بررسی بازی Dreams
Dreams
هر یک از این بازی ها بسیار متفاوت از گذشته است ، نه تنها از نظر ژانر و مکانیک گیم پلی ، بلکه استفاده از آنها (یا استفاده نادرست) از برش ها ، بازیگری صوتی ، سبک هنری ، موسیقی ، روایت و غیره. تنها موردی که هر یک از آنها مشترک است این است که همه آنها با استفاده از همان ابزار دقیق ساخته شده اند.
به طور خلاصه این Dreams: سکویی است که می توانید تقریباً هر چیزی را ایجاد کنید که بتوانید ذهن خود را ایجاد کنید. Developer Media Molecule ادامه متن “بازی ، ایجاد ، به اشتراک گذاری” را که قبلاً برای تعریف سری LittleBigPlanet تعریف کرده است ، ادامه داده و آن را به مفهومی بسیار جاه طلب تر با دامنه قابل توجهی گسترده تر اعمال کرده است. از نظر استعاری ، اگر LittleBigPlanet یک کشور واحد باشد ، Dreams کل جهان است.
فقط وعده ها و پتانسیل های زیادی برای اجتماع در حال رشد Dreams وجود دارد تا هنر خلاقانه و الهام بخش را ایجاد کند ، همگی با استفاده از یک مجموعه ابزار بصری که از طریق یک مجموعه خلاقیت ساده و استفاده از آموزش های آموزنده مفید در دسترس است. این که آیا این خلاقیت ها به شکل یک بازی ویدیویی یک ساعته ، یک فیلم کوتاه ، یک نمایش تصویری ساده یا چیزی ساده به عنوان یک جلوه صوتی که یک بازیکن دیگر می تواند در پروژه خود استفاده کند ، شکل می گیرد. امکانات بی پایان است ، که می دانم کلیشه ای خسته است ، اما در رویاها – بیش از هر جای دیگر – در واقع صدق می کند.
Dreamshaping
بخشی با نام Dreamshaping وجود دارد که میتوانید طراحیهای خود را در آن ذخیره کنید. همچنین اگر علاقه دارید بازی دیگران را تماشا کنید، میتوانید با مراجعه به Categoryها یک پلیلیست رندوم ایجاد کنید و به کارهایی که دیگران انجام میدهند را تماشا کنید. میتوان گفت که این بازی برای افراد بلند پرواز و رویا پرداز، بسیار مناسب است چرا که این افراد میتوانند رویاهای خود را با هر رنگ و نقشی به نمایش بگذارند و مطمئنا این افراد در دریمز بسیار موفق خواهند بود.
در Dreams همه یکدیگر را تشویق میکنند تا کسی ناامید نشود، این بسیار تحسین برانگیز است که چنین افرادی مشغول این بازی هستند. جامعهی سالم دریمز به معنای این است که اگر طراحی کسی هم بد باشد، بیشتر افراد آن را به عنوان رویای او میبینند و او را مورد تشویق قرار میدهند. شما میتوانید به هر طراحی که از سوی افراد مختلف خلق میشوند، نظر بدهید.
بخش تک نفره و داستانی بازی
بازی Dreams شامل دو بخش اصلی میباشد،Dream Surfing بخش تک نفره و داستانی بازی محسوب میشود و Dream Shaping بخش ساخت مراحل گوناگون با کمک امکانات ویژهی بازی است. بخش داستانی بازی در مورد مردی به نام Art است که در آینده میتوانید آن را پیادهسازی کنید. بخش داستانی کمی کوتاه است ولی تجربهای تخیلی را شاهد خواهید بود و کمی هم باید ماجراجویی کنید.
آنقدر که بازی Dreams پر از جزئیات است که کنسول پلی استیشن ۴ را به چالش میکشد. کیفیت بازی نیز توصیفش کمی مشکل است. این جزئیات از ابزارها برای ساخت یک رویا گرفته تا بیت یک موزیک که همه و همه برای ساخت یک رویا با تمامی جزئیات کمک بسزائی میکند. به طور کلی میتوان گفت که موزیک، ساخت و طراحی و همه و همه به خود شما بستگی دارد که چطور عمل کنید یا چه ایدهای در سر بپرورانید.
داستان
میتوان آن را به سه ژانر تقسیم کرد: کلیک و اشاره، پلتفرمر و اکشن. ترتیب کیفیت محتوا هم تقریبا به همین شکل است یک بازی ماجراجویی کلاسیک که در زمان حال میگذرد و بخشهای پلتفرمر و نسبتا اکشن آن در خاطرات آرت. صحبت از داستان کلی بازی کمی ریسکی است چرا که جذابیت کشف روحیات شخصیت اصلی و خاطرات بچگیاش را مخدوش میکند.
همین قدر بگویم که آرت از گروه موسیقیاش و مهمتر از آن، همسرش جدا مانده و باید با سیاهیهای درونش بجنگد تا دوباره با هم بنوازند. سفر ما در خاطرات آرت و کمک به او در رویا و بیداری برای رسیدن به گروهش هستهی اصلی داستان بازی را شکل میدهد.
Arts Dreams
با این وجود ، آنچه باعث جذابیت آن می شود این است که این بازی دو ساعته کاملاً با استفاده از همان ابزارهای ایجاد شده در دسترس همه بود. مولکول مدیا هیچ گوشه ای را تقلب نکرده و با برخی از سحر و جادوهای توسعه تمرکز روبرو نکرده است – مگر اینکه تیمی از متخصصان بسیار ماهر را ایجاد کنید که یک بازی را با ابزاری که با آنها به عنوان تقلب آشنا هستند ، ایجاد کنید.
این واقعیت که مجموعه ابزار Dreams امکان ایجاد مطلبی مانند Art’s Dream را فراهم می کند ، واقعاً باورنکردنی است ، اما همچنین یک داستان حیرت کننده و غم انگیز است که با هر داستانی که مدیا مولکول قبلاً گفته است کاملاً متفاوت است. روایت روی یک نوازنده باس مضاعف مشکل دارد که از گروهش کنار رفت و همه دوستانش را بیگانه کرد و منجر به زندگی پشیمانی شد. به همان اندازه که به نظر می رسد دلهره آور نیست ، نت های دلپذیر تر را با امید و جذابیت و جذابیت آن ، و Media Molecule جالب و عجیب و غریب می پوشاند ، اما این یک داستان مخصوصاً بالغ برای استودیو است.
مدیا مولکول
اگر جایزهایی در این مراسمهای اکثراً بیمعنی بازیهای ویدیویی برای بهترین پایانبندی وجود داشت، Dreams نهتنها امسال بلکه احتمالاً تا سالیان سال بیرقیب بود. نهتنها مدیا مولکول هیچ کم و کسری برای نیم ساعت پایانی بازی از لحاظ کیفیت نگذاشته، بلکه آن اجرای نهایی به قدری بینقص خلق شده که هر چقدر بگردید نمیتوانید نظیرش را جایی در خاطرات گیمینگتان پیدا کنید.
مدیا مولکول که با سری بازی خیلی موفق LittleBigPlanet شناخته میشود اینجا در بخش داستانی دریمز تمرکز را کمی تغییر داده و سعی کرده ژانری جدید امتحان کند، امتحانی که جواب داده و بار دیگر ثابت کرد خلاقیت فرم نمیشناسد. البته این بدین معنی نیست که آنها پلتفرمر را فراموش کردهاند، فقط در این کمپین دو تا سه ساعت کمی کمرنگتر به چشم میآید. آرت در کودکی عروسکهایی داشت که حالا قهرمانان رویاهای اون هستند: فاکسی و فرانسیس باید در جنگلها رفیق دیرینهشان لانسوینگ را پیدا کنند و به جنگ کلاغ شیطانی، تورنبیک بروند.
موتور بازی
به واقع یک موتور بازیسازی، فیلمسازی، موسیقی و بهتر است بگوییم یک موتور ایجاد آرزوهایتان بر روی صفحه تلویزیونتان است. خب کار با یک موتور بازیسازی هم اصلا راحت نیست و کار با Dreamsهم آسان نیست. به محض اینکه بازی را آغاز میکنید فقط یک صفحه سفید دارید و بدون هیچچیزی. صفحه گزینهها را بالا میآورید و میبینید مار سختتر از چیزی است که فکر میکردید.
اما ناامید نشوید، خوشبختانه بازی بخشهای تمرینی بسیار مفصل با توضیحات کامل دارد که در حین گیمپلی و طراحیهایتان به شما آموزش داده میشود. توصیه میکنم حتما و حتما قبل از غرق کردن خودتان در دنیای بیانتهای بازی، بخشهای آموزشی را به خوبی بگذرانید تا بتوانید از بازی اصلی لذت تمام و کمال را ببرید.
مزیت دوال شاک در اینجا
توانایی در کشیدن وسایل به سمت شما و فقط با انجام همان عمل جسمی خود ، از این نظر متمایز است. طرح کنترل حرکت با تفاوت های ظریف و ناخوشایند خود همراه است ، با این وجود مزیت DualShock را در هنگام مرور منوها و کنترل دوربین می دهد – که به نوبه خود باعث می شود طراحی سطوح کمی راحت تر با DualShock در دست باشد.
هر کدام از برنامه ها را با کنترل را انتخاب کنید ، آموزش های دیگر در زمینه های خاص تر طراحی بازی ، با راهنماهای مرحله به مرحله برای نقاشی و رنگ آمیزی ، آموزش نحوه تحریک شخصیت ها و اشیاء با دست و فیلم های “How To” که به شما یاد می دهند چگونه به سرعت یک سطح را جمع کنید ، بررسی می کنید. از بین تکنیک های دیگر فراتر از این آموزش های پیشرفته ، واسطه ای و مستر کلاس است که به شما می آموزد چگونه موسیقی و صدا اصلی خود را بسازید یا نحوه جمع آوری کانکتورها و استفاده از فیزیک را اجرا کنید.
اشتراک
یک آموزش وجود دارد که در آن یاد می گیرید که چگونه می توانید جعبه های را روی دشمنان ایجاد کنید که به پرتابه ها واکنش نشان می دهند ، چه گلوله ای که در تیرانداز اول شخص شلیک می شود و چه دیسک پرواز خلاصه اینکه چیزهای زیادی وجود دارد.
یادگیری همه اینها به معنای اختصاص زمان قابل توجهی است ، بنابراین خوب است که آموزش ها فوق العاده مفید و روشنگری باشند. هر یک از کارهای داخلی طراحی بازی را به گونه ای انجام می دهند که بدون استفاده از آن به راحتی امکان پذیر است ، زیرا توسعه دهندگان – از طریق روایت – بینش و تخصص خود را در مورد موضوعات خاص در یک مجموعه دستی که به تدریج راهنمایی می کنند ، به اشتراک می گذارند.
سازندگان
سازندگان LittleBigPlanet با حذف محدودیتهای این بازی و گسترش ابزارهایی که در اختیار کاربر قرار داده بودند، موفق به خلق عنوان Dreams شدند. اگر بخواهم مثال بهتری برای مقایسه بازی Dreams با LittleBigPlanet بزنم، حجم آب اقیانوس و حجم آبی که در یک لیوان میبینید میتواند به مقایسهی آزادی عملی که این دو بازی در اختیارتان قرار میدهند، کمک کند. بازی با ابزارهایی ساده و دقیق، در کنار آموزشهای سرگرمکننده، حتی به افرادی که هیچ پیش زمینهای در زمینه بازیسازی ندارند، توانایی خلق یک اثر را میدهد.
یک ابزار بامزه همان ابتدا در اختیارتان قرار میگیرد؛ ابزاری به نام imp که چیزی شبیه به نشانهی ماوس در رایانههای شخصی است. شاید باورش سخت باشد اما از طریق همین ابزار ساده، شما به تعامل با محیط بازی خواهید پرداخت. این ابزار را در حد انتخاب رنگ میتوانید شخصیسازی کنید. از همان ابتدا نحوهی کنترل آن را با جابهجا کردن کنترلر، آنالوگ یا موشن کنترلر تعیین میکنید. شخصا تا الان با آنالوگها راحتتر بودهام اگرچه ممکن است این جریان کاملا سلیقهای باشد.
خلاق بودن
با این حال ، اکثریت خالق اصلی هستند ، و این تنوع کاملاً متفاوت از آنهاست. یک بازی با نام Southpaw Cooking وجود دارد که آشپزی را با دست چپ خود “شبیه سازی می کند” زیرا سمت راست شما بیش از حد مشغول نگه داشتن تلفن به گوش شما است. بعضی دیگر مانند Project Ikelos ، یک بازی اکشن Souls-like یا فیلم کوتاه موسیقی Duet که دارای شخصیتی با نقش سبز و یک dinosaur صورتی با kazoo است ، دقیق تر هستند.
یکی از علاقه مندی های شخصی من Dog’s Run است ، بازی ای که می توانید به عنوان سگ حیوان خانگی خود خالق ، Binkie بازی کنید. این یک تریبون کلاسیک مانند یک Banjo-Kazooie است ، اما به دلیل شخصیت خزدارش ، دلگرم کننده آن شد. این در واقع به من الهام بخش است که سعی کنم مهارت های غیر موجود خود را در مجموعه ایجاد بهبود بخشم ، فقط به این ترتیب یک روز می توانم سگ خودم را در Dreams جاودانه کنم.
Dreams
مدیا مولکول همچنین میزبان بازی های متناوب که در آن جامعه وظیفه دارد در مدت زمان کوتاهی چیزی را ایجاد کند که به یک موضوع خاص متصل شود. شما می توانید درگیر شوید و خودتان چیزی خلق کنید یا به سادگی بازی های افراد دیگر را بازی کنید و به مورد علاقه خود رای دهید اگر مطمئن نیستید که چه چیزی را بازی کنید ، می توانید به Autosurf ضربه بزنید و مستقیماً به یک بازی تصادفی منتقل شوید ، یا اگر می خواهید چیز خاصی را جستجو کنید ، یک موتور جستجوی قوی وجود دارد که به شما امکان می دهد با چند ساده ، آنچه را که به دنبال آن هستید ، پیدا کنید.
مدیا مولکول آن را ساخته است ، بنابراین شما می توانید با زحمت از یک بازی یا یک تجربه خاص به بازی دیگر امیدوار شوید و چیز ارزشمندی را کشف کنید.Dreams کمتر از یک سال در دسترس اولیه بود ، اما جامعه کوچکی که از آن زمان ساخته شده است ، در حال حاضر پروژه های خیره کننده ای را ایجاد کرده است که دارای تخیل ، نوآوری و هنری است. اکنون که بازی کامل در طبیعت به پایان رسیده است ، می بینیم که چگونه جامعه همچنان به رشد خود ادامه می دهد و چه خلاقیتی از آن رشد بوجود می آید.
ابزار
Media Molecule چیزهای واقعاً خاصی را با Dreams ابداع کرده است و یک ابزار ابزار سنگین را در اختیار بازیکنان قرار داده است که در آن تنها محدودیت ها مهارت ، تخیل و زمان شماست. هیچ چیز کاملاً شبیه آن وجود ندارد ، و احساس می کند اوج اوج همه چیز استودیویی است که از اولین LittleBigPlanet کار کرده است. این ارائه بیش از حد جذاب است ، آموزش ها بیش از حد آموزنده ، فعال و جذاب هستند ، در حالی که بازی و یافتن خلاقیت های افراد دیگر نسیم است. Dreams یک سازنده تصفیه شده برای ساختن طیف گسترده ای از بازی ها و یک ویترین محور جامعه است که در آن دیگران می توانند آنها را بازی کنند.
کنترل imp
در مجموع تنها ایرادی که میتوان به بازی گرفت اندکی سخت بودن کنترل imp حتی با کنترلر است که در موقع ساخت و ساز ممکن است برایتان دردسر ساز شود. بعد از عبور از این قسمت میتوانید منوی بازی را تماشا کنید که شامل دو بخش است؛ Dream Shaping و Dream Surfing. البته کمی که در بازی پیشروی کنید، موارد دیگری نیز به منوی بازی اضافه میشوند که در ادامهی بررسی به آنها خواهم پرداخت. به طور خلاصه در بخش Dream Shaping شما میتوانید یک اثر خلق کنید و در بخش Dream Surfing این اجازه به شما داده میشود تا از آثار دیگران بازدید کنید
از تنوع و آزادی که شما در ساخت اشیاء و موارد فراوان در جهان بازی دارید، Dreams یک مدیوم جدید در بازیهاست. شما در Dreams به معنای کلمه رویا خلق میکنید و رویای دیگران را تجربه میکنید. دوست دارید جنگ جهانی دوم را بکشید و سیاهی آن را در قالب یک نقاشی به نمایش بگذارید؟ خب ایم کار را بکنید. دوست دارید یک تجربه تعاملی در رابطه با کودکان کار ارائه دهید؟ ماملا ازادید. مرحله،نقاشی،موزیک و مجسمه فرقی ندارد.
دیدگاه سایت های معتبر به بازی Dreams
پوشاسکوئر
۱۰۰ از ۱۰۰
Dreams راه جدیدی پیشروی گیمرها میگذارد تا محتویات مختلفی خلق کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. ابزارهایی که در بازی قرار گرفتهاند، بسیار کاربردی و خلاقانه هستند ولی از آن مهمتر، ماهیت بازی در قالب یک تجربه اشتراکی است که به بازیکنان اجازه میدهد با یکدیگر همکاری داشته باشند. دریمز، از نظر فنی یک تجربه شگفتانگیز است؛ چیزی شبیه یک معجزه که قطعا یکی از خلاقانهترین بازیهای چند سال اخیر است.
اتک آف فنبوی
۱۰۰ از ۱۰۰
دریمز، پلتفرمی است که اجازه خلق محتویات بیپایانی را فراهم میکند و همین الان هم کاربرانش، آنقدر تجربههای ارزشمندی در بازی خلق کردهاند که ارزش محتوایی بازی، به مراتب بالاتر از قیمتی است که برای آن در نظر گرفته شده است.
دیستراکتوید
۹۵ از ۱۰۰
به نظرم، دریمز اثری است که فقط مدیا مولکول میتوانست آن را در این حد عالی و باکیفیت بسازد؛ دریمز یک بازی واقعا خاص و منحصربهفرد است.
آیجیان
۹۰ از ۱۰۰
شاید خیلی این حرف کلیشهای به نظر برسد، ولی دریمز واقعا اثری است که برای درک درستش حتما باید آن را شخصا خودتان بازی کنید؛ سادهتر بگویم، بازی شبیه هیچ چیز دیگری نیست. دریمز یک پروژه بسیار بلندپروازانه بود که به بهترین شکل ممکن اجرا شده است و نتیجه اثری است که میتواند برای ساعتهای خیلی طولانی آن را تجربه کرد و از بازی کردنش لذت برد.
گیماسپات
فاقد نمره
برای اینکه نظر نهایی را در مورد دریمز بدهم، باید کمی بیشتر آن را بازی کنم ولی تا الان هم همهچیز عالی و گاهی حتی فراتر از عالی بوده است. مدیا مولکول، یک سال پیش بازی دریمز را منتشر کرد و در همین مدت هم جامعه کاربران بازی، تجربههای شگفتانگیزی خلق کرده است. حال که بازی در اختیار افراد بیشتری هم قرار گرفته، قطعا آینده آن روشنتر هم خواهد بود.