از این طرح ها به اندازه بالقوه عملکرد اوج ، می توانند برخی عملکردها را روی میز بگذارند. از آنجا که بودجه حرارتی یک لپ تاپ معمولاً بیشتر از هر پردازنده منفرد است ، TDP های پردازنده معمولی باعث می شوند که بیشتر از آنچه در غیر این صورت بود ، خودشان را عقب نگه دارند. بنابراین ، همانطور که تفکر پیش می رود ، اگر دو پردازنده در حال به اشتراک گذاشتن یک سیستم خنک کننده مشترک هستند ، چرا محدوده توان خود را بالا نمی برند و سپس آنها بودجه حرارتی سیستم را با روشی هوشمند تقسیم می کنند؟
اطلاعات زیادی دربارهی سطح بهبود کارایی سیستم درصورت استفاده از داینامیک بوست منتشر نشد. بااینحال میتوان پیشبینی کرد که فناوری جدید، امکان استخراج کارایی و قدرت بیشتر را از پردازندههای گرافیکی انویدیا ممکن میکند. اعداد ادعایی، مانند گزارشهای AMD در حدود ۱۰ درصد بهبود کارایی را مطرح میکنند؛ درنتیجه گیمرها درحال حاضر از حداکثر توان ممکن پردازندههای مرکزی و گرافیکی بهرهمند هستند و فناوری جدید، تنها چهار تا هشت درصد توان احتمالی هدررفته را به آنها باز میگرداند.
سیستم خنککنندهی مشترک بین پردازندهها
درنهایت، بهترین پیشرفتها در استفاده از تفاوت بین منحنیهای ولتاژ-فرکانس دو پردازنده دیده میشود. در منحنیهای مذکور، بالاترین نقاط سرعت عموما موقعیتهایی هستند که بیشترین توان را هم مصرف میکنند.پیکربندی سختافزاری برای بهرهمندی از فناوری داینامیک بوست، دشواری زیادی ندارد، اما بههرحال شرکت تولیدکنندهی لپتاپ باید در آن دخالت کند. درنتیجه نمیتوان فناوری را در لپتاپهای کنونی موجود در بازار پیادهسازی کرد. علاوه بر نیاز به طراحی مجدد سیستم خنککنندهی مشترک بین پردازندهها، باید حسگرهایی هم در لپتاپ نصب شود تا نظارتی دقیق بر مصرف توان گرمایی و نیاز هر پردازنده وجود داشته باشد.
درنتیجه، تولیدکنندهها باید در لپتاپهای خود، ماژولهای تنظیم ولتاژ (VRM) با ظرفیتی بالاتر از مقدار عادی نصب کنند تا پردازندهها (خصوصا GPU) با استخراج توان بیشتری در موقعیت مناسب، سرعت کلاک خود را بهبود ببخشند. درنهایت بهینهسازیهای سختافزاری اختصاصی هم باید برای مدیریت کارایی و خنکسازی هر لپتاپ توسعه یابد.
اکوسیستم AMD
در همین حال ، راه حل انویدیا تفاوت اصلی قابل توجه اولین راه حل عمومی را دارد که در چندین سیستم عامل کار می کند. در حالی که SmartShift AMD به منظور ایجاد ترکیبی از APU AMD و کارت گرافیک طراحی شده است – به طور کامل اکوسیستم AMD و پارچه کنترل پلت فرم آنها را بکار می برد – NVIDIA به عنوان یک تأمین کننده پردازنده گرافیکی مشترک برای هر دو سیستم عامل مورد نیاز برای تهیه یک راه حل که با هر دو کار کند. بنابراین Dynamic Boost را می توان با پردازنده های Intel Core و AMD Ryzen به روشی نسبتاً عمومی استفاده کرد و به OEM ها اجازه داد بدون توجه به CPU که از آن استفاده می کنند ، از این فناوری استفاده کنند.
در مورد مزایای عملکرد ، در حالی که NVIDIA هیچ قول بزرگی را نمی دهد ، Dynamic Boost هیچ کمتری به آنها نمی دهد که عملکرد کمی بیشتری از GPU خود داشته باشند. مانند AMD ، اعدادی که به دور خود پرتاب می شوند ، کمتر از ۱۰٪ هستند ، این نشان دهنده این واقعیت است که اکثر بازی ها به طور قابل توجهی از پردازنده و پردازنده گرافیکی مالیات می گیرند ، اما این چهار تا هشت درصد عملکرد بیشتر است که در غیر این صورت بر روی میز باقی می ماند. در نهایت برنده بزرگ در اینجا از مزیت تفاوت نسبی منحنی های فرکانس ولتاژ بین پردازنده ها ناشی می شود ، زیرا بالاترین سرعت سطل همیشه از بهترین منظر گرانترین هستند.
انویدیا جزئیات فناوری Dynamic Boost
گذشته از این ، جزئیات اجرای سخت افزار برای فناوری بسیار ساده است ، اما نیاز به مشارکت فروشنده دارد – بنابراین نمی توان این لپ تاپ های موجود (در این زمینه) را اضافه کرد. علاوه بر نیاز فوری به داشتن یک سیستم حرارتی مشترک ، لپ تاپ ها باید حسگر / تله متری را در محل خود داشته باشند تا از نزدیک وضعیت دو پردازنده و خود سیستم حرارتی را مورد توجه قرار دهند
. همچنین OEM ها باید لپ تاپ های خود را با تنظیمات VRM با ظرفیت بالاتر از حد معمول بسازند تا پردازنده ها بتوانند قدرت اضافی لازم برای ساعت بالاتر (بخصوص GPU) را بکشند. و حتی پس از آن ، تنظیماتی در سطح سیستم مورد نیاز است که می تواند عملکرد خاص و جزئیات خنک کننده یک طراحی لپ تاپ را به حساب آورد.
Dynamic Boost
حداقل نتیجه این است که همه این تنظیمات سیستم عامل OEM یک اتفاق است و Dynamic Boost در سطح نرم افزاری کاملاً شفاف است. بنابراین هیچ پروفایل برای هر بازی ضروری نیست ، و رانندگان NVIDIA می توانند بر اساس مبنای عمومی کار کنند و محدودیت های قدرت / حرارتی را بر اساس آنچه در حال خواندن از حجم کار موجود است تنظیم کنند. طبق گفته NVIDIA ، آنها تنظیمات خود را بر اساس هر فریم انجام می دهند ، بنابراین بسته به این که الگوریتم های NVIDIA چقدر تهاجمی هستند ، فقط به یک دوره زمانی کوتاه نیاز دارد تا بتواند در هر تغییر سریع در بار کار را تنظیم کند.
سرانجام ، لازم به ذکر است که Dynamic Boost یک ویژگی اختیاری است ، بنابراین در نهایت وظیفه OEM ها است که تصمیم بگیرند که آیا می خواهند آن را پیاده سازی کنند یا نه. به دلایل بازاریابی ، NVIDIA آن را تحت ویژگی های Max-Q خانواده خود قرار داده است ، اما فقط به این دلیل که یک لپ تاپ Max-Q به معنای این نیست که می تواند Dynamic Boost را انجام دهد. نکته مهم این است که اگر به هر حال نصب شده برای صدور گواهینامه Max-Q اقدام کند ، اگر آنها یک راه حل حرارتی مشترک داشته باشند ، پس از پخت در پشتیبانی از فناوری در طراحی های لپ تاپ بعدی ، همه چیز وجود دارد.
فناوری ادونسد اپتیموس
دیگر فناوری اختصاصی انویدیا برای پردازندههای گرافیکی لپتاپ، بهنام Advanced Optimus معرفی شد. همانطور که از نام فناوری جدید بر میآید، با نسخهای پیشرفتهتر از فناوری اختصاصی اپتیموس انویدیا روبهرو هستیم. این نسخه، امکان ترکیب G-Sync را با فناوری صرفهجویی در مصرف انرژی، فراهم میکند.
فناوری ادونسد اپتیموس، برخی از قابلیتهای اولیهی اپتیموس را بهصورت کامل کنار میگذارد. بهعنوان مثال دیگر نیازی به عبور فریمها از dGPU برای پردازش مبتنی بر iGPU نیست و میتوان نسخهی جدید را یک فناوری سوئیچ هوشمند دانست. درنتیجه با پیادهسازی نسخهی جدید، نهتنها استفاده از نرخ بازسازی متغیر در لپتاپها آسانتر و گستردهتر میشود، بلکه نقاط ضعفی همچون تأخیر در اپتیموس هم از بین میرود. از آنجایی که فریمها دیگر نیازی به عبور از یک پردازنده برای رسیدن به بعدی ندارند، تأخیر یک فریمی حذف میشود.
اخبار کنونی هیچ اطلاعات فنی زیادی دربارهی ادونسد اپتیموس نشان نمیدهد و انودیا جزئیات را منتشر نکرده است. بههرحال تیم سبز در سال ۲۰۰۸ و با گرافیکهای قابل سوئیچ موسوم به Gen2، ایدهی مشابهی را در سر داشت که کارایی روان لازم را نشان نداد. به محض عرضه شدن فناوری اپتیموس، همهی تولیدکنندهها از آن یا سوئیچ دستی استفاده کردند و ایدهی سوئیچ کردن داینامیک، از بین رفت.
بخش نرمافزاری Advanced Optimus (انویدیا جزئیات فناوری Dynamic Boost)
درحالحاضر هیچ اطلاعاتی از چگونگی برطرف شدن چالشهای ذاتی سوئیچ کردن داینامیک توسط انویدیا در دست نیست، اما بههرحال شرکت ادعا میکند که تجربهی روانتری با فناوری جدید، ممکن میشود. کارشناسان احتمال میدهند تیم سبز، نکاتی را از فناوری اختصاصی eGFX خود در ادونسد اپتیموس بهکار گرفته است. درنهایت تا زمان عرضهی یک لپتاپ مجهز به این فناوری و بررسی عمیق، نمیتوان اظهارنظر شفافی دربارهی چگونگی عملکرد داشت.
درنهایت با معرفی فناوری جدید مشخص شد که انویدیا تصمیم دارد تا قابلیت G-Sync یا همان نرخ بازسازی متغیر اختصاصی خود را برای لپتاپهای بیشتری در دسترس قرار دهد. با پیادهسازی این فناوری دیگر خبری از نقاظ ضعف همچون افزایش مصرف باتری نخواهد بود. البته فراموش نکنید که پیادهسازی ادونسد اپتیموس هم به شرکت سازندهی لپتاپ بستگی دارد، چون نیازمند برخی پیکربندیهای پایهای و سختافزاری خواهد بود.
بخش نرمافزاری Advanced Optimus عملکردی شبیه به نسخهی اصلی دارد. بخش نرمافزاری، وظایف پردازشی را با یک فهرست بررسی کرده و درصورت نیاز، بین پردازندههای گرافیکی سوئیچ میکند. حالت نمای تمامصفحه یا پنجرهای نرمافزار هدف، تأثیری بر عملکرد ادوندسد اپتیموس ندارد.