چگونه هواوی از یک تولیدکننده گوشیهای ارزانقیمت به شرکتی پیشرو در فناوری تبدیل شد
همگان به خاطر داریم که تا چند سال قبل، هواوی به عنوان یک تولیدکننده معمولی گوشیهای ارزانقیمت و پایینرده شناخته میشد؛ اما امروزه این کمپانی به شرکتی پیشرو در جهان در تولید گوشیهای پرچمدار تبدیل شده و قاعده بازار را تغییر داده است.
در سال ۱۹۸۷ آقای Ren Zhengfei که در آن زمان ۴۴ سال داشت، شرکت کوچکی را با هدف فعالیت در زمینه تجهیزات مخابراتی در شهر شنژن چین تأسیس کرد. این شرکت هماکنون آنقدر توسعه یافته است که ۱۸۰ هزار کارمند در ۱۷۰ کشور مختلف دارد. ۴۰ هزار نفر از این کارکنان غیر چینی هستند و این شرکت هماکنون به بیش از یکسوم از جمعیت جهان کالا و خدمات ارائه میدهد. اکنون این شرکت که با نام HUAWEI در سرتاسر جهان شناخته میشود، به بزرگترین شرکت مخابراتی دنیا تبدیل شده است.
این شرکت هماکنون آنقدر توسعه یافته است که ۱۸۰ هزار کارمند در ۱۷۰ کشور مختلف دارد.
بخش بزرگی از موفقیت هواوی، ناشی از ساختار و مدیریت غیرمعمول این شرکت است. هواوی سه مدیرعامل چرخشی دارد که در دورههای ششماهه تعویض میشوند. همچنین ۹۸.۶ درصد از سهام هواوی متعلق به کارکنان فعلی و سابق این شرکت است که تعداد این سهامداران به ۸۰ هزار نفر میرسد. مابقی سهام هواوی در اختیار مالک و بنیانگذار شرکت است. جالب است بدانید که این شرکت هیچ سهامداری خارج از مجموعه هواوی را نمیپذیرد.
هواوی تنها شرکت چینی است که درآمد آن در خارج از چین، بیشتر از داخل این کشور است. بنا بر آمارها، این شرکت در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته است. این عدد برای یک شرکت فناوری آسیایی رقم خیرهکنندهای است. این درآمد نصف درآمد اپل در سال ۲۰۱۷ و تقریباً برابر با کل درآمد شرکت مایکروسافت است.
در مورد علل موفقیت هواوی حرفهای زیادی گفته میشود. اما شاید هیچکس بهتر از بنیانگذار این شرکت نتواند دلایل موفقیت این شرکت را توضیح دهد. Ren Zhengfei مالک و بنیانگذار هواوی درباره علت موفقیت و رشد سریع هواوی گفته است:
«نیروی محرکهی رشد سریع هواوی چه بوده است؟ به نظر من علت آن فلسفهای است که عمیقاً در ذهن کارکنان ما جا گرفته است و آن شامل مشتریمحوری، تعهد و پشتکار است. موفقیت ما ارتباطی با هیچ پسزمینه خاصی ندارد.»
موفقیت هواوی نه فقط در صنعت مخابرات، بلکه در تولید گوشیهای هوشمند نیز تحقق یافت. این شرکت امروزه خود را از یک تولیدکننده گوشیهای پایینرده به شرکتی نوآور در سطح جهان تبدیل کرده است که گوشیهای پرچمدار آن، کاملاً همتراز با بالاترین محصولات روز دنیاست.
در سالیان گذشته سهم هواوی از بازار گوشیهای هوشمند در جهان، رشد خیرهکنندهای داشته است. در حال حاضر هواوی به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ گوشی در جهان شناخته میشود؛ بهطوری که توانسته است تعداد گوشیهای بیشتری را نسبت به اپل به فروش برساند. بر اساس آمارهای جهانی، در سهماهه اول سال ۲۰۱۹ نیز هواوی تنها شرکت تولیدکننده گوشی شناخته شد که شاهد رشد فروش محصولات خود بوده است.
در حال حاضر هواوی به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ گوشی در جهان شناخته میشود.
بیگمان یکی از علل اصلی پیشرفت سریع هواوی را باید بخش تحقیق و توسعه (R&D) این شرکت دانست. هواوی تمرکز زیادی را بر روی بخش تحقیق و توسعهی خود گذاشته است و با بهکارگیری نیروهای زبده از سراسر جهان تلاش کرده است همواره فناوریهای خود را بهبود دهد. هواوی در برنامههای خود متعهد شده است بیش از ۱۲ درصد از درآمد سالیانه خود را در بخش R&D سرمایهگذاری کند. وجود شانزده مرکز R&D هواوی در سراسر جهان (شامل آمریکا، آلمان، سوئد، روسیه، هند، چین و…) نشان میدهد این شرکت عزمی جدی برای گسترش فعالیتهای نوآورانه خود دارد. هواوی با تکیه بر این بخش توانسته است تا کنون بیش از ۸۰ هزار اختراع را به ثبت برساند که از این تعداد، ۸ هزار پتنت جزء اختراعات بسیار مهم و اساسی است.
هواوی در برنامههای خود متعهد شده است بیش از ۱۲ درصد از درآمد سالیانه خود را در بخش R&D سرمایهگذاری کند.
دلیل دیگر پیشرفت هواوی را میتوان همکاری دوجانبه با دیگر شرکتهای بزرگ دانست. اگرچه هواوی رقبای سرسختی در بازار دارد، اما توانسته است با همکاری سازندگان برتر قطعات موبایل، خود را به بالاترین سطح برساند. همکاری با شرکت Leica که در زمینه تجهیزات دوربین سرآمد است، نمونهای از این مشارکتهاست. این همکاری نزدیک سبب شده است عبارت “Co-engineered with Leica” را بر روی گوشیهای ردهبالای این شرکت ببینیم.
خارج از مسائل فنی، هواوی بخش دیگری از موفقیت خود را باید مرهون تبلیغات و بازاریابی مناسب خود بداند. برگزاری کمپینهای مختلف، تعامل اثربخش با رسانههای مختلف دنیا، حضور پررنگ در نمایشگاههای بزرگ جهانی، بهرهگیری از ظرفیت شبکههای اجتماعی، تبلیغات محیطی جذاب و همکاری با افراد مشهور جهت تبلیغ محصولات، از مواردی هستند که به رشد و شناخته شدن هواوی در جهان کمک بسیاری کردند.
شاید بتوان اولین قدم بزرگ هواوی را برای حضور پررنگتر در سطح اول تولیدکنندگان گوشی، در سال ۲۰۱۲ جستوجو کرد؛ جایی که هواوی سری P1 و گوشی معروف Ascend P1 S را عرضه کرد. این گوشی در زمان خود سروصدای زیادی به پا کرد و به عنوان باریکترین گوشی دنیا نیز شناخته شد.
سری P را باید جزء موفقترین گوشیهای هواوی دانست که راه آن با گوشی P1 آغاز شد.
یکی از سیاستهای هواوی بهبود چشمگیر دوربین گوشیهای خود بوده است و از همین رو نیز به عرضه گوشیهای سری P میپردازد که نام آنها برگرفته از عبارت Photography است. سری P را باید جزء موفقترین گوشیهای هواوی دانست که راه آن با گوشی P1 آغاز شد. این شرکت در تولید این محصولات سعی کرده است نهایت تکنولوژی خود را به کار ببرد و آن را با جدیدترین قابلیتهای روز دنیا همراه کند. آمارها نشان میدهد استقبال کاربران از گوشیهای سری P هواوی بسیار خوب بوده است؛ به طوری که تنها در شش هفته اول عرضه سری P20، آمار فروش آن حدود ۶۰ درصد بیشتر از سری P10 اعلام شد. این موفقیت در گوشی میانردهی این سری نیز ادامه پیدا کرد و فروش گوشی P20 Lite حدود ۱۵۰ درصد بیشتر از P10 Lite بوده است.
اما این نهایت کار هواوی نبود؛ این شرکت پس از معرفی گوشیهای سری P1 ، P2 ، P6 ،P7 ، P8 ، P9 ، P10 ، P20 از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، با عرضه نسل جدید گوشیهای خود با نام P30 در سال ۲۰۱۹ نشان داد همچنان به پیشرفت خود ادامه میدهد. گوشیهای سری P30 و به خصوص پرچمدار آن یعنی Huawei P30 Pro دارای مشخصات و قابلیتهایی هستند که در بالاترین ردههای جهانی جای میگیرند و میتوانند رقیب بسیار سرسختی برای هر پرچمدار دیگری باشند.
پرچمدار این سری، از چیپست قدرتمند Kirin 980 استفاده میکند که ساخت شرکت HiSilicon بوده و از فناوری ساخت ۷ نانومتری بهرهمند است. این شرکت از زیرمجموعههای هواوی به شمار میرود و به تولید تراشه اختصاصی برای گوشیها میپردازد. چیپست Kirin 980 از هشت هسته پردازشی بهره میّبرد. در کنار آن، از دو پردازشگر شبکههای عصبی (NPU) نیز استفاده شده است که سرعت پردازشهای عصبی را به شکل چشمگیری بهبود میدهد.
از سوی دیگر، وجود ۶GB/8GB رم در کنار فضای ذخیرهسازی تا ۵۱۲ گیگابایت و نمایشگر ۶.۴۷ اینچی OLED با رزولوشن ۲۳۴۰×۱۰۸۰ پیکسل، نشان میدهد پرچمدار هواوی برای بر هم زدن قاعدهی بازار، چیزی کم ندارد.
پیشرفت هواوی تا جایی بوده است که وبسایت معتبر DxOMark گوشی P30 Pro را با کسب ۱۱۲ امتیاز، در صدر جدول ردهبندی بهترین دوربینها قرار داده است.
اما در بخش دوربین که نقطه قوت این محصول بوده، هواوی از چهار دوربین استفاده کرده است. این ترکیب چهارگانه با کمک مهندسان شرکت معروف Leica طراحی شدهاند و شامل لنز ۴۰ مگاپیکسلی واید، لنز ۲۰ مگاپیکسلی الترا واید، لنز ۸ مگاپیکسلی تلهفتو و دوربین Time of Flight (برای تشخیص فاصله سوژه) است. در بخش سلفی نیز شاهد دوربین باکیفیت ۳۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 هستیم.
عملکرد دوربینهای P30 Pro آنقدر خوب بوده که نشان از پیشرفت شگرف هواوی در این زمینه دارد. این پیشرفت تا جایی بوده است که وبسایت معتبر DxOMark گوشی P30 Pro را با کسب ۱۱۲ امتیاز، در صدر جدول ردهبندی بهترین دوربینها قرار داده است.
فناوری سوپرشارژ با شارژر ۴۰ واتی، قابلیت فیلمبرداری همزمان با دو دوربین تحت نام Dual-View، زوم اپتیکال ۵ برابری و زوم دیجیتال ۵۰ برابری، قابلیت ویژه Night Mode برای عکاسی در نور کم و… همه ویژگیهای خاصی هستند که هیچ پرچمداری نتوانسته است آنها را در یک محصول جمع کند.
سیاستهای موفق هواوی در سالهای اخیر همراه با قابلیتهایی که از آنها نام برده شد، مجموعاً نشان میدهد هواوی دیگر همان تولیدکننده معمولی گوشی در گذشته نیست؛ بلکه فناوریهای نوینی در چنته دارد که با آن میتواند معادلات بازی را به سود خود عوض کند.