بررسی بازی Sniper Elite 4
نکات جالب
از پوششهای صوتی کمال استفاده را ببرید
اگر از صدا خفه کن بیبهرهاید، میتوانید از پوششهای صوتی استفاده کنید. مقدار این پوشش را میتوانید از صداسنجی در بالای صفحه مشاهده کنید یا اینکه عمدا صدای بلندی ایجاد کنید که صدای شلیک شما را خفه کند. اگر نزدیک محل تیراندازی مورد نظر شما، یک ژنراتور وجود دارد، آن را خراب کنید تا صدای بلندتری ایجاد کند. البته، دشمنان قطعا به سمت این منابع صوتی کشیده خواهند شد.
از این ژنراتورها میتوان برای از بین بردن دشمنانی که در نزدیکی شما هستند هم استفاده کرد. کافی است بمبی در همان منطقه کار بگذارید یا ژنراتور را به گونهای دستکاری کنید که منفجر شود.
به جستجوی آیتم های دورن بازی باشید
بازی Sniper Elite 4 به مدارک و نامهها علاقه زیادی دارد. در مناطق مختلف بازی، اعم از روز میزها، درون چادرها و جیب سربازان، نامهها و مدارک گوناگونی پیدا خواهید کرد. در پایان هر مرحله، بازی به شما اطلاع میدهد که تا چه حد در جمع آوری این آیتمها موفق بودهاید و البته، در ازای جمع آوری آیتمها، تروفی دریافت خواهید کرد.
به مشخصات اسلحه یک نگاه بندازید
همانند دیگر بازیهای شوتر، شما در Sniper Elite 4 نیز میتوانید اسلحه دشمنان شکست خورده خود را بردارید. اما بر خلاف اکثر بازیهای شوتر، بازی Sniper Elite 4، مشخصات کامل اسلحه را به شما ارائه میدهد و شما با مقایسه اسلحه دیگر با سلاح خودتان، میتوانید در انتخابهای خود تجدید نظر کنید.
عقاب ها را رو پیدا کنید
در بازی، علاوه بر مدارک و نامههای مختلف برای جمع آوری، عقابهای سنگی در سراسر مراحل مخفی شدهاند که باید به آنها شلیک کنید. توجه کنید که برای شلیک کردن به این عقابها، از گلولههای بیصدا استفاده کنید یا منتظر پوشش صوتی بمانید.
اسنایپر
نقشه بازی نیز از شماره های قبلی وسیع تر است، به طوری که این شهر کوچک از بزگترین شهرِ عنوان Sniper Elite 3 به میزانِ سه برابر بزرگتر است! یکی دیگر از چیزهایی که در سری بازی Sniper Elite همیشه مورد توجه قرار داشت، توجه به جزییات به هنگام کشتن افراد و آهسته نشان دادن صحنه ی مرگِ آنها بود!
خبر خوب این است که در Sniper Elite 4 صحنه های آهسته پیشرفت قابل توجهی کرده است. به طوریکه نه تنها به هنگام اصابت گلوله شما شاهد صحنه آهسته خُرد شدن استخوانهای دشمن هستید بلکه به هنگام کشتن دشمنانِ خود با دستان خالی نیز میتوانید شاهد چنین صحنه های جذابی باشید.
بازی
بازی Sniper Elite 4 را به عنوان یک بازی مخفی کاری خالص ، با دقت گشت و گذار گشت های گذشته و انتظار برای هواپیما غرق بالای سر را برای پوشاندن شکاف تفنگ من در حالی که اولین مأمور فاشیست خود را از بین بردم. اما اندکی بعد ، برخی از پاتک های سرگردان مرا متوجه کردند و من او را نیز ضرب کردم. و سپس مینیمپ من قرمز شد و همه به تجمع رسیدند و بنابراین من فقط پیش رفتم و همه آنها را شلیک کردم. من را که در بالای تپه دوست داشتنی در حومه ایتالیا قرار دارد ، با بدنهای کاملاً جدید در پایگاه خود ایستاده ، برش بزنید.
Sniper Elite 4 هنگامی که من شروع به درمان آن کردم کمتر شبیه یک بازی Stealth و بیشتر شبیه یک تیرانداز با عطسه کردن ، بسیار سرگرم کننده تر شد. به اندازه Hitman یا Metal Gear Solid 5. وسایل بازیگوش و پر بازی ای نیست. می توانید دشمنان را از پوشش صوتی فریب دهید و تله های انفجاری را بر روی بدن قرار دهید ، اما هیچ جعبه ای برای مخفی کردن و گزینه های غیر کشنده وجود ندارد.
قهرمان
سفر دور و دراز قهرمانش به سرزمین چکمه، آن هم در خلال جنگ جهانی دوم، فقط بهانه ای است تا یک سلاح قدرتمند را در دستان بازی باز بگذارد و به سادگی و به دور از هرگونه هیاهویی کاری کند که بازی باز مدام به نازی ها شلیک کند.
به واسطه این موضوع، وقتی با این بازی مواجه میشوید، نباید به هیچ وجه، تکرار می کنم به هیچ وجه انتظار دیدن یک قهرمان بزن بهادرِ عمیق و پرداخت شده که با دیدنش کلی ذوق کنید را داشته باشید، چرا که کارل، فقط و فقط در حد و اندازه همان تیپ شخصیتی و صدای خسته و گرفتهاش باقی می ماند است.
نقشه ها
صدایی که با همه خوبی ها و با همه توانایی های گویندهاش، وقتی قصد روایت داستان سطحی بازی را دارد به شدت عذاب اور به نظر می رسد و این در حالی است که همین صدا و مزه پرانی هایش در حین گیم پلی بسیار دل نشین است. در رابطه با این موضوع و تضادی که در مورد شنیدن صدای کارل پیش می آید فقط و فقط می توان سازنده ها را برای سرهم بندی کردن چنین داستان پیش پا افتاده و دور از انتظاری سرزنش کرد.
نقشه های وسیع بازی، به نوعی طراحی شده اند که فرصت را برای تک تیر اندازی فراهم کنند. پس می توان نتیجه گرفت که سازنده ها درست برخلاف نسخه های قبلی، این بار سعی کرده اند تا تمرکز بیشتری بر مسئله اصلی بازی یعنی تک تیر اندازی بودن داشته باشند. با این حال سازنده ها با طراحی بخش اکشنی کارآمد، سعی داشته اند تا شرایطی را برای بازیباز محیا کنند که او در انجام هر ماموریت روش های متفاوتی را پیش بگیرد و در واقع بازی را با روند دلخواه خودش پیش ببرد.
این موضوع که در واقع همان ایجاد کردن آزادی عمل است. به خوبی در بازی خودنمایی می کند. اما در مقابل، روند یکسان ماموریت ها، باعث می شود روشهای چندگانانه شما برای کشتن اهداف، پس از مدتی واقعاً خسته کننده شود. در واقع باید گفت که آزادی عمل بسیار جذاب بازی که یادآور عناوین بزرگی همچون سری Dishonored است به دلیل عدم وجود هدف های متفاوت زیبایی های خودش را از دست می دهد و بازی با تمام زیبایی هایش در روندی تکراری گرفتار می شود.
دوربین بازی
دوربین زاویه بازتری داشته و محیطی بزرگتری را در معرض دید قرار می دهد. این دوربین که نسبت به نسخه قبلی کارامد تر شده، به علاوه سیستم حرکتی بهتر باعث شده که بازی در مبارزات نزدیک بسیار بهینه تر و لذت بخش تر از نسخه قبلی باشد. اما بهبود ها به همین جا خلاصه نشده و در بخش مخفی کاری هم شاهد بهینه سازی هایی هستیم
که شامل توانایی کشتن دشمنان از پشت پناهگاه ها و یا در حال آویزان شده از پرتگاه ها می شوند. این انیمیشن های جدید که در نسل هشتم به استانداردهای بازی های مخفی کاری تبدیل شدهاند، به سادگی توانستهاند عملکرد بازی در بخش مخفی کاری را نسبت به نسخه قبلی بهینه کنند.همچنین تنوع سلاح ها و تله ها اندک بهبودها و افزایش هایی را داشته که باعث شده بازی کمی جذاب تر شود.
محیط
تنوع محیطهای بازی مثل محیطهای شهری یا تنوع محیط ساحلی و یا حتی کوهستانی و برفی نیز جزو جذابیتهای بصری ولی ضعیف بازی هستند. سازندگان برای اینکه این محیطها را داشته باشند آنها را طراحی کرده اند و آنچنان وقتی برای آنها صرف نشده است. تخریب پذیری محیط هم به جز مواردی که در بازی توسط سازندگان مشخص شده اصلا و ابدا دیده نمیشود و شما شاهد گرافیکی تخریب پذیر نیستید.
گیم پلی
همچنین در بازی شما شاهد سکانسهای سینمایی داخل انجین هستید و در بازی CG مشاهده نخواهید کرد که البته چیز عجیبی نیست و تکنیک این روزهای اکثر سازندگان است. داستان بازی نیز با روایتهایی نقاشی شده و کمیکگونه نمایش داده میشود و سرهم بندی سازندگان برای روایت شکل داستانی بازی را به راحتی میتوانید مشاهده کنید. با توجه به محیط و گرافیک بازی توقع افت فریم در این بازی نمیرود که به جز چند مورد قابل اغماض تقریبا فریم در تمام بازی ثابت بود.
گیم پلی بازی به غیر از بخش تیر اندازی با اسلحه های دوربین دار، همچنان خشک و معمولی است و کم تر پیش می آید که کاربر بخواهد مراحل را بی سر و صدا و با استفاده از سیستم مخفی کاری به پایان برساند. سیستم مخفی کاری با اینکه بسیار بهبود یافته تر نسبت به گذشته عمل می کند، هنوز راه بسیاری برای رسیدن به استاندارد بازی های بزرگ در پیش دارد.
شلیک کردن
No-Cross احتمال سوءاستفاده را دارد – اگر یک تیم برنده شود ، می توانند در حالی که ساعت پایین می رود ، مخفی شوند تا تیم دیگر نتواند منجر به قتل شود – اما من ندیده ام که چنین اتفاقی بیفتد. گذشته از یک میکروفون عصبانی ، همه ورزش خوبی بوده اند و حالت سرگرم کننده ای است.
تلاش برای انتخاب کلاه ایمنی کوچک از قلم مو سخت است ، و من وقت زیادی را برای تماشای تیم خود می گذرانم. این تقریباً هر چیزی است که از sniping چند نفره می خواهم: یک بازی آرام و پرتحرک برای تغییر مکان مجدد و جستجو. وقتی سرانجام کسی را دیدید که شما را نمی بیند ، بسیار هیجان انگیز است.
این تیراندازی است که یک اثر ناچیز است. آنچه که من در مورد شلیک کردن در بازی های Battlefield عاشق آن هستم ، احساس شهود غیرانسانی است وقتی که با موفقیت یک گوی درخشان را در نقشه و کلاه ایمنی تجربه کردم. Sniper Elite 4 اغلب این احساس خوب را برای من تکرار نمی کند.
من به راهنمای هدف گیری خیلی اعتماد دارم و حتی اگر من هم نبودم ، ردیابی گلوله ها به این سادگی ها نیست و من در برابر بازیکنانی که از این راهنما استفاده می کردند نان تست می کنند. اگر چند نفره پرجمعیت تر شوند ، من مشتاقانه بازی های سفارشی را بازی می کنم که در آن کمک دستی برای همه خاموش است. از هم اکنون ، من نتوانسته ام اتاقی برای اتاق پیدا کنم.
X-Ray
امکان استفاده از صداخفه کن برای سلاح ها ممکن شده است. اما مهمترین خصیصه و مکانیک بازی که به تدریج به امضای سری Sniper Elite تبدیل شده است، نمای بسیار زیبای X-Ray است، این نما که در نسخه های قبلی فقط در زمان شلیک های از راه دور فعال می شده، حالا گسترش پیدا کرده و در مبارزات نزدیک هم از آن استفاده می شود.
نمای X-Ray یکی از ان خصوصیت هایی است که در لذت بخش تر شدن بازی نقش بسیار مهمی دارد، این نما که در نسخه چهارم بسیار پر جزئیات است، لحظه به ثمر نشستن هر ضربه به بدن دشمنان را نمایش می دهد. نمای X-Ray باعث می شود که مدام به دنبال شلیک کردن به نقاط مختلف بدن دشمنان و دیدن آسیب های متفاوت بدن آن ها باشید، این نما همه آسیب ها را با جزئیات بسیار زیاد و با به تصویر کشیدن استخوان ها، بافت ها، رگ ها و اندام حیاتی سربازها رو به روی چشمانتان به تصویر می کشد و هیجانی خالص به هر اقدام شما اضافه می کند.
شات
بسته به تنظیمات شما ، تیراندازی به همان اندازه ساده یا دشوار است که می خواهید. شما می توانید بالستیک ها را به طور کلی حذف کنید – گلوله ها همیشه به جایی می روند که ملاقات ها با هم ملاقات می کنند – یا نیروی جاذبه و باد را در معادله وارد می کنند. صرفنظر از اینکه چقدر آن را پیچیده کرده اید ، اجازه دهید نفس شما کند شود و یک جعبه قرمز بزرگ تولید کند که به شما نشان می دهد گلوله شما به کجا اصابت می کند ، بنابراین هنوز ناخن گرفتن کسی در چشم سخت نیست.
استفاده از راهنما چالش زیادی را برای رسیدن به هدف برطرف می کند ، در حالی که نداشتن راهنما (می توان آن را در فهرست گزینه ها خاموش کرد) نیاز به آشنایی صمیمی با سرعت گلوله یک تفنگ دارد و با توجه به اینکه چند بار مردم وقتی توانستم به چیزها ضربه بزنم ، هستم. آن را برای بازی دوم ذخیره خواهید کرد.
صداگذاری
صدای گذاری سلاح ها و انفجارها بسیار خوب و با کیفیت هستند. خصوصا در اکس-ری کیل ها، صدای اصابت گلوله و از بین رفتن بافت های اعضای بدن دشمنان بسیار خوب کار شده و حس خوبی به گیمر هنگام بازی کردن منتقل می کنند.
در کلام پایانی باید گفت، اسنایپر الیت ۴ با وجود تمامی پیشرفت هایی که نسبت به نسخه های پیشین خود داشته، بازی قدرتمند و خوش ساختی نیست. با وجود اینکه می تواند برای چندین ساعت گیمر را در حد متوسطی درگیر خود سازد، اما قادر نیست تا یاد و خاطره ای خوش از خود در ذهن ها باقی بگذارد.
استفاده از صدای محیطی برای پیشبرد و کمک به گیمپلی هم در بازی گنجانده شده که اصلا و ابدا از ابتدا تا انتها به آن نیاز نخواهید داشت. به هر حال در یک بازی همه چیزش باید به همه چیزش بیاید. یکی از ضعفهای مشهود در صدا گذاری صدای ادوات جنگی مثل توپها و یا تانکها و یا انفجار آنهاست. ماشینها و تانکها بعضا در سه نوبت منفجر میشوند که صدای هر نوع انفجار آنها یکیست و این در حالیست که بنا شدت انفجار و نوع وسیله صداگذاری جالبی انجام نشده است.
دید سایت های معتبر به بازی اسنایپر الیت ۴:
آیجیان
۸۳ از ۱۰۰
این روزها بازیسازان زیادی این وعده را میدهند که گیمر میتواند با آزادی عمل زیادی بازی را انجام دهد. ولی همه آنها لزوما این وعده را در بازی عملی نمیکنند. بازی Sniper Elite 4 یکی از آثاری است که سازندگانش چنین وعدهای در مورد آن داده و به آن عمل هم کردهاند. شما با نقشههایی که خودتان میکشید، میتوانید به نازیها حمله کرده و آنها را از بین ببرید. بازی شما را تشویق میکند که کارها را با فکر و برنامهریزی انجام دهید و این ویژگی جالبی است. البته باید به این هم اشاره کنیم که در بازی، به ازای تلاشهای اضافی که انجام میدهید، پاداش خاصی دریافت نخواهید کرد.
گیماسپات
۸۰ از ۱۰۰
بازی Sniper Elite 4 یک پیشرفت برای این مجموعه محسوب میشود که استودیو ربلیون در آن تاکید خاصی روی بهبود سیستمها و مکانیزمهای بازی داشته و مخصوصا تیراندازی با اسنایپر از فاصله دور را به طرز خیلی خوبی بهتر کرده است.
گیمزرادار
۸۰ از ۱۰۰
مراحل بزرگ و روشهای متعددی که بازی برای کشتن دشمنان پیشرویتان قرار میدهد، باعث شده تا Sniper Elite 4 یک نسخه عالی دیگر از این مجموعه باشد.
گیم اینفورمر
۷۸ از ۱۰۰
Sniper Elite 4 یک تجربه تقریبا کامل است. بخش کمپین داستانی بازی تنوع خوبی داشته و ماموریتهای مختلفی را پیش رویتان قرار میدهد. همچنین تجربه این بخش به شکل همکاری با دوستان هم بسیار لذتبخش است. بخش چندنفره بازی نیز حالتهای مختلفی دارد که میتوانند برای مدتها سرگرمتان کنند. در مجموع Sniper Elite 4 یک بازی خوب است که طرفداران بازیهای شوتر را وجود مشکلاتش، راضی خواهد کرد.
دوال شاکرز
۷۵ از ۱۰۰
بازی Sniper Elite 4 لحظههای ناب زیادی را ارائه میدهد. با این حال هوش مصنوعی متوسط، داستان نهچندان خوب و بهینه نبودن برخی بخشهای بازی باعث شده تا تجربه کلی این اثر بینقص و عالی نباشد.