فیلم و سریال

بررسی فیلم Little Women 2019

زنان کوچک، یک فیلم آمریکایی در سبک بلوغ و درام تاریخی به نویسندگی و کارگردانی گرتا گرویگ است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد،به بررسی کامل آن با ما همراه باشید.

۳ نکته در مورد فیلم

 ۱-فیلم توسط سازنده فیلم لیدی‌برد، گرتا گرویگ، کارگردانی می‌شود

گرتا گرویگ توانست برای کارگردانی فیلم لیدی برد، در مراسم اسکار ۲۰۱۷، در بخش بهترین فیلم‌نامه، کارگردان و بهترین فیلم سال نامزد جایزه شود و ستایش و انتقادات مثبتی را از آن خود کند. در ابتدا او توسط استودیو برای کمک به بازنویسی یک پیش نویس بعنوان اقتباسی از کتاب زنان کوچک در نظر گرفته شد اما بعد از فیلم قابل تحسین لیدی برد و دریافت انتقادات مثبت، استودیو از او دعوت کرد تا در جایگاه کارگردان به تیم تهیه‌کنندگان فیلم ملحق شود.

۲-فیلم زنان کوچک بر‌روی زندگی خواهران مارچ بعنوان بزرگسالان تمرکز خواهد کرد

تهیه کننده فیلم زنان کوچک، رابین سایکورد، بیان کرد که گرچه فیلم ترکیبی از گذشته و آینده‌ی زندگی خانواده مارچ است، اما بیشتر برروی توسعه شخصیت خواهران با ورود به بزرگسالی، تمرکز خواهد کرد.

۳- این فیلم اولین اقتباس از کتاب زنان کوچک محسوب نمی‌شود

علاوه‌بر فیلم‌های سال ۱۹۳۳ و ۱۹۴۹، در سال ۱۹۴۴ نیز اقتباسی از کتاب الکات با بازی «ویونا رایدر» (Winona Ryder)، «سوزان سارندون» (Susan Sarandon) و «کلیر دانس» (Claire Danes) انجام شده بود. همچنین یک مینی سریال تلویزیونی از شبکه BBC در سال ۲۰۱۷ با بازی «آنجلا لنسبری» (Angela Lansbury)، پخش شد که مخاطبانی که ممکن است حتی اهل خواندن رمان آن هم نباشند را بعد از تماشای سریال با احساس رضایت همراه کرد.

960x0 (1)

زنان کوچک

 یک رمان بنیادی آمریکایی است و برای طرفدارانی که دوشادوش خواهران مارچ بزرگ شده‌اند، عمیقاً مهم است. شاید به این دلیل است که زنان کوچک بارها و بارها مورد اقتباس قرار گرفته شده است. نخستین فیلم معروفی که از این رمان ساخته شد، به سال ۱۹۱۷ برمی‌گردد. کارگردان بریتانیایی، الکساندر باتلر و شرکت فیلم‌سازی قدیمی G. B. Samuelson Productions اولین فیلم شناخته‌شده زنان کوچک Little Women را ساختند اما این فیلم به مرور زمان از دست رفته است. سپس، یک سال بعد، پارامونت پیکچرز اولین اقتباس آمریکایی را به کارگردانی هارلی کنولس و با بازیگران هم‌چون دورتی برنار و کنراد نیگل به تصویر کشید

داستان

 در زمستان سال ۱۸۶۲ در منطقه ای کوچک به نام کونکورد شروع می شود. چهار خواهر به نام های مگی ، جو، بث و امی به همراه مادر خود اعضای خانواده صمیمی مارچ را تشکیل می دهند که پدرشان دور از خانه در جبهه های جنگ اروپاست . مگی خواهر بزرگتری که تدریس می کند. جو دختری پر جنب و جوش که به نوشتن علاقه دارد و آرزویش این است که نویسنده بزرگی شود.

بث دختری آرام و علاقمند به موسیقی است. “امی” کوچکترین خواهر و دختری حساس و فراری از درس که دوست دارد سریع تر بزرگ شده و ازدواج کند.زنان کوچک روایتگر داستان خانواده ای است که با وجود تمام مشکلات باز هم امیدوار هستند. چهار خواهر که هر کدام برای خود رویاهایی دارند و مادری مهربان که تمام تلاشش ، تربیت مناسب و نشان دادن راه درست زندگی به دخترانش است. 

2019_50_little_women بررسی فیلم Little Women 201915little-women1-articleLarge

خواهران مارچ

در ابتدای فیلم، هنگامی با خواهران مارچ آشنا می‌شویم که هنوز جوان هستند. جو مارچ (سورشا رونان) با شک و تردید، بیرون دفتر یک ناشر نیویورکی ایستاده است و خود را برای آغاز یک حرفه ادبی آماده می‌کند. با شروع دوران بزرگسالی قهرمانمان و فلاش‌بک به سال‌های جوانترش، گرویگ بلافاصله روایت داستان را روی زنان بزرگسال و نگرانی‌های جدی دنیای واقعی متمرکز می‌کند. او در این صحنه، به کسانی معترض است که هر چیزی راجع به دختران نوجوان را به‌عنوان یک چیز اساساً بی‌اهمیت رد می‌کنند.

little-women-mini-series

جو می‌خواهد یک نویسنده که او با انگشتان جوهری و یک شغل پاره‌وقت دولتی، تمام تلاش خود را برای تحقق این رویا انجام می‌دهد. ما خیلی زود متوجه می‌شویم که او درخواست ازدواج دوستش لوری را رد کرده است و به نظر می‌رسد که از این کار پشیمان نیست زیرا هوای آزادی به سر دارد. رونان با بازی خود شخصیتی پرانرژی و بی‌قرار به جو بخشیده است. او حتی وقتی یکجا می‌نشیند، آرام و قرار ندارد. ظاهر جو، همیشه ژولیده و نامنظم است. طراح لباس فیلم، جکلین دورن، سعی داشته که با پوشاندن لباس‌های ناجور و عجیب‌وغریب بر تن جو، حس جنبش «نیو رمانتیک» قرن نوزدهم را القا کند.

سائویرس رونان

سائویرس رونان نقش ژو با شدت تفکر و بی حد و حصر بازی می کند ، یکی از چهار خواهر نوجوان که به طور فزاینده ای با فقر جنت در ماساچوست قرن نوزدهم روبرو می شوند ، پدرشان (باب اودنکرک) که در خدمت جنگ در شمال به سر می برد، خدمت می کند. اندیشه مگ توسط اما واتسون بازی می کند ، Florence Pugh مودب و جنجالی ، داغ امی است و الیزا اسکنلن ظریف و بث ملایم است. مادر آنها ، مارمی ، با سبک و اقتدار آسان توسط لورا درن بازی می شود و بازیگری ، شباهت اندکی از چهره بین درن و رونان را به وجود می آورد.

جیمز نورتون در نقش جان بروک ، آموزگار متفاوت و بی پروا که می خواهد قلب مگ را اسیر کند ، بازی می کند. و استاد فریدریش بائر ، دانشگاهی میانسال آلمانی که باید در نیویورک مربی پدروآزمایی پدرانه جو باشد ، به عنوان یک فرانسوی بطور قابل ملاحظه ای جوانتر و ظریف تر با بازی لوئیز گارل دوباره معرفی شد.

توماس نیومن

جیلیان آرمسترانگ که خود تحصیل کرده رشته طراحی لباس است ، وسواس زیادی در انتخاب لباس های مناسب برای شخصیت های فیلم ، به خرج داده است. علاوه بر آن طراحی صحنه رنگارنگ جیم اریکسون، فیلمبرداری درخشان جفری سیمپسون و موسیقی زیبای توماس نیومن نقش مهمی در موفق بودن اثر ایفا کردند.

little-women-2019

هر چند که این فیلم را در رده فیلم های فمینیستی قرار می دهند که سعی در نشان دادن زندگی سخت زنان و مشکلات آنها در جامعه دارد ، یا در بعضی قسمت ها مثل نامه نوشتن مادر برای معلم مدرسه دچار اندکی شعار زدگی می شود اما با تمام این اوصاف در سرتاسر آن زندگی و امید به چشم می خورد.

تلخی ها و شیرینی های زندگی را به تصویر می کشد و به بیننده می گوید که برای رسیدن به اهداف بزرگ باید شجاع بود و مبارزه کرد. این پیام را می توان در سکانسی مشاهده کرد که آن را بهترین قسمت فیلم نیز می دانم. “جو” کنار تخت “بث” نشسته و برای آخرین بار با یکدیگر صحبت می کنند. بث به او می گوید که: ((هیچوقت مثل شماها نبودم که واسه کارای بزرگی که میخوام انجام بدم نقشه بریزم ، هیچوقت خودمو باور نکردم ، مثل تو نویسنده بزرگی نیستم …))

دیدگاه منتقدان به فیلم

ای. او. اسکات (نیویورک تایمز)

۱۰۰ از ۱۰۰

درست همانند هر رمان‌نویس خوب و هر فیلمساز بزرگی، گرویگ هم اصلا از این نمی‌ترسد که به مخاطبان خود اجازه دهد تا آن‌ها هم بخشی از کار را برعهده بگیرند. او به هوش و کنجکاوی ما اعتماد دارد و همچنین به‌طور کامل رسانه‌ی خودش را هم تحت کنترل می‌گیرد.

مایکل فیلیپس (شیکاگو تریبون)

۱۰۰ از ۱۰۰

من شک دارم که گرویگ، طبقه‌بندی‌های سال ۱۸۶۸ تریبون را مطالعه کرده باشد. اما به جرئت می‌توان گفت که فیلم او در حقیقت تازه، درخشان، طبیعی و پر از روح است.

کارن هان (پولیگان)

۹۵ از ۱۰۰

چیزی که فیلم زنان کوچک را بسیار تازه و جدید می‌کند، این است که گرویگ در داستان خودش، هر چهار خواهر مارچ را با یکدیگر برابر دانسته است؛ به‌جای اینکه بخواهد به خاطر اینکه آن‌ها چیزهای مختلفی می‌خواهند، رفتار متفاوتی با آن‌ها داشته باشد.

الن جانسون (مجله پیست)

۹۱ از ۱۰۰

اگر شما یک انسان زنده محسوب می‌شوید که نفس می‌کشید، احساسات و عواطف هم دارید، به جرئت می‌توان تضمین کرد که این فیلم روح شما را از هیجان به آتش می‌کشد.

merlin_160193721_76f5bb0f-0b7b-424d-a708-87cb7946ff72-articleLarge

روزی نایت (آی جی ان)

۸۸ از ۱۰۰

گرویگ کاملا برای ساخت این اثر اقتباسی، محتاطانه عمل کرد. اما انتخاب بازیگران فوق‌العاده و همچنین زاویه دید کارگردانی چشمگیر خودش باعث شد تا این اثر تبدیل به یک فیلم جذاب و دیدنی شود.

کیت استیبلز | توتال فیلم

۸۰ از ۱۰۰

اثر گرم، صمیمی و تکان دهنده‌ی گرتا گرویگ که براساس رمان دخترانه‌ی کلاسیک آمریکایی ساخته شده است، آزادی را از مخاطب می‌گیرد، اما درنهایت یک داستان بسیار دلپذیر و جذاب را به او تحویل می‌دهد.

جاشوآ رووین | مجله اسلنت

۶۳ از ۱۰۰

صحنه‌های جداگانه‌ی مختلف به‌گونه‌ای تنظیم شدند که با مکالمه‌های این زنان جوان، وزن و هماهنگی داشته باشند.

رکس رید | آبزرور

۵۰ از ۱۰۰

خیلی کم پیش می‌آید که فیلمی بتواند راه خود را به درون قلب تعداد زیادی از مخاطبان باز کند و آن‌ها را شیفته‌ی خود کند؛ آن هم با روشی بسیار احساسی و فوق‌العاده جذاب که سال ۱۹۹۴ را بسیار منحصر‌به‌فرد و فراموش نشدنی بکند (منظور فیلم Little Women است که در آن سال اکران شد). نسخه جدید این فیلم فقط برای افرادی که خیلی احساساتی هستند، قشنگ است.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا